Hur träna körponnyn?

H

Hallonkvist

Hur tränar man en körponny till att bära upp sig bättre?
Hon är lite lång i kroppen och blir vid uppehåll i körningen väldigt slinkig och bär sig inte alls.

Sv: Hur träna körponnyn?

Vad säger din tränare om vad du ska göra? Alla tränare har olika favoritövningar. Jag vill höra allas tips!

När min nordis släppte bakkärran i travökningarna, blev det mycket ökningar genom hörnen, att jag skulle våga hålla emot när jag drev på så han fick med sig bakbenen. Korta korta ökningar på medellinjen, och sen tillbaka till vanlig trav igen fortfarande på tömmen rejält. Jag var lite för snäll och släppte efter på tömmen både i ökningar och avsaktningar, något som gav slingriga medelllinjer, dåliga avsaktningar och halter och dåliga travökningar. Jag är lite bättre nu, men måste alltid påminna mig själv att inte vara för snäll och lita på att hästen fixar allt själv.

Senaste lektionen fick jag köra och blunda! Jag skulle genom tömmen känna varje steg hästen tog, blundandes, och sen genom små handrörelser öka skritten och minska skritten utan att störa huvudpositionen eller aktionen i skritten. Det blev jättebra, och hästen som annars brukade passa i kort skritt och inte kunna länga skritten utan att tappa formen, pinnade på jättebra, bara genom min kramande och drivande hand. Blundandes :)

Jag är lite av en skogsmulle.... men hästarna gillar också att gå i skogen, så det kan ju inte vara helt fel då.
Men mitt bästa råd som jag tycker alla hästar ska få göra är att gå ut i skogen och bli tömkörda. där får de lyfta på fötterna (kusken också :devil:) och böja sej runt träd och stenar, helt naturligt och dom blir glada av att få slippa ridbanan någon gång ibland.
Muskler byggs i hela kroppen och är en förutsättning om man vill att hästen ska orka bära upp sej.
den där som springer bakom och håller i tömmarna:angel: och som knappt håller ordning på sina egna fötter har minst lika mycket nytta av skogskörningen.:D

mvh myrlan

SnigelF: Jag har tyvärr ingen tränare utan gör jobbet själv efter bästa förmåga. Jag kör enbart för hobbyns skull och har aldrig funderat på att köra för tränare etc...

Jag ska tömköra mycket i skog men också väg.

Hur tränar man en körponny till att bära upp sig bättre?
Hon är lite lång i kroppen och blir vid uppehåll i körningen väldigt slinkig och bär sig inte alls.

Min Pelle (varmblod) är väldigt LÅNG. För hans del har HALTER hjälpt till massor att bygga upp ryggmuskler och få honom att bära sig..

Anna-Carin

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: zassoo
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar...
2
Svar
22
· Visningar
994
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 044
Senast: NilHe
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
978
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka