Hur transportera häst + rockard?

Beppo

Trådstartare
Är något jag funderat på...

Är nämligen i startgroparna för att köpa en shettis för körning och undrar nu hur ni med shettis, ni andra med för den delen, gör för att transportera både rockard och häst till träningar och tävlingar.
Är ju lite bökigare än om man ska täcla dressyr och hoppning.

Så hur har ni löst det? :)

Sv: Hur transportera häst + rockard?

Jag har sett att det finns en särskild "kör"transport med plats för vagnen framför själva släpet... Såg ett på nätet för ett par dagar sedan...

men om man nu inte har råd men en sådan transport :-)

jag har en gammal trane från 89 som ska fungera som transport åt den blivande shettisen....

Vet inte....
Har sett vagnar på pick-up-bilar, någon på takräck på bilen... Beror kanske lite på vad det är för vagn oxå. Om inte släpet ska användas till några andra hästar kanske man kan modifiera det så shettisen står på tvären o vagnen bakom??

det där med shettis på tvären är absolut en bra ide... ska fundera mer på den :-) Lasta vagnen först och sen shettis... eller tvärtom?

Min kompis får in både shettis och roslagsrockard i sin transport.. Ställer den på ena sidan om mellanväggen och pållen på andra sidan..
Anna-Carin

Jag hade nog gjort tvärt om.... Då kommer man lättare åt shettis från skötardörren.

Sätta fast en vägg under främre bommen, och en svängbar "på andra sidan" shettisen.

okej.... blir inte skaklarna för långa då och slår upp i taket?

förstår inte riktigt hur du menar med svängbar dörr... *förvirrad*

Vi var på körträning i förrgår till sammans med Anna-Carin med våran shettis Jeppe. För övrigt vår första träning med honom. :banana:
Vi gjorde så att vi lastade in rockarden (med lösmonterat säte) på ena sidan i tansporten. Vi la vagnen på sida med skaklarn frammåt. Sen var det bara att trycka in hästen på den andra sidan :idea:
Funkade skit bra.
Jag tänkte också på olika hållare för rockarden utanpå vagnen, men blev så lycklig när jag kom på att den rymdes i vagnen.

Maria
(Anna-Carin är så snabb så jag hinner ju inte med i svängarna.)

Senast ändrad:

löstagbart säte låter ju som en genialisk ide. Vad har du för rockard?

inte en susning vad det är för vagn. Men Anna-Carin kallar den tydligen för roslagsrockard......(känner mej som en nolla :o )

maria

Senast ändrad:

inte en susning vad det är för vagn. Men Anna-Carin kallar den tydligen för roslagsrockard......(känner mej som en nolla :o )

maria

De fanns flera i Flarken som körde både shettis och rockard i tisdags.. Jag tror inte att Marias rockard är en roslagsrockard men de fungera ju lika med båda i allafall

Anna-Carin

Jag får in shettis plus rockard i finkan, rockarden ligger på sidan på andra sidan mellanväggen, sett ur shettisens synvinkel...

De fanns flera i Flarken som körde både shettis och rockard i tisdags.. Jag tror inte att Marias rockard är en roslagsrockard men de fungera ju lika med båda i allafall

Anna-Carin

Var det Sofias? Och hur ser en roslagsrockard ut? För nog var det väl bara jag och Sofia som körde shettis (eller var jag avsvimmad ett par timmar :rofl: )

maria

Var det Sofias? Och hur ser en roslagsrockard ut? För nog var det väl bara jag och Sofia som körde shettis (eller var jag avsvimmad ett par timmar :rofl: )

maria
Hur va de nu?? Va du avsvimmad eller :angel::angel:
Nej då.. Sofias Rockard är en roslagsrockard.. å den kommer att monteras ner och lastas in i BILEN på söndag så Krutrök och Mogul kan åka i finkan.. Jag hyr vagn jag så slipper vi köra med 2 bilar men de hade ingen liten rockard tilll han..

Anna-Carin

Jag har sett att det finns en särskild "kör"transport med plats för vagnen framför själva släpet... Såg ett på nätet för ett par dagar sedan...

jajemän, det är min det :) Hur smidig som helst, absolut bästa och enklaste lösningen. Köpte den för kort tid sedan men gillade inte färgen så därför säljer vi för att köpa en med "rätt" färg.
Kan nämna att den är som ny, att priset ÄR prutbart och att den går att få på finans ;)

det finns hållare som man monterar bak på lemmen, men jag vet inte om det funkar på en tung rockard, men vi har det till sulkyn och speedcarten.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka