Hur tränar ni utöver ridningen?

Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Styrketräning samt promenader för att stärka kroppen och orka med ridning och stallarbete!
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

jag promenerar några gånger i veckan, ofta tillsammans med hästen :) brukar även jogga några varv runt ridbanan innan jag sitter upp och ska rida.

På gymmet försöker jag vara iallafall 2gånger i veckan. Tränar då kondition och styrke i mage, axlar och armar då jag är himla svag där.

Simmar även en gång i veckan men blir mer på sommaren då man kan vara ute :)
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Tränar på gymmet 4-6 ggr i veckan och sen rider jag 4ggr i veckan på min häst också. Försöker variera träningen på gymmet. En vecka ser ut som följande:
Mån: Grit Plyo, plyometrisk träning (alltså typ bara spänst och hopp och hög kondition) eller Trigger Point (självmassage med foamroller och boll)
Tis: Spinning (just nu kör jag intervallspinning. Sjukt effektivt)
Ons: Grit Plyo eller vila
Tors: Grit Strength eller vila (ett riktigt hållkäftenpass:D)
Fre: ABSolution (bara mage och bål i 30 min)
Lör: Boxning
Sön: Crosstraining

Jag tränar för att kunna äta vad jag vill utan att behöva vara med i Biggest Loser :D
Började träna för att jag var tjock, 73 kg till 167 cm. Nu väger jag 10-13 kg mindre.
Bonus med träningen är att jag har 100% bättre sits än innan samt att jag orkar sitta ned hur länge som helst och blir aldrig trött när jag rider längre. En stenhård dressyrträning kan aldrig mäta sig med ett 60 min crosstrainingpass t.ex. :D
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

*KL*
Nu har ju jag bara 2 hästar att hålla igång och sköta så jag hinner träna en del.
Jag tränar spinning på måndagar och cirkelträning på onsdagar. Försöker även hinna med ett gympass och någon löparrunda i veckan. Blir mer löpning till sommaren och mindre träning inomhus då.
Brukar anmäla mig till några löpartävlingar varje år för att hålla motivationen uppe.
Har haft väldiga problem med mina leder och varit sjukskriven i långa perioder tidigare, men sen jag började träna har jag inte behövt vara sjukskriven i alla fall.
Jobbar inom vården med mycket tunga lyft och märker att allt blir lättare med en starkare kropp.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag brukar simma, lite olika hur ofta det blir. Jag brukar även promenera och cykla. Den bästa motionen ger ändå ridningen, för att inte tala om mockningen :D
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag tränar ingenting alls utöver ridningen, eller jo jag går en timme om dagen med sjuklingen så det räknas väl som träning ;) Jag skulle väldigt gärna vilja gymma för att stärka bål och rygg för bättre stabilitet men är för lat :p

Får väl se vad våren och sommaren har att erbjuda, kanske får man igång motivationen :angel:
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag har en tävlingshäst och en unghäst så rider ca 10 pass i veckan. Utöver det tränar jag på gym (ca 1,5 timme, cykel, maskiner och crosstrainer) 3 dagar i veckan och ska försöka börja ta ett par grupp-pass i veckan också (ex yoga). Sen när vädret är bättre ska jag även cykla/gå till jobbet (7-8 km) 3-4 ggr/veckan :)

Jag tränar mest för att komma i bättre form och bli starkare. Delvis för att underlätta för mig i ridningen och förebygga eventuella förslitnings/belastningsskador, men även för att känna mig bekväm i bikini i sommar ;)
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Har också en ond rygg men styrketräning och lite massage + akupunktur verkar tack och lov hjälpa upp det hela rätt bra.

Styrketränar 2 ggr/v.
Målet är att även få in ett gympapass men det går sådär....
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Delvis kl

Kul att de så många som svarat:) Intressant och läsa om vilken typ av träning ni utför!
Verkar inte som att jag är den enda hästtjejen som tränar utöver ridningen;)
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag tränar alldeles för lite utöver ridningen! Rider 2 gånger i veckan, och utöver det så blir det inte så mkt annat just nu. Promenerar längre sträckor ett par gånger i veckan, och så har det blivit lite längdskidåkning nu när vi har haft en vinter med mkt snö. :D

Vill börja med styrketräning och yoga igen (som jag tränar själv hemma), samt simma en gång i veckan. Tänkte lägga upp ett litet träningsprogram för mig själv. :)

Tränar för att bli starkare och smidigare, hålla mina ryggproblem i schack, för att det är roligt - och för att bli en bättre ryttare!
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

*kl*

Kör 3-4 dagar i veckan och växlar mellan:
Crossfit,
Crosstraining
Bodypump,
ABSolution
ViPR
NRJGetStrong
Löpning

Är stark som en oxe, men konditionen har tyvärr fått stryka på foten lite den senaste tiden.
Jobbar heltid, tränar på gymet på luncherna, rider, kör och sköter om 4 hästar på egen gård på kvällarna.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag tränar styrketräning 2ggr i veckan på gym. Har delat upp mitt pass så jag kör underkropp en dag och överkropp en annan. Tycker det är smidigt för då kan man fokusera bättre och hinner träna innan jobbet.

Sen kör jag lunchspinning en gång i veckan och nu när snön smälter bort planerar jag att börja springa lite mer igen.

Jag måste träna mina axlar eftersom dom gärna låser sig under ridningen annars.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag tränar på gym 3 gånger i veckan, lite styrka för att bygga upp min rygg och mitt knä som inte är helt hundra :(
Sen så under vinterhalvåret så promenerar jag gärna varje dag och under sommaren så försöker jag mig på att springa iallafall 2 ggr i veckan :)
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Gym 3 gånger i veckan 1/1.5 h. Då blir det löpbandet, cykel och lättare styrkeövningar (än så länge) som plankan, situps, benböj osv. och några ben och armövningar på någon maskin (haha). Försöker att "komma i form" (är smal osv men vill bli starkare och få mer kondition). Rider ut i skogen 5-6 dagar i veckan också, men det ser inte jag som en slags fysisk träning mer än att man är ute och gör något aktivt, isf att mocka och hacka spån (fryser) haha!
Till sommaren kommer jag sluta gymma (kommer säkert inte ha lust till det då hehe) och då ska jag nog istället ta mig kraften att cykla till och från stallet (iaf vissa dagar i veckan, ca 3.5-4 km enkelväg, mkt uppförsbackar ditväg) och kanske ta extra långa raska promenader med hundarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

utöver ridningen blir det löpning 4/5 dagar/vecka, aerobics och yoga en gång i veckan och styrke/rörlighetsträning en eller två gånger i veckan. Ofta blir det att jag tränar två gånger om dagen och det är väl knappast rekommenderat, men träningen och stallet är så viktigt för att jag ska orka med dubbla heltidsstudier att jag gör det ändå, och min kropp och mitt huvud känns starkare och friskare än någonsin. Det är helt otroligt vad fysisk aktivitet gör för välbefinnandet. Och dessutom kan jag ju äta som en häst utan att det ger sig uttryck på min kropp också!
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 245
Senast: pews1972
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 175
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 246
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Hej! Jag vet inte alls om den här tråden ligger rätt men jag vill gärna ha seriösa svar i frågan, försökt beskriva allt i detalj. För...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 897
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp