Hur tungt tål gipsvägg?

MissFideli

Trådstartare
Jag har en spegel som väger drygt 18 kg. Jag vill ha upp den på väggen, men har bara gipsväggar hemma. Pratade med en säljare på K-Rauta, som sa att 18 kg fördelat på 2 mollypluggar inte ska vara något problem för gipset, huset är byggt 2009-2010 och så nytt gips ska tydligen hålla utan problem.
Men vågar jag testa ens? :o

Jag tror nog inte att man hänger köksskåp i enbart gipset :D

Jag vet inte om jag skulle hänga en så tung spegel i enbart gips heller.
Testa? :)

Hej!

Vi satte upp 2 vägghyllor i vår förra (då nybyggda) lägenhet. På den hyllan hade vi lite böcker och tavlor. När vi flyttade (efter ca 5 år) och tog ner böckerna visade det sig att gipsväggen och pluggarna hade släppt och det var stora hål i väggen.

Så nej, jag tror inte du kan sätta upp en 18 kgs spegel på väggen om du vill att väggen ska hålla. Tyvärr.

/Lavinia, avskyr gipsväggar sen dess- vad ska man med väggar till när man inte kan sätta upp nåt på dom???

@MissFideli Det går inte att fästa den i taket? Om den är tillräckligt stor menar jag, man har ju tidigare fäst tavlor vid tak för att inte förstöra tapeten, kanske går även med din tunga spegel?

Annars hakar jag lite på @Ainon s idé, om jag uppfattade den rätt då jag tror det inte är möjligt för @MissFideli att banka in en tvärslå bakom väggen och att det kanske ser lite fult ut med en träbit mitt på väggen sådär. Så kan du ju måla den i någon tjusig färg och få någon typ av hylla ovanför spegeln :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 724
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 466
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka