Hur träna vuxen hund att vara själv?

Eliza

Trådstartare
Har en 3,5 årig schäfer tik som jag tagit över fårn mina svärföräldrar.
Dessa har alltid varit hemma och hon har aldrig behövt vara själv. Vilket ger mig lite aber som ni förstår.

Lämnar man henne 2 min i bilen börjar hon skälla och likså hemma.
Jag tror vi är på rätt håll men behöver fler tips.
Kan tillägga att grannarna inte är helt imponerade av hundskall då de har spädbarn ( och grannen är dessutom hyresvärden) så jag och min lilla ulltuss skulle gärna få bukt på detta problem :)

Ha det gott i solen :)

Sv: Hur träna vuxen hund att vara själv?

Det du kan testa är att du går till dörren säger till hunden tydlig Hejdå! Gå ut och lås dörren. Vänta max 10 sek och gå in igen. Beröm hunden och ge godis/busa med hunden. Gör samma sak efter någon timme. 10 sek ut och in igen. Nästa dag kanske du kan öka till 15 sek osv.

Skulle hunden börja skälla, viktigt att du INTE går in! Låt hunden skälla tills den är tyst, även fast det kan ta ett långt tag. Gå sen in när den är tyst och Beröm jättemycket.

Om hunden skäller får du korta av tiden helt enkelt - börjar den skälla vid 15 sek, börja om på 10 igen.

När du lärt hunden att vara själv i över en timme kan du lämna den längre, eftersom hundar itne har spec stor tidsuppfattning. 1 timme för hunden kan lika gärna vara 5 timmar för dig.

Om det händer att du kommer hem och hunden har bitit sönder saker, eller dragit ner kläder på golvet kan det betyda att den känner sig otrygg själv. Den har isf gjort en slags "skyddsmur" av dina saker.
Så här höll min hund på ett tag, då la jag min badrock i min säng o bar upp honom där innan jag for iväg. Då slutade han göra massa dumheter.

Om hunden skäller får du korta av tiden helt enkelt - börjar den skälla vid 15 sek, börja om på 10 igen.

När du lärt hunden att vara själv i över en timme kan du lämna den längre, eftersom hundar itne har spec stor tidsuppfattning. 1 timme för hunden kan lika gärna vara 5 timmar för dig.
.

Men den vet skillnad på 10 och 15 sekunder?

Det du kan testa är att du går till dörren säger till hunden tydlig Hejdå! Gå ut och lås dörren. Vänta max 10 sek och gå in igen. Beröm hunden och ge godis/busa med hunden.

Här håller jag inte alls med. Om man gör en stor grej av att vara själv genom att säga "Hej då" och genom att berömma och bli jätteglad när man kommer hem igen kommer hunden bara bli stressad. Bättre att göra det naturligt, när jag lämnar min hund går jag bara, när jag kommer hem går jag inte fram till hunden på en gång och börjar hälsa och härja upp den, jag går istället kanske ut i köket och tar en smörgås eller går och sätter mig vid datorn. Gör man så istället så tycker hunden inte att det är så kontstigt att vara själv och den sitter inte och väntar på att matte ska komma hem och vara sådär galet glad som hon alltid är när hon kommer hem...

hej, ja har en hund som har sammma problem som din, visst de tar en tid, men till slut så blir de bra..

så här gör vi. vi går utan att göra världens avsked,
när vi kommer in igen så tar vi hand om barnen, våran vovve e då öppe i himmlen med kroppen av glädje, men vi bryr oss inte om han, när barnen är klar och vi har packat upp eller så då kan vi komma på att säga hej till honom, ungefär som att vi har glömt att han va hemma...

vi fick tips om att vi skulle berömma honom så fort vi kom in genom dörren men de va de sämsta tipset kan ja säga, vilket beror på att han vart ännu gladare och till slut hade han rivit ner en bokhylla.
å de va bara av att vi klappade honom och sa att han va duktig,

de har tagit en tid och han är fortfarande skällig men de tar längre tid nu innan han börja skälla.

sen så säg till grannen/hyresvärden att du tränar hunden just nu, så därför skäller den.

vi sa till varkmästaren att vi tränar hunden, och grannarna har klagat men eftersom vi har sagt till så tar dom inte anmälningen,

sen har vi idiotiskt grannar att när hunden skäller så går dom till våran dörr och skriker i brevinkastet att han ska va tyst, vilket vi har prata me dom om,,,

låt de ta sin tid, även om de tar länge men de lönar sig i längden

Bra skrivet!

Gå helt sonika ut genom dörren, lås och gå in igen när hunden är tyst. Hunden kommer till slut förstå att matte kommer när jag är tyst.

Håller på att lära min lilla vovve att vara ensam just nu :)
Har gått ganska bra eftersom vi har 2 andra hundar blir hon inte helt ensam...

Men bodde med henne i 1 och en halv månad nere utanför Karlskoga och då blev hon helt ensam när vi var och handla och liknande...

Hon blir ju jätte lycklig när man kommer hem och hoppar och studsar så av ren reflex sätter man sig ju ner och gullar med henne, men då stressar man bara upp henne ännu mer...
Så iallafall så bestämde jag att man fick inte prata med henne direkt när man kom in... Sen började jag prata med henne när hon har lugnat sig och satt sig ner och det har funkat jättebra...
Hon har blivit jätte duktig på att vara ensam nu:laugh::):D

Hoppas det går bra för dig

MVH
Mickan

När jag ensamhetstränar valpis så började jag helt enkelt med att stänga dörren om mig när jag gick iväg och hämtade mobilen eller något i ett annat rum än det rum vi var i. Det blev ju inte alls många sekunder och valpis hann ofta inte ens reagera på att jag var borta.
Jag har gjort det till en naturlig grej att jag går ut och in ur vårt rum lite då och då.

Nu kan jag utan problem lämna henne ensam när jag lagar mat eller något sådant. Hon har varit ensam ca 10 minuter nu och anledningen till att det inte blivit mer är helt enkelt för att jag glömt bort att ensamhetsträna ordentligt.

Justeja, jag gör också så att jag INTE gör någon stor sak av att jag går eller kommer tillbaka. Jag går bara. Tittar hon på mig så kan jag ibland säga ett vanligt "vänta här". När jag kommer tillbaka så låtsas jag som om hon inte finns, bara går och sätter mig vid datorn eller så.

jaa, en ovan hund känner skilland på 10 och 15 sek, allt för att den inte ska hinna skälla dessa få sekunder.

Jag är tydlig med att säga hejdå till min hund när jag går för då vet han att jag ska iväg och då går han och lägger sig.

Och i början när man tränar en hund att vara själv anser jag att berömmet är jätteviktigt när man kommer hem och hunden är tyst.

När hunden sedan lär sig mer och mer att vara själv behöver man ju självklart inte göra världes grej av det när man kommer hem.

Exakt så här tränade jag min hund, han blev väldigt orolig när jag gick hemifrån, så jag tränade han på detta sätt. I början satt han vid dörren när jag kom, men inte nu längre, han ligger i soffan när jag kommer hem.

Men det är klart, alla gör vell på sina sätt som passar dom bäst. Det här var det bästa för min hund iaf. =)

ja vet inte om din hund gör som min att hitta på bus medans ja är borta. vi var borta nu under en å en halv timme och tyson har hittat på mycke, tex att riva halva bohaget, rivit ner persiennerna i sovrummet. när vi kom genom dörren blev han till sig så att han pinkade utan att märka av det. och då var vi 2 ute ca 1 timme innan vi åkte för att jag tröttade ut honom,,

vissa dagar har han att han har glömt allt han har lärt sig och han är 1 år... vi köpte honom för ca 2 månader sedan och han kunde inte mycke då

Hehe jobbigt. Så gjorde min hund när han var yngre, (1-2) år. Nu är han tre. Han rev ut soptunnan i kontoret och åt upp kattens mat bland annat. Bet sönder galgar och rota runt i tvätten.
Antingen så är hunden orolig, eller så ja busar den helt enkelt med fel saker..
Vet inte vad man ska göra åt det, jag försökte bara hindra honom att komma åt vissa saker, typ ställa soptunnan på bordet, lägga fram ben åt honom osv.
Nu gör han inget dumt när vi är borta, det enda är vell att han kan hoppa upp på köksbordet om vi inte ställt in stolarna, då står han och glor i fönstret. Fast det gör ju inte så mkt :)

vi har leksaker åt honom som han älskar men dom får han bara medans vi är borta, för få han dom ligger han i flera timmar å leker som han brukar göra, trodde vi ja...;)
jo på bordet va han... en dobermann/schäfer hanne e inte roligt att ha på bordet kan ja säga. de värsta e att han öppnar alla skåpdörrar, vi har inge som han kan äta eller så men dessa rivmärken som har blivit.
värst av allt e att vi har inge ställe att gömma fodersäcken så han har juh haft roligt me den, en hel säck me kulor över hela lägenheten.
lilla dottern var juh inte sen att fortsätta leka me dom.

förra ägarna sa att han e van att va ensam hemma, jo men visst, inte alls

Hehe, jag fick en hel soffa söndertuggad på 40 min. :D
Skumgummi är inte alls roligt när det ligger i hela lägenheten... :p
Och då var hon faktiskt så pass tränad att hon kunde vara ensam hemma rätt så många timmar, men var väl på, eh, bus humör den dagen. :D

Och i början när man tränar en hund att vara själv anser jag att berömmet är jätteviktigt när man kommer hem och hunden är tyst.

Men varför ska man berömma? Skulle jag berömma mina hundar varenda gång dom varit själva kommer dom ju till slut tycka att det är en jättegrej att matte går ut genom dörren, och således mest troligt stressa upp sig över det.

Hehe jobbigt. Så gjorde min hund när han var yngre, (1-2) år. Nu är han tre. Han rev ut soptunnan i kontoret och åt upp kattens mat bland annat. Bet sönder galgar och rota runt i tvätten.
Vet inte vad man ska göra åt det, jag försökte bara hindra honom att komma åt vissa saker, typ ställa soptunnan på bordet, lägga fram ben åt honom osv.
Genom att försöka se till att hunden lär in att vänta passivt. Eftersom det inte är något särskilt att matte är borta eller kommer hem, så att han inte ligger och väntar och bygger upp frustration.

Jag har slitit 4-5 timmar om dan i tre drygt 3 månader med min nya hund. Han var sju månader när jag fick honom och skulle vara tränad. De första veckorna kunde jag inte ens gå på toaletten utan att han skrek. Nu börjar det sakta gå framåt.
Har haft 3 (4) hundar utan detta problem och han är tydligen ett ovanligt svårlöst fall enligt hundtränaren. Han är inte rädd men å andra sidan så om han inte är rädd så borde problemet ha gått över med tanke på all tid och olika metoder jag testat. Envis som synden är han dessutom. Teorin jag går efter nu är att han helt enkelt har lärt sig att det lönar sig att skälla, han är sjukt envis och har han väl varvat upp sig med ljud så har han mycket svårt att sluta.

Senast ändrad:

När du var borta alltså? Men ändå hävdar du att sättet med att göra affär av ensamheten är det bästa sättet? Säga Hejdå, och berömma järnet när man kommer tillbaka?

Jaa ! Det här sättet fungerade med min hund. inga problem !
Vissa här kanske inte förstår att jag menar - När man vänjer en hund att vara själv är det jätteviktigt med beröm, hur ska annars hunden fatta att den är duktig när den är tyst?

Den här tekniken lärde jag mig på en hundkurs - av en hundtränare.

I början berömmer man, när hunden sedan lärt sig behöver man ju inte berömma! Den vet redan då att den är duktig eftersom matte kommer när jag är tyst..

Fast då är det väl lämpligare att man istället alltid väntar tills hunden är tyst innan man kommer tillbaka? På det viset lär sig hunden att den inte får ut någonting av att låta, men utan att man gör det till en stor sak att man varit borta.

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 017
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V