Hur tränar man upp hästens frambensteknink?

Sandraa

Trådstartare
Hej!
Jag tänkte höra om de är någon/några som har några bra tips hur man tränar upp frambenstekniken på sin häst?:laugh:

Sv: Hur tränar man upp hästens frambensteknink?

STUDDS!!!
Och även travhoppning men en travbom innan hindret, ganska tajt så att dom kommer nära hindret och får vara snabba i frambenen och får ta i och sätta under sig

På Hipp*on finns det proffstränare som har beskrivit jättebra övningar för just detta ändamål. Surfa runt lite bland frågor och svar där så lär du dig massor. :)

Min häst hade inte heller så bra frambens teknik innan, men det berodde på att hon inte använde ryggen så bra.
Men det jag har hoppat mycket är serier och studs som dom andra har skrivit.

Sen en väldigt bra övning, bom före ett hinder ca 2,5 m (3 m om det är en oxer) om det är en stor häst. Sen kan man även höja upp bommen före hindret. Får dom att bli snabba i frambenen =)

Använder den ryggen bra?

Min häst har i grunden en väldigt bra frambensteknik, då hon viker upp frambenen framför sig istället för under sig - men den tekniken kommer bara fram när hindrena blir lite högre. För att hon även ska hoppa upp sig bättre med frambenen på lägre hinden har min tränare visat mig effekten av att helt enkelt hoppa på volt. När vi gjorde det hade vi bara ett räcke som jag hoppade på en stor volt (=bredden på ridhuset=22m) och märkligt nog hoppade hon upp sig mycket mer fram om man både kom från och landade på böjt spår.

Denna övning är inte lika mjölksyraframkallande som studsen, så jag tycker att den är bra att variera med (då jag älskar studshinder och nästan överanvänder mig av dem ;) )

Godd Lack!:D

Jag har löshoppat honom mycket och då hoppar han skit fint och han hoppar jätte fint på Oxrar men räcken hoppar han konstigt på han liksom viker benen på sidan:S

Min häst hade inte heller så bra frambens teknik innan, men det berodde på att hon inte använde ryggen så bra.
Men det jag har hoppat mycket är serier och studs som dom andra har skrivit.

Sen en väldigt bra övning, bom före ett hinder ca 2,5 m (3 m om det är en oxer) om det är en stor häst. Sen kan man även höja upp bommen före hindret. Får dom att bli snabba i frambenen =)

Använder den ryggen bra?

Jag har löshoppat honom mycket och då hoppar han skit fint och han hoppar jätte fint på Oxrar men räcken hoppar han konstigt på han liksom viker benen på sidan:S

Hoppa titthinder! Funkar på min tittiga polle. Han flyger ett ´X antal cm över hindret :o Nä, men studs funkar mycket bra!

Hoppa titthinder! Funkar på min tittiga polle. Han flyger ett ´X antal cm över hindret :o Nä, men studs funkar mycket bra!

Men min är inte tittig :P haha han går på allt utan att titta:P
Ja hoppar mkt studs, men han drar inte upp benen under magen han tar liksom dom uppåt och framåt typ och inte upp i magen.

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
653
Senast: skogaliten
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
491
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V