Hur tungt kan de dra?

Svarta

Trådstartare
Hej! Jag "vet" att vuxna kan spänna för en liten ponny så som en shetlandsponny eller ett russ och köra. Jag har självt kört russ vid enstaka tillfällen och upplevde att det var inga problem för russen. Samt att jag vill minnas att på ridläger som barn så körde ridläraren en vagn där vi satt en två- tre stycken bakpå och att detta drogs av ett russ.
Men jag undrar att hur tungt kan en ponny/en häst orka dra utan att få skador av det? Finns det någon uträkningsmodell eller skall man bara se på den dragande individens uppsyn och anta att den orkar? Hur skall man tänka med de olika gångarterna? Att vad är maxvikt minus kärran för respektive hästar CIRKA(då jag ju förstår att raserna i sig kan skilja i storlek.)? Om man t.ex tar shetlandsponny? Gotlandsruss? Kallblodstravare? Nordsvensk? Fjordning? Torihäst?
Jag vet inte om det här inlägget borde lagts på "Gnägg" istället och får be moderatorn att flytta det om denne ser att jag lagt det fel men jag vore så tacksam för svar då jag alltid är osäker på denna fråga. Samt jättenyfiken då jag verkligen vill veta och kunna bedöma :)
M.v.h

Sv: Hur tungt kan de dra?

Min egna följdfråga är att ÄR det mer skonsamt för en häst att dra än att bära? Jag syftar på att man kan börja köra in hästarna tidigare än vad man börjar rida in dem.

Min egna följdfråga är att ÄR det mer skonsamt för en häst att dra än att bära? Jag syftar på att man kan börja köra in hästarna tidigare än vad man börjar rida in dem.

Självklart är de lättare att dra en vagn och skonsammare på plan mark och mkt svaga upp å nerförsbackar än att belasta ryggen/benen med 60-80 kilo.

Att köra in unghästen gör det möjligt att träna upp kondis och rygg/bakmuskler utan att belasta kroppen.
Så när man väl ska rid ain den har den musklerna för de=)

Vad en häst/ponny orkar dra avgör hästen själv och man får testa sig fram helt enkelt, grövre hästar orkar oftast mer medans ädla smala tunna hästar orkar mindre

Man brukar säga, en körhäst i bra kondition klarar 3 gånger sin egen vikt vid körning i alla situationer.
Lägger till att jag menar en häst som drar tyngre än en lätt marathontävlingsvagn.

Senast ändrad:

Förutsatt att man har en sele anpassad till ändamålet kan hästar dra helt sjukt mycket. Titta bara på skogshästarna som drar hem gigantiska lass med timmer!
Min lilla fjordkorsning har dragit upp en kvaddad bil ur ett dike och sen dragit den en bra bit på vägen till närmsta "hållplats". Inga större problem, han bara la sig i selen och drog. Hade en rejäl loksele.

Vanlig "hobbykörning" eller personvagnskörning eller vad man ska säga, ett par hundra kilo är inga problem. Förutsatt att selen passar och är anpassad till ändamålet. Jag har aldrig hört någon gräns, utan helt enkelt gått på vad individen klarar. Man ser snabbt när hästen inte är nöjd med sele/vagn/vikt.

De klarar att dra grymt mycket mer än de kan bära!

Självklart är de lättare att dra en vagn och skonsammare på plan mark och mkt svaga upp å nerförsbackar än att belasta ryggen/benen med 60-80 kilo.

Att köra in unghästen gör det möjligt att träna upp kondis och rygg/bakmuskler utan att belasta kroppen.
Så när man väl ska rid ain den har den musklerna för de=)

Vad en häst/ponny orkar dra avgör hästen själv och man får testa sig fram helt enkelt, grövre hästar orkar oftast mer medans ädla smala tunna hästar orkar mindre

Så här ser jag också på det hela.

Det enda jag vill lägga till med tanke på detta och vad sthu skrev är väl kombinationen av dessa inlägg.

Först att det beror på hästen och sedan på selen. En loksele gör att de kan dra mycket mer än annars.
Men, det beror också på vilken sorts körning. Jag upplever skogskörning med loksele betydligt mindre påverkan på t.ex mjölksyra och styrka på min häst än med bröstsele och maratonvagn.

Det verkar också som att en shettis i allmänhet är starkare än några av de grövre ponnierna. Jag har en fjordhäst och tycker att han är svår att träna upp i styrka att dra två vuxna personer och maratonvagn medan man kan se shettisar dra två vuxna men med en mindre maratonvagn hur lätt som helst.
Det borde vara mycket mer vikt för en liten shettis oavsett mindre vagn än vad det är för min c-ponny som ju ändå är ett lätt kallblod.

Vår förra fjording drog hur mycket som helst utan problem i vilken vagn och sele som helst.

Det kanske beror på den aktuella hästens teknik också?

Mitt taniga lilla russ har dragit två vuxna utan att blinka som nybliven treåring.

Det kanske beror på den aktuella hästens teknik också?

Tror jag också, min lilla 90 cm shettis bara lägger sig djupare i selen ju tyngre det blir... I somras när han var i bra kondis drog han rockard + 2 vuxna + 1 barn = 55+60+80+15 kg = 210 kg en 10 km runda i skritt och mycket trav och var inte ens trött när vi var hemma....

Men annars har jag hört 3 eller 4 ggr hästens vikt ska den lätt klara av att dra på hjul på jämnt underlag. Med lämplig sele förstås :)

*delvis knapplån*

Sen är jag övertygad om att det beror på vad man har för vagn också. En balanserad vagn som dras med draglinor bör ju vara betydligt lättare att dra än ett obalanserat "hemmabygge" även om den första vagnen väger mer stillastående.

Har startat på norrhälsinglands hästrally 6 år Ca 4,5-5,5 mil på 2 dag ,körs inte på tid. Det första jag lärde mig var att UNDERSKATTA ALDRIG EN SHETTIS,dom pinnar sträckan på i stort samma tid som storhästarna lite promenadhjälp av kusken lite här o där så klarar dom det galant.russ klarar 2 st i vagnen utan problemoch håller ordentligt tempo.Naturligtvis vettigt tränade för uppgiften. Dom övriga skall ledigt med en inte allt för tung fyrhjulsvagn klara 4 vuxna med bra selar och vetttig kondis.Bruksnirdisen lite till

Senast ändrad:

har en islandshäst som är i b-ponny str han har en vagn som väger runt 60kg när han är i kondis drar han lätt två vuxna. man får ju tänka på kondis med och bygga upp styrkan.

brukar köra en 2mils långrunda varje sommar så underbart.

hade en mini shettis förut på 83cm honom körde jag mest själv men några gånger åkte en annan vuxen med men då brukade vi kliva ur i uppförsbackarba.
men han hade aldrig topp kondis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka