Hur tvättar ni?

mellis98

Trådstartare
Har storrensning i stallet och har ett antal benskydd, boots, schabrak och paddar som skulle behöva tvättas. Schabrak och andra mjuka grejer antar jag bara är att slänga in i tvättmaskinen men hur gör ni med benskydd mm. Tvättar ni dem för hand eller slänger ni in dem i tvättmaskinen också? Någon som testat att tvätta enkelt regntäcke i tvättmaskinen? Vi har en 6kg tvättmaskin och är osäker på om täcket verkligen kommer bli rent eller om det är bättre att skicka iväg det till någon som kan tvätta i grovmaskin?

Alla tips mottages :D

Mindre saker brukar jag slänga in i ett örngott och knyta ihop med ett snöre, har bl.a. gjort det med grimmor :)

Jag tvättar alla benskydd i tvättmaskinen. Som @cambodia säger: ta ett örngott som du inte är rädd om och släng in alla där eller om du ha en bh-påse? Funkar lika bra! Sedan 40 grader.

Vi har en stor lägenhetsmaskin (sådan man har på allmänna tvättställen) och kastar bara in skydden och grejerna, ofta ihop med schabrak/täcken. Grimmor i påsar, och tejpar/tar bort/stänger vissa knäppen på täcken. :)

Tvättar alltid beskydd i tvättmaskinen, inte i nån påse utan slänger in dem löst och kör ett 30min program i 40 grader.

Tvättar grimmor lika. Tejpar spännena.

Benskydden blir skitiga så snabbt att jag inte ens orkar ta hem de och smutsa ner tvättmaskinen, såna småsaker går utmärkt att dränka i såpa i stallet (skrubba rent) och sen skölja av i diskhon. Torkar på 1-2 dagar. :)

Åh så bra! Grimmorna slängde jag in i örngott och tvättade, var bara osäker på benskydden och dem lite hårdare sakerna :angel: Måste det vara 40 grader eller kan man ta högre grader?

Gör man inte rent benskydd efter varje gång de blivit leriga?
Jo såklart.
Ibland räcker de att borsta av dem, ibland skölja av dem och ibland behövs de tvättas. Mina tvättas i maskin flera gånger/månad. De åker med nått schabrak. Men jag är lite lat, går lika bra att skrubba dem ordentligt med borste och lite rinnande vatten.

Tycker ett problem med att tvätta hästgrejer i maskinen är att det alltid blir så mycket hästhår i maskinen. Inget man vill göra hemma i sin vanliga maskin precis. Och täckena är ju snäppet värre ändå... Även om man borstar så sitter ju massor med hår kvar. HUr gör ni med det?

Saker som inte går att köra i tvättmaskinen, t ex hjälm, händer det att jag kör i diskmaskinen istället :-)

Tycker ett problem med att tvätta hästgrejer i maskinen är att det alltid blir så mycket hästhår i maskinen. Inget man vill göra hemma i sin vanliga maskin precis. Och täckena är ju snäppet värre ändå... Även om man borstar så sitter ju massor med hår kvar. HUr gör ni med det?

Jag tvättar för hand. Eller betalar någon som inte är lika rädd om sin tvättmaskin att göra det åt mig. :angel:

Jag bor med människor som inte vill ha hästhår i den vanliga maskinen, så det bara att gno på. Drömmen är dock eget stall med tvättmaskin i sadelkammaren. Då hade jag nog även tvättat fleecetäcken och tunna, ofodrade regntäcken i den också.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 910
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går...
Svar
10
· Visningar
1 981
Senast: Harbor
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka