Hur tränar ni era hästar?

Elanor

Trådstartare
Vad har du för häst?
Vad tävlar du i för gren/grenar?
Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig? Vad tränas det på?
Gör du något annat än just den grenen/grenarna? (annat än western)
Hur ofta rider du ut?
Hur ofta vilar hästen?

Lite nyfiken på hur det går till hemma hos alla er! :bow:

Sv: Hur tränar ni era hästar?

Vad har du för häst?
Hur ofta rider du ut?
Hur ofta vilar hästen?

Lite nyfiken på hur det går till hemma hos alla er! :bow:

Jag har en quarter med kosseblod.
Medryttare som rider två gånger i veckan och hon rider ofta ut det ena passet.
Jag försöker träna omväxlande. Trail, sitsträning för mig, skolor, osv.
Jag rider ytterst sällan ut, av flera olika skäl. Tycker att det är ganska tråkigt så det får medryttaren mer än gärna göra.
Vila brukar jag aldrig planera in. Hästen har en viss förmåga att fixa vilodagar ändå genom att trampa av sig skorna titt som tätt. Eller något annat som gör att han får stå.

Sen tycker jag gärna att TS också kan svara på sina egna frågor;)

Sen tycker jag gärna att TS också kan svara på sina egna frågor;)

Haha! Som du önskar! :bow:

Vad har du för häst?
En paint, 7 år gammalt sto
Tävlas i alla ridgrenar på lägre nivå, trail, pleasure och reining på högre.
Lydighet, Form, bärighet, rörelser vissa dagar. Ibland flumrids det bara,. bommar och allt som känns rätt just då. Tränar också att rida utan träns när jag har lust med det. Har inget schema utan gör det jag känner för!
Vi håller på att köra in, har dragit vagn en gång. Tränat på kossor också men tävling får det bli nästa år. Hoppar lite småskutt, och syrran tränar lite klassisk dressyr ibland. Jag tränar tornerspel också! :banana:
Hur ofta rider du ut?
Det blir nog i alla fall 3 gånger i veckan. Då blir det ingen direkt träning utan bara ut i skogen och njuta!
Hur ofta vilar hästen?
En dag i veckan, ibland ingen men en halvtimmas skritt ut i skogen är ju som vila! Hon trivs inte med att bara stå i hagen, utan behöver aktiveras!

Kom på en fråga till:
Tränar ni i ridhus, paddock eller ute?
Själv har vi en liten paddock på gården. Ridhuset är nästan alltid upptaget!

Om vädret tillåter så rider jag helst på utebanan. Men om det är sämre väder så blir det förstås ridhus.

jag tränar mkt sällan någon westernridning...
Jag tränar passage, piaff och hoppning i ridhus, annars rider jag ut, helst minst 5 dar i veckan, de andra dagarna i ridhus, tycker inte om att rida på utebanor, min häst hatar det, han tycker att utomhus är det bara bus som gäller, jag gör aldrig något seriöst när jag rider ut honom. han vilar i stort sett aldrig, han HATAR att inte jobba varje dag.

/Emmi

Vad har du för häst? En haflinger valack på 14 år

Vad tävlar du i för gren/grenar? Har inte börjat tävla än men tränar reining, pleasure och trail men kommer prova det mesta.

Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?Vad tränas det på? Det kan variera väldigt från vecka till vecka men mycket grundträning eftersom det är basen i allt; sidoförande, tempoväxlingar, form osv. Tränar bommar, back, spin och just nu mycket galoppträning

Hur ofta rider du ut? Alldeles för lite pga. inget ridsällskap

Hur ofta vilar hästen? Varierar väldigt mycket. Det beror på hur jag jobbar

Tränar ni i ridhus, paddock eller ute? Just nu är det ridning hemma på vall. I vinter blir det ridhusträning ett par gånger i månaden. Förhoppningsvis blir det bana hemmavid till våren.

Vad har du för häst?Ett Morgansto med övervägande Western Working linjer, född 2004.
Tävlar i pleasure och riding på lägre nivå. Planen är att vi ska utvecklas inom reining och gärna på högre nivåer.
Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?Vad tränas det på?
Rider 2-3 gånger i veckan och försöker longera/alt. tömköra en dag just nu då hon nyligen är igångsatt efter två månaders vila. Rider gärna ut då jag likabra kan träna lydighet, bärighet och sidvärtesrörelser där. Försöker rida på omväxlande underlag; sand, grusväg, asfalt, gräs, backar, plan mark osv. Rider i princip aldrig mer än två dagar i rad, kör helst varannan dagsträning eftersom hennes muskler är i uppbyggnad och behöver återhämta sig efter ett träningspass.
Gör du något annat än just den grenen/grenarna? (annat än western)Jag rider en kombination av western och dressyr. Försöker variera med hopp i skogen också. Kör sitsträning emd mig själv genom att ha olika sadlar. Vill köra in, men måste fixa vagnen först.
Hur ofta rider du ut?
1-3 gånger i veckan. Och då tränar vi, inte bara gå och lulla. ;)
Hur ofta vilar hästen?
Nästan lika ofta som hon rids.
Har inget ridhus i närheten, så det blir paddock och skogen.

Vad har du för häst?
2 st Am. quarter hästar, ett eget sto(Reining/cutting) och en hingst (Foundation 94% och allmänt allround) på träning/tävling, både 8 år
Alla grenar som bjuds(show, ej tidsgrenar el kossa) men har inte tävlat på 3 år pga hästens mentala nivå (mitt sto) och alltid sjuk när tävling blir.
Rider ut, rider på gärden och tränar ridhus/ridbana ytters sällan, känner mig instängd bla.
Hoppning, enbart tränings sak och "distans" som ett test på konditions träningen man har.
Hur ofta rider du ut?
Ofta, oftare än vad jag vill, Man bara hamnar på vägarna ofrivilligt..
Hur ofta vilar hästen?
Beror på, men varje gång jag inte sover hemma.

Glömde att svara på vad jag tävlar för grenar.

Jag har bara tre klasser på tävling som jag kan starta i, Trail, Horsemanship och Pleasure. Det finns showmanship at halter också, men den klassen känner jag inte för att starta i alls.

Nästa år lär jag få starta i reiningen också. Jag borde vara uppklassad till nästa nivå.

Vad har du för häst?
ett svernskt halvblod 18 år, valack. En ridtravare 10 år , valack.
Har inte börjat med sånt annu, vet inte om jag kan få upp modet till det :crazy:
Har så dåliga tävlingsnerver, så jag skulle väl rida helt åt fanders!!!!!!!!!!!!
Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?
Försöker rida 3-5 ggr i veckan, longerar 2 ggr i veckan, mer om jag inte rider.
Vad tränas det på?
Uppmjukningsövningar, sidoförflyttningar, horsemanship/lydnad, bomövningar,galopparbeten mm
Nej.
Hur ofta rider du ut?
1-2 ggr/vecka, det beror på hur tråkigt hästen tycker att det är på banan man kan ju jobba i skogen också.
Hur ofta vilar hästen?
Halvblodet har jag som mål att göra något med dagligen.
Travaren har jag en medryttare på och hon rider så ofta hon kan med tanke på hennes jobb men det blir i allmänhet 4-5dgr i veckan.
(jobbar inom äldrevården)

Vad har du för häst?
4 årig quarter valack & en quarterhingst -08 (Som jag inte fått hem än.. SNAAART)
Halter, Hunter, pleasure, hunt seat eq, horsemanship.
Det som alltid ingår i mitt pass är:
-Flytta fram och bakdel
-Kontragalopp och kontra ställning.
-Tempoväxlingar
Just nu tränar vi byten och sidvärtes rörelser i galoppen.
Ibland dyker mitt gamla jag upp och då kanske jag råkar ta dressyrsadeln istället för western.. Eller kortar upp honom och rider lite ökningar..:o
Hur ofta rider du ut?
1 gång i veckan max.. Ibland 2.
Hur ofta vilar hästen?
Minst en gång/vecka, oftast två.
Ridhus, roundpen, ridbana eller grusvägen!

Senast ändrad:

*kl*

Då min grabb inte är inriden skriver jag hur jag gör med tillridningshästen

Vad har du för häst?
4 årigt korsningsto, connemara, arab, halvblod

Har inte börjat tävla än, men sen blir det lite av varje bla: trail, pleasur, reining, working cowhores, cutting, roping.

variterat men mycke grunder änså länge.
bla sidvärtrörelser, tempoväxlingar.

Hoppar gör jag gärna (gamal hoppryttare) rider ut i skogen vid tillfälle.

Hur ofta rider du ut?
Inte ofta då hon inte är trafiksäker, men så ofta jag får någon med mig.

Hur ofta vilar hästen?
Mycke då jag bara rider henne 2-3 dagar i veckan.

Paddock, skogen, rund corall.

oops, fick inte med det svaret.

Ridbana och i skogen. Har inte tillgång till ridhus, men det skulle vara en dröm åtminstone på vintern eller när det regnar.

Glömde skriva vad jag tränar varje gång :S
Sessan:Galoppen (få en bra basgalopp), traven (Ökad och jog), mkt ställa och böja + sluta, öppna, skänkelvikning i trav, backa, flytta bakdelen och framdelen, rygga m.m.
Numa: Galoppen, mkt förvänd galopp, galoppombyten, traven (Ökad och jog), mkt ställa och böja + sluta, öppna, skänkelvikning i trav, backa, flytta bakdelen och framdelen, rygga m.m.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 222
Senast: cewe
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka