Hur tränar ni??

Humelibumlan

Trådstartare
Skulle va kul o jämnföra hur ni tränar..
:bow:
Skulle vara kul att jämnföra hur olika dicepliner tränar sina hästar.

Humlan 3år (tills hon är startklar):
*Måndag Styrketräning 6-8 st 700m intervaller i djupsand eller med tung vagn i 1.40-.150 tempo
*Tisdag Vila + massage
*Onsdag Skritt under sadel i skogen 1-2 timmar
*Torsdag Snabbjobb bana 2140m i 1.25-1.22 tempo
*Fredag Vila + Massage
*Lördag Som onsdag
*Söndag Skritta i skogen eller vila... Beroende på lust, väder osv :p

Detta funkar för Humlan, trots att hon har lätt för att få kortsförlamning... :banana:

jag har varannan dags träning. sitter i från lärlingstiden, men det funkar iaf på min totto. varierar rakbana med skogen, men sällan "lall"turer. nu har ju vädrets makter satt käppar i "broddskorna" för oss, så lall är just vad det har blivit. försöker lite med dressyr, har äntligen fått tag i en instruktör som vill hjälpa mej trots att jag har en travare! åker in på banan 2gg/mån å kör provlopp lr raka. hur det blir efter nyår vet jag inte, ev blir sista starten i januari och då blir hon rid och fölmärr på heltid.

Hej! Jag har två 4-åriga starthästar. En tävlar och en är på gång. :love:De tränas efter samma mönster.
Måndag: Ridning ca 60 min
Tisdag: Vila
Onsdag: Snabbjobb rundbana Axevalla, 1 heat i varierande tempo efter tävlingsstatus
Torsdag: Skritt i vagn eller under sadel
Fredag: Vila
Lördag: Intervaller 4-6 1.30 tempo
Söndag: Vila

Varje dag massage och stretchning :bow:

Hej!
Nja kanske inte helkroppsmassage men rygg och bakpartiets muskler enligt råd från min nyfunna equiterapeut. Ägnar båda mina hästar mycket tid varje dag men så är jag mammaledig oxå :love: :rofl:

Oki... det lät annars lite väl ambitiöst :bow: och kanske skadligt om inte muskulaturen hinner återhämta sig.. :confused: men då är jag med i matchen igen.. :banana:

det är inte skadligt för hästen att få massage varje dag inte enligt min hästmassör och min vetrinär..! travare behöver oftast mkt massage vid själva motorn där bak! :)

Piper 6 år, kvalar den 18:e
måndag: jogging i skogen, ca 45-60 min, backigt
tisdag: vila
onsdag: jogging på slingan, ca 45 min
torsdag: vila
fredag: jogging i skogen/slingan beroende på när jag kommer hem, ca 45-60 min
lördag: snabbjobb? ca 6x500 i 25-30 tempo med en snabbare (för att skona min armar... :p )
söndag: markarbete

så går han när jag går i skolan... på lov brukar jag försöka skritta varannan dag, oftast ridning... det SKA bli bra.. :p

Hej
Det beror ju lite på vad man menar med massage:
Men visst, lite underhålls massage är ju ingen fara. :bow:
Men om man säger att du ger hästen en regäl massage så arbetar du ju muskulaturen regält och efter det behöver ju muskeln tid att återhämta sig... ;)

Kör också med varannandags träning.
En vecka kan väl se ut så här nu då om hon inte ska starta.
Måndag: Skritt m. 4-5kg tryck 2 min, vila 2 min osv. Ca 7 såna. Avslutar m. att hon får springa av sig en sväng i backen.
Tisdag: Vila m. lite insmörjningar här o där och massage på ryggen.
Onsdag: Alt.1: Backe 500m 5-6 svängar i 1.50-1.40 tempo. Vila ca 3-4 min. Alt2: Snabbjobb på banan 2 heat. Första i 35 tempo och det andra i 25 tempo.
Torsdag: Vila
Fredag: Skritt 40 min. Massage ryggen.
Lördag: Vila
Söndag: Skritt m. tryck intervaller och avslutar med en sväng uppför backen.

MVH Eem

Tränar 2-åring med pulsmätare:

Skrittar alltid 10 minuter innan jag värmer med lite "lös och ledig" jogg.(samma sak efter jobben fast tvärtom)

Sedan gäller följande schema:

Grundträning: 6 x 5 min 170 puls

tempoträning: 6 x 30 sekunder 230 puls ( i bägge jobben är det skritt tills pulsen är nere på 100 innan nästa intervall )

Kör varannan dag och då är det grund ena dagen och tempo andra.....

Övriga dagar är det "mentalträning". Skrittpromenader på hästens villkor för hand i skogen.

Det här schemat kräver mycket tid, men jag har bara en tävlingshäst och träningen är min terapi (som balsam för själen)

Premieloppet är avklarat och nu väntar kval (tävling är INTE som balsam för själen utan mer en skräckblandad förtjusning........ :eek:)

// Suzanne (en träningsnarkoman som helst vill gömma sig när det närmar sig tävling :o )

Just nu kör vi fort varje onsdag och lördag eftersom det äntligen är så pass isigt i backarna att det går att göra annat än skritta. Vi kör, såhär i början, av träningsperioden 1500 meters intervaller i den 1900m långa backen. Vi brukar köra mellan 3-6 intervaller och låter pulsen komma upp i en bit över 200. farten brukar ligga på mellan 1.50 och 2 minuter ungefär beroende på vilken av hästarna det är.

Om ett par månader kommer vi att köra halva backen istället och lite fortare, mellan 30-38 ungefär och de brukar iaf närma sig maxpuls.

Mellan det här passen blir det oftast lite motionskörning eller ridning eller just nu arbetskörning.
mvh jesse

Att sätta upp något exkt schema är jättesvårt. Jag körde snabbjobb (rakbanor) tre dagar i veckan men det gav inte det resultat jag ville, nu galopptränar jag i lätt backe (och då menar jag inte lugn fart utan så fort det bara går) en eller två dagar i veckan med min häst och rider i skogen tre-fyra dagar. Resultatet på just denna hästen har blivit en pigg och väldigt glad häst som innan ridträningen började max gick 1.20 tempo själv, nu har han tänt till och värmde 1.14 500 meter (så fort har han aldrig kunnat springa, speciellt inte utan draghjälp) senaste loppet.

Ettåringen som blir två körs tre-fyra dagar i veckan (varannan dag) långsamt i 6 km - 1,2 mil. Intervallträning börjar vi med i februari.

Ja, det är jättesvårt att följa ett schema och man måste vara beredd att kunna ändra det! Men man måste faktiskt ha ett mål med sin träning, både en kortsiktig plan och en långsiktig. Lägga upp träningen efter träningssäsong eller tävlingssäsong, upptrappning, formtoppning och nertrappning osv.

Vi "ändrar" vårt träningsupllägg relativt ofta. Kan hända att jag inte har tid just den dagen eller att det är som idag -30, inte så kul att köra fort men man vill ju inte spendera hela julafton i vagnen utan vill ju vara med sin familj också :crazy: .
Jag tycker ändå det är viktigt att ha någon sorts plan med sin träning: Vad är det jag tränar för? Start? När då? osv. Sedan är det ju alltid mycket som sätter stopp för planen tex skador, växtperioder etc.
mvh jesse

-30 har vi tack och lov aldrig (Småland) men visst får man lägga upp efter tränings- tävlingssäsong... Nu när det är tävlingssäsong räcker det med ett galoppintervall jobb i veckan för vår del och sedan skogslufs tre-fyra dagar i veckan... Men eftersom jag kört ner min stackars häst till p21 loppen så är det ju väldigt svårt att lägga upp för tävling också, man kommer med när man kommer med så att säga.. :smirk: Får nog starta i Danmark nästa gång i stället.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·
Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Piraja
·
O
Träning Är lite intresserad utav andras ridschema, hur de ungefär ser ut. Skriv också gärna om du är dressyr, allround, tölt, hoppning -...
Svar
6
· Visningar
1 589
Senast: dengra
·
M
Ridning Hej :) nu är det så att min kompis har en f.d varmblodig travare som hon ägt nu i 5 år och jag har varit med redan från början och...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter