Hur trivs ni i erat stall?

Sv: Hur trivs ni i erat stall?

stallägaren: Kanonbra! De är inte hals hästvana eller intresserade så de hyr bara ut boxarna, ser till att el fungerar osv sen sköter jag mig själv!

stallkompisarna: det är bara jag i stallet ;)

Hästarna i stallet: mina + 2 inackorderingar, funkar bra

Miljön i stallet/anläggningen: Väldigt enkel men mysig

Ridvägar/träningsmöjligheter: Bra ridvägar men vi har ingen paddock (om man inte lånar en 500 m bort)

stallägaren
Inget vidare tyvärr. Men så länge det inte uppstår problem som man behöver prata om går det bra. :crazy:
stallkompisarna
Blandade känslor. Både positivt och negativt. Positivt för att hon egentligen är snäll och gullig men negativt för att hon är bortskämd och inte alltid accepterar gemensamma regler.
Hästarna i stallet
Inga problem där. Och min häst fungerar mycket bra i flocken.
Miljön i stallet/anläggningen
Det är okej. Inte lyxigt på något sätt men det fungerar.
Ridvägar/träningsmöjligheter
I vissa perioder kan jag sakna en ridbana/ridhus (typ nu när det är så mörkt) men annars är jag nöjd.

Hej! Så här har jag det:-)

Stallägaren
Underbar dam, som är mycket mån om våra hästar. Hon har inga egna hästar i stallet, utan sköter bara om våra. Jag litar fullt på henne och vågar även prata öppet om det är något jag inte gillar eller undrar över. Hon är nyfiken och tar gärna in nya kunskaper- helt underbar!!

Stallkompisarna
Vi är bara 4 hästar i stallet och således inte så många stallkompisar. Vi varierar i ålder från 14 till 14-åringens mamma och jag trivs bra med allihop. Tyvärr ses man ju inte alltför ofta, pga olika arbetstider och sånt, men vi brukar försöka få ihop lite gemensam ridning någon gång ibland.

Hästarna i stallet
Samtliga hästar är trevliga, väluppfostrade och roliga personligheter. En ska flytta hem till tidigare ägaren och då blir det troligtvis lugnare i hagen- det är den som brukar jaga min häst litegrann.

Stall med ordning och reda- massor med förvaringsutrymmen på liten yta! Relativt högt i tak och smarta lösningar som underlättar allt arbete (egen mockningslucka i varje box och vattenhinkar med kran i boxen tex).

Vi har ridbana på gården, som trots ihärdigt regnande går jättebra att rida på. Ridhus ca 15 min skritt bort. Ridstigar i massor i skogen, även om jag inte hittat någon jättebra ridväg ännu, men jag har inte hunnit leta så mycket heller. På hösten har vi en snäll bonde vars stubbåkrar vi får rida på och vi har ett gärde där vi också får vara.

Typ så ser det ut hos oss. Jag trivs jättebra, både med hästar och folk. Dessutom är det lätt att ta sej till stallet:-)

/ lavinia

Tycker det vore roligt och höra hur ni andra har det i era stall.
Hur trivs ni med:
stallägaren
Hästarna står på en ridskola så jag vet inte vem jag ska kalla ägare. Men om man ska se ridskolechefen som "ägare" så anser jag att stället inte skulle kunna ha en sämre "ägare"

stallkompisarna
Det står ca 30 privathästar där och man kan inte älska alla. Jag väljer vilka jag vill umgås med och trivs kanon med dom. Över lag är det bra folk där.

Hästarna i stallet
Finns några som är bråkiga att leda ibland men ingen extrem.

Stallet är ganska risigt pga inte det bästa ekonomiska stödet utifrån. Nytt fins ridhus och två uteridbanor. Stora boxar, foder/utrustningsförvaring.

Stallet ligger ganska centralt men om man inte är rädd för 20 min skritt så finns det milslånga underbara ridvägar.
Jag anser att det är nyttigt för hästen att ridas i bostadsområden och andra bullriga miljöer.
Skrev ovan om ridhus och banor. Är även en fältrittbana på G, inget jag någonsin kommer ge mig på men.

Stallägaren: Tja, det är en ridklubb och det är helt okej, En kamrat till mig som är chefen.

STallkompisarna: Ett gäng ponnyryttare som tränar och tävlar en hel del vilket passar bra då vi själva har ponny. Trevliga tjejer - på tonåringars vis. En del slarv men i grund och botten vill de väl;). Lite trist att stå på ridskola tycker jag, då det alltid är ridskolan som går först så att säga.

Hästarna i stallet: Känner inte lektionshästarna som är mååånga. Men privatdjuren är helt okej.

Miljön i stallet/anläggningen: Stallet är helt nytt med tak upp i nock, jätteboxar och väldigt genomtänkt. I övrigt är anläggningen ganska så sliten men fungerande. Lite trista hagar.

Ridvägar/träningsmöjligheter: Har STOR uteridbana, STORT ridhus (80 x 20) med okej tider att rida i, ofta använder ridskolan bara ena halvan. Upplyst ridslinga samt många ridvägar. Träningar för lokala stjärnor varje vecka, utifrån kommande ett par helger per termin som det ser ut nu.

Stallägaren: Har världens underbaraste stallägare! Pratar mycket och hjälper till när man har problem med hästen osv. Riktigt bra kompisar har vi blivit!

Stallkompisarna: Samma sak där, jättebra vänner och hittar även på saker utanför hästeriet. En av dom kan dock vara lite bossig även fast hon inte är stallägaren och börjar snacka lite skit om stallägaren. Det är något jag inte lyssnar på eller uppmuntrar, mer ger andra syner på saken och så.

Hästarna i stallet: Alla är helt underbara med egna personligheter. Det är väl min som kan vara lite väl matglad och stark vid ut/insläpp. Hon är dock ny så det mesta börjar lösa sig.

Miljön i stallet/anläggningen: Litet mysigt stall, kallstall och det gillar jag. Bra ventilation och rent och fint för det mesta. Stora hagar med terräng i. Det som fattas är ridhus, men man ska inte vara för bortskämd ;)

Ridvägar/träningsmöjligheter: Har upplyst ridbana, har blivit riktigt bra efter renovering. Finns ridhus, ungefär 20 min skrittväg bort. Ibland kommer det även tränare eller så åker man iväg till en ridskola, tar ca 20 min med transport. Många härliga ridvägar i skogen som jag använder mest, mycket backar.

Stallägaren

Jag trivs väldigt bra med dem. Visst jag kan tjura en hel del över vissa småsaker men i det stora hela är det väldigt bra. Annars skulle jag byta stall.

Stallkompisarna
Ja mamma är ju rätt trevlig ;) Sen är det bara stallägarna. Så får väl säga att jag trivs bra med dem.

Hästarna i stallet
Det är ingen jag direkt ogillar men det är nog ingen förutom min som jag tycker mycket om heller.

Stallet är inte de vackraste man har sett men det är väldigt trevlig miljö. Trivs väldigt bra med den. Det enda jag egentligen saknar är en rundcorall.

Ridvägarna är underbara! Träningsmöjligheterna något svårare men det har vi lyckats lösa väldigt bra änsålänge (har stått där i 7 år).

Stallägaren

Toppenmänniskor! Dels kommer vi bra överrens rent personkemi-mässigt och dels har vi samma syn på hästhållning. Bara att hon är mycket duktigare än mig. Och jag är mycket mer pjoskig av mig. Det bästa betyget är väl att jag bytte min ögonsten Dockan mot ett av deras föl. Så hon har pressen på sig att sköta sig, annars så....;)
Nej, men jag stortrivs.

Stallkompisarna
Jodå, umgås mest med stallägaren eftersom de andra har andra jobbtider än mig. Men alla är trevliga och de flesta av oss är ungefär i samma ålder och har barn och sådär. Sen är det ju 'ridskola' också i mycket liten skala men det är ändå några stycken där som rör sig i stallet. Också trevliga, om än inte någon jag har jättemycket gemensamt med. De är antingen mycket yngre än mig eller mycket äldre.
Men jag kan rida ut med vem som helst och känna att vi har det trevligt och har saker att prata om. (är det nåt jag kan så är det ju att prata :o, man är ju lärare...)
En av tjejerna pluggar dessutom till hästmassör så där får man flörta in sig lite vid behov ;) Alla delar med sig och hjälper varandra.

Hästarna i stallet
Har tant och fölis på lösdrift (fast i olika, han går i hingstflocken och hon går i den 'stora' lösdriften) så jag hanterar inte de andra hästarna så där jättemycket. Men de hästarna som har mattar som är ute mycket hos dem är väldigt trevliga att ha med att göra. Ingen är ju dum av hästarna men det är ett antal unghästar (både halvblod, ponnier och då mest islandshästar) som går på uppväxt i lösdrifterna. Och de kan vara lite väl sällskapliga ibland. Men det är ju ett trevligare problem än att någon skulle vara sur/hotfull/farlig. Har markerat för unghästarna att det INTE är okej att tränga sig på mig och inte heller att jaga bort Frigg eller Dimmur när jag är hos dem för att själva komma fram. Och det funkar för alla utom 2 unghingstar som glömmer bort sig ibland. Men som sagt, de är ju snälla, men när jag är hos Dimmur vill jag ju umgås med honom om jag inte bjuder in dem att komma till mig.

Jodå, det är väl inte toppmodernt och superbra underhåll, men jag tycker så mycket om det ändå. Det är charmigt och framförallt känner man sig välkommen och lugn där. Och sadelkammaren luktar riktig sadelkammare, som det gjorde på ridskolan när man var liten! Så jag kan stå och bara dra in den lukten ett bra tag, vilket de andra tycker är lite knasigt. Men det luktar ju så gott!

Ojojoj...Var ska jag börja?? Vi har ridbana. Kanske inte så flott, men fullt fungerande. En liten rundkorall. Utbildad tränare på gården. Massor av grusvägar som är bra att rida på (i stort sett bilfria), nära till stora skogen, en liten skog precis vid lösdriften där man kan rida om man inte pallar gå upp till stallet med hästen, snälla bönder som låter oss rida i sina stora ko-hagar under vinterhalvåret och på stubben på hösten.

alldeles utmärkt, jag är nämligen helt själv. :D

har fint nybyggt stall, bra ridbana och helt okej ridvägar. ridhus vore ju skönt, men man kan inte få allt.

Tar enbart Skånestallet :laugh:

Stallägaren
De äger både stallet som hästen bor i och huset som jag bor i. Trevliga, både de vuxna, barnen (som iofs är rätt små) och hunden.

Stallkompisarna
Det är mamman på gården som har en häst, jag som har en häst och sen är det en häst som har både ägare och medryttare. Samtliga trevliga.

Hästarna i stallet
Tre hästar, mitt eget 4-åriga, dräktiga connemarasto, ett 4-årigt halvblodssto och en 6-årig frieservalack. Inga konstigheter med hästarna. Mest min egen som med dräktighetshormoner kan vara lite krokodilig mot de andra hästarna i hagen.

Hästarna står i uteboxar med engelska halvdörrar. Resten av gården är lite under uppbyggnad men även de temporära lösningarna med sadelkammare och dylikt funkar fint.

Ridbana på gården, ridhus en bit bort (ca 10 min skritttväg tror jag) och mängder av mysiga ridvägar :laugh:

Vad kul att höra att de allra flesta verkar trivas så bra i sina stall!

Stallägaren
Det är min pappa som äger stallet men jag är den som har hand om det. Jag trivs med båda två ;)

Stallkompisarna
Jag delar stall med min pappas sambo, och vi har inte alltid samma syn på hur saker ska göras, men vi har faktiskt börjat dra jämnt efter 4 år tillsammans. Första året var det en hel del trista diskussioner, men nu hjälps vi åt mer och funkar bra tillsammans. Jag kan sakna att ha fler i stallet, eftersom jag alltid rider ensam... men med fyra hästar är det rätt så fullt upp, så jag kan inte påstå att jag saknar småsnacket så värst... jag skaver hål i hästarnas öron istället :D

Hästarna i stallet

Jag har tre egna hästar och en foderhäst, och de är naturligtvis underbara :D Den andra hästägaren har två hästar som är trevliga, och som inte skapar några problem.

Jag har själv byggt stallet tillsammans med pappa, och fått det som jag vill ha det. Det är ett nybyggt stall i ett hus från 1800-talet, som är supercharmigt, och dessutom ett stenkast från mitt hus.

Vi har fantastiska ridvägar och en hel del ängar som man får använda till ridning. Jag har dock ingen upplyst paddock eller ridhus, och det saknar jag ju när det är mörkt. Men jag har en ridbana som funkar bra större delen av året.

stallägaren
Väldigt trevliga! Lugna, jordnära personer

stallkompisarna
Stallägarens döttrar och även mamman i familjen. Det är bara vi i stallet. Skönt att inte vara så många och det är inga bråk eller så. Undviker att ställa mej i mitten när de bråkar

Hästarna i stallet
Lugna hästar som används lite i tävling. Inga högpresterade hästar inlindade i bomull utan snarare att de går i skog och mark varje dag.

Äldre stall men inte mycket saker som ligger utspritt utan de är duktiga på att hålla i ordning. Både i stall och sadelkammare

Väldigt bra ridvägar i området! Paddock ligger bakom stallet och en bättre paddock ligger ca 5minuter. 3 stycken ridhus anläggningar ligger inom ca en halvtimmes körväg från stallet

*kl*

Stallägaren
Står på en ridskola, så träffar aldrig på "ägaren" eftersom det är en ideél förening, men vi har stallchefen som fungerar som det. Träffar henne mkt sällan, men hon är superbra att ha o göra med.
Stallkompisarna
Vi är 9st, vi kommer bra överens o alla är trevliga mot varandra.
Hästarna i stallet
Finns 10 privathästar och ca 30 ridskolehästar. Alla hästar är bra att ha att göra med med men oftast hanterar vi inte varandras hästar förutom när vi har jouren var tionde helg.
Rätt så stort rätt gammalt så det behövs rustas upp främst i lektionshästarnas del. Vi har allt vi behöver.
Tillgång till 2 maneger en stor och en liten, en jätte stor paddock och helt ok ridvägar fast i bland önskar man att vi hade lite fler att välja på.

Hur trivs ni med:
stallägaren
Ok, jag är en av få hästägare som är besvärlig med andra åsikter men hon hanterar mig bra ;)

stallkompisarna
Mycket god sammanhållning, inget skitsnack. Helnöjd. Dessutom delar jag stall med tre av mina bästa vänner så bättre kan det inte bli!

Hästarna i stallet
Verkar vara med familjemyshästar, alla trevliga i sinnet. Men rundheten om magarna visar på att de får mycket bra mat :angel:

Jättefint, lyxigt, men saknas lite basic stuff faktiskt. Vattenkoppar o sånt som utgör en bra bas saknas, men däremot finns perfekt ridhus, egen grusad ridslinga, stor bra paddock, rundpaddock, rasthagar för den som behöver och stora torra fina skogshagar för vinterhållning o stora beteshagar för sommaren. Välskött och fint! Inte att förglömma ett hästsolarie...

Mycket asfalt för o komma nånvart, inte jättebra ridvägar alltså. Men som läst om anläggningen finns all lyx man behöver för att träna. Ridhuset är ovanligt bra, hård fast botten som får hästarna att dansa fram!

Stallägaren
Underbara människor. Hela familjen är toppen. Har inga egna hästar själva, men man kan alltid be om hjälp med foder eller spån eller liknande.
På förra stället flyttade vi just på grund av att vi inte kom överens med ägarna, så att komma dit vi är nu var som att komma till himmeln.

Stallkompisarna
Var också toppen, men sen ett år tillbaka är det snarare det absolut sämsta. Har hästarna ihop med en annan familj och ytterligare en annan tjej. Tjejen som är ensam och familjen, utom dottern, är kalas, men den här dottern är ett ganska stort problem. Jag antar att hon har problem med sig själv, och hon är nästan aldrig där, så hon får väl gå runt och gorma och gnälla. Det är ingen som lyssnar längre.

Hästarna i stallet
Tre utöver mina egna två. Har inget att klaga på med dem, har inte så mycket med dem att göra p.g.a. problemen med tjejen ovan.

Bra. Stora boxar, stora hagar, få hästar, få människor, ligger rätt skyddat från omvärlden. Högt i tak, bra luft. Dessutom har mina hästar egen sadelkammare, bättre kan det inte bli.
Hästarna får också bra träning för trafik i vardagen, eftersom det är på en gård.

Grannen har paddock med lyse och hindermaterial. Ridvägarna är väl ett minus, men det duger.

Efter att haft det lite oroligt i början när vi köpte vår häst för ca 6 år sedan så är det jättebra nu.

Vi flyttade mycket i början pga tjafs och otrivsel men nu har vi stått i samma stall i ca 4 år och vi tänker aldrig flytta om inte stallägaren kastar ut oss förstås. Fast det tror jag inte eftersom vi trivs med varandra :)

stallägaren
Perfekt stallägare som inte lägger sig i någonting som hon inte har med att göra. Men sen är vi förstås väldigt lika i vårt sätt att tänka hästhållning också.

stallkompisarna
Vi har bara stallägaren och hennes dotter och båda är lika trevliga.

Hästarna i stallet
Finns bara vår och stallägarens Islänning. Båda hästarna är lätthanterliga, coola och trevliga.

Stallet är litet. Bara tre boxar men den tredje boxen ska inte hyras ut - den används till foder. Inte något lyx-stall och ganska lite plats för sadlar, täcke etc men ändå fullt funktionellt för hästarna. Boxarna är bra och bra luft.

Mycket stor vinterhage så hästarna behöver inte klafsa i lera om de inte vill och ännu större sommarhagar som föder dessa två killar från maj/juni t om långt in i oktober utan problem. Finns även ett skjul de kan gå in i.

Skogen ligger bara runt knuten och man kan rida riktigt riktigt långt längs söderåsen. En stor ridanläggning med tre ridhus, en gräsbana samt två stora grusbanor finns 10 minuters skrittväg genom skogen. Ingen ridbana på gården men vi rider ibland i någon av hagarna.

stallägaren
Hon och hela hennes familj är väldigt trevliga, dom har lite den där attityden att inget är omöjligt, och jag trivs mycket bra med så positiva människor. Har stått där sen augusti men haft kontakt med stallägaren sen mars (då jag hörde om stallplats) och jag har alltid blivit trevligt och seriöst bemött.

stallkompisarna
Stallet är uppdelat i fyra separata delar och jag står i stallägarens stall, så jag träffar inte folk så ofta. Något jag trivs väldigt bra med då jag är van att få vara själv i stallet (hade eget i sex år så). Men hon har "fodervärder" på det flesta av sina hästar, så ibland råkar man stöta på någon annan och även dom är trevliga, även om jag inte är superbästis med någon så kommer vi alla överrens och trivs med varandra.

Det enda är väl att dom är lite slarviga av sig ibland och lämnar stallgång och sadelkammare osopat samt har grejer lite överallt. Men sånt får man ta när man är många, och jag dör i alla fall inte av att flytta en ryktlåda någon gång;)

Hästarna i stallet
Finns 23 hästar på anläggningen och ingen är den andra lik. Finns isisar, kallblod, fullblod, fd. travare, tävlingsponnyer, hobbyhästar; stora och små, mörka och ljusa:p

Kan dock inte uttala mig om hur dom är då jag inte har någon kontakt med det övriga hästarna. Stallägaren sköter alla in/utsläpp och utfodringar. Så den enda hästen utöver min som jag ens brukar röra är hans hagkompis som är lika gammal och klok som Gandalf, en riktigt snäll krabat.

Nybyggt stall med bra planlösningar. Uppdelningen av stallen gör att miljön blir lugn och allt finns nära till hands. Det enda jag saknar är varmvatten, och det saknar jag jättemycket...

Ridhus kommer byggas inom något år - tills dess finns en mycket fin idrottsplan ca 1km från stallet till vårt förfogande. Finns även en mindre bana bakom stallen som brukar användas på vintern, har dock inte provat den ännu så jag kan inte uttala mig om den är bra eller inte. Många och fina ridvägar i skogen, men hästar får endast vistas efter dom på barmark.

Går det alls att rida ut under hela vinterhalvåret isf? Eller rider man bara längstmed bilvägarna då?

Jodå, det går att rida ut. Är min första vinter här så jag får se vad dom andra gör - men det skulle inte vara hela världen om man får trampa upp egna stigar, det är jag van vid;) Plus att precis nedanför stallet finns det en lång väg som det väldigt sällan är trafik på, så den funkar utmärkt att hålla till på.

Det är just stigarna som används av hundförare under vinterhalvåret som vi inte "får" använda. Det är en överrenskommelse vi har med dom, att vi får använda vid barmark och dom under vintern. Är direkt farligt för hundrana att springa på spår med stora hål i lite överallt...

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
15 014
Senast: lizzie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 827
Senast: Karamello30
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 131
Senast: Cilla
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på... 2
Svar
31
· Visningar
3 329
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka