Hur tränar man att leda fölet?

P

peacepipe

Fölet som nu är 11 dagar accepterar grimman och lyfter så fint på hovarna och är väldigt tillgiven men när man försöker leda fram så får hon panik när hon känner trycket över nacken och kastar sig bakåt. Hur går man skonsammast tillväga utan att skrämma henne?

Du tar ett långt grimskaft eller en longerlina som du fäster på höger sida av grimman. Sedan bakom den lilla rumpan och till din hand. Och så har du ett vanligt grimskaft på vänster sida. När den lilla fölisen inte förstår att den ska gå framåt drar du lite i linan bakom rumpan. Då går fölis framåt.Det brukar funka jättebra. Sedan dröjer det inte länge innnan man kan leda som vanligt.

man sätter fast fölet med hjälp av ett snörr i sin mammas svans ska tydligen funka jätte bra har jag hört...
personligen vet jag inte om jag skulle använda mig av den metoden...

Vi konstruerade ett "dubblegrimskaft" så mammis fick leda sitt föl... Då blev fölis van vid att ha ett snöre hängandes, samt att när mamma gick va fölis åxå tvungen att gå.
Men våra fölisar har vi aldrig haft problem med. Utan har alltid gått å leda från början...

:bow:

Sedan så är det bara att vänja fölis vid trycket i nacken. Mjukt och fint. Om du håller grimskaftet ex och någon anan mamma. Så börjar mamam gå och du tar i grimskaftet lite gran (sträcker det). Så har ni en medhjälpare bakom som smackar och puttar på fölis direkt när den börjar tänka bakåt och dra emot. Så fort den tänker framåt och går så släpper du trycket i nacken. Lär sig mkt fort.

man ska överhuvudtaget inte leda små föl i grimma och grimskaft. deras små nackar kan ta stor skada av det tryck som blir när de går bakåt.

en person, med armen bakom rumpan (hela tiden) och ett grimskaft över halsen. gå fram och uppmuntra lillen till att följa efter och personen bakom håller koll på att fölisen inte backar eller faller ut åt sidorna.

och det ska vara kul att gå med personer, inte ont eller obehagligt!!!!

lycka till!

Hmm va? :confused:
Tänk att det finns så himla många olika uppfattningar. (Och alla är sanna dessutom ;))

Är det inte bättre att lägga tryck på fölet när det är så litet att det inte har kraft att dra så mycket? När de blir små unghästar kan de ju dra betydligt hårdare, och borde då kunna skada sig mer.

Och dessutom - somliga av oss har inte en stab av medhjälpare som kan ställa upp när vi ska ta ut och in fölet ur hagen flera gånger om dagen.

För oss fungerade inte alls att ha rep om rumpan på fölet, ett grimskaft fram och ett till stoet. Slutade alltid med att antingen fölet eller stoet for runt med grimskaftet hängande ... :eek:

Så vi kör med grimma och grimskaft ganska direkt. Ja, lillfölet får ju skrynkla ut sig, och börja se först, men efter ungefär tio dagar leder vi föl och sto i varsitt grimskaft. Går hur bra som helst. Och fölet tycker att det är helt OK att gå med människor. Och huvudet sitter fortfarande fast och fungerar. :p

Precis som du skriver så har alla inte en stab av medhjälpare till hands utan kanske måste göra det själv som jag. Jag börjar inne i boxen med att sätta fast grimskaftet och efter en stund förstår fölet att det är mycket behagligare att gå framåt är bakåt. Jag gör detta ett par gånger (mycket lugnt och försiktigt) innan det är dags att prova leda fölet ute. Jag stoet kort i ena näven och fölet i den andra, med grimskaftet tillräckligt långt att fölet kan gå vid mammas bakdel.
Oftast så fattar dom ganska snabbt vad det går ut på. Det kan ju faktiskt vara ganska individuellt, en del föl följer sina mammor jättebra utan att behöva ledas, men så finns det ju dom som är mycket mer intresserade av att utforska allt runtomkring och dessa föl kanske man behöver börja med lite tidigare. Ett av mina föl är skitjobbig att få till hagen, han stannar uppe på gården och har jätteskojigt åt att kuta runt och skutta.... följa mamma är inte lika kul. Har man inte hjälp tillhands då är det ju mycket smidigare om fölet får lära sig att gå i grimskaft. :)

Mitt föl ledde jag redan första veckan. Jag hade min mamma till hjälp som ledde stoet framför och jag gick med fölet. Fast snart ville hon gå först! De är ju så små så man når ju att själv lägga armen om baken på dem när man samtidigt tar lite i grimman fram. Min var dock väldigt smart och förstod snabbt vad jag menade.
Att stanna är ju lika viktigt att de kan, och då trycker man i bringan istället och tar lite i grimman samtidigt.
Jag är nöjd med att jag började tidigt med mitt föl, har idag en åring som är lika säker att leda som en vuxen häst. Vem som helst kan leda henne till hagen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama