Hur tränar ni hunden att sitta uppbunden, vid tex patrull/sökträning?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller kanske vid vandring. Tränar ni in att hunden ska ligga korta stunder (lite som platsliggning) och sen utökar ni eller tränar ni på annat sätt?

Slutmålet för mig ska va en lugn och trygg hund trots att det kan bli rörigt en bit ifrån hunden. Jobbar med patrullsökhund inom en sökorganisation, och som hundförare ska jag ändå kunna vara behjälplig med sjukvård eller annat när vi hittar den försvunna personen.

Jag har redan börjat träna unghunden på 10mån och vänja han, men tycker det är intressant att höra hur andra tränar.
Eftersom jag tycker det är en sån viktig del i min hunds träning att vara okej med att sitta uppbunden i stort sett vart som helst plus med störningar utan att bli stressad.

Samt hur binder ni upp hunden, vad använder ni er för knut? eller gör ni på annat sätt?
Jag måste snabbt under alla väderförhållanden kunna binda upp hunden samt snabbt kunna ta loss honom. Helst utan att knäppa loss kopplet. Då det kan bli en annan person som tar hunden om jag hjälper till med annat sjukvårdsmoment.
Kopplet han har på sig under patrullering är dessutom 3m, för snabbhetens skull använder jag helst det även vid uppbindning. Men kortar då ner så han inte kan röra sig så långt.

Jag har nog aldrig tränat. Bara bundit upp hunden när jag behövt. T.ex. satt hunden vid ett kafebord medan jag gått ini kaféet och beställt.
Mina har inte varit utsatta för störning i form av aktivitet och andra tränande hundar men antar att det är långsam tillvänjning som gäller? I mitt fall bara vanliga sällskapshundar.

Vad gäller knut så gör jag en grimskaftsknut. Dvs en knut som jag löser genom att dra i änden.

Hej!

Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller kanske vid vandring. Tränar ni in att hunden ska ligga korta stunder (lite som platsliggning) och sen utökar ni eller tränar ni på annat sätt?

Slutmålet för mig ska va en lugn och trygg hund trots att det kan bli rörigt en bit ifrån hunden. Jobbar med patrullsökhund inom en sökorganisation, och som hundförare ska jag ändå kunna vara behjälplig med sjukvård eller annat när vi hittar den försvunna personen.

Jag har redan börjat träna unghunden på 10mån och vänja han, men tycker det är intressant att höra hur andra tränar.
Eftersom jag tycker det är en sån viktig del i min hunds träning att vara okej med att sitta uppbunden i stort sett vart som helst plus med störningar utan att bli stressad.

Samt hur binder ni upp hunden, vad använder ni er för knut? eller gör ni på annat sätt?
Jag måste snabbt under alla väderförhållanden kunna binda upp hunden samt snabbt kunna ta loss honom. Helst utan att knäppa loss kopplet. Då det kan bli en annan person som tar hunden om jag hjälper till med annat sjukvårdsmoment.
Kopplet han har på sig under patrullering är dessutom 3m, för snabbhetens skull använder jag helst det även vid uppbindning. Men kortar då ner så han inte kan röra sig så långt.
Jag började träna med en kejda. Mina hundar har alltid velat bita sönder saker, inklusive koppel. Jag hade sedan med ett extra koppel jag kunde fästa runt ett träd med en hake till vanliga kopplet.

Satte min i närheten av min lugna äldre tik i början. Hon smittade förhoppningsvis av sitt lugn första gången.
Nu sitter han ensam de få tillfällen de behövs. Säger "sitt" och "stanna" och går.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 444
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har alldeles nyligen upptäckt det här med att vara fodervärd åt patrull/försvarsmaktshundar, blev minst sagt nyfiken och försöker nu...
Svar
9
· Visningar
2 446
Senast: Nenyah
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 250
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 211
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka