Hur tränar ni utöver ridningen?

ullisdenballe

Trådstartare
Om tråden ligger fel får moderatorn gärna flytta den.

När jag var ute på promenad idag var det en tanke som slog mig. Nämligen, finns det fler ryttare än mig som tränar utöver ridningen, och i så fall hur?

Jag får väldigt lätt ont i ryggen och under de senaste åren har jag blivit tvungen att träna för att kunna rida.
Min träning består av promenader(oftast högt tempo), simnig någon gång i veckan och så cyklar jag mycket främst under sommarhalvåret. Har även ett träningsprogram med gymboll/ yogaboll som stärker rygg och mage som jag gör någer gånger i veckan.
Var hos en väldigt bra sjukgymnast i början av januari och har fått kanon övningar för mina knän som är dåliga i perioder och han visa mig även hur jag ska stretcha benens baksida så jag kan bli av med ryggproblemen! Har uppenbarligen stretchat för mesigt innan.
Är super taggad att få bukt med ryggen nu och passar på då jag inte rider för tillfället. Blir såklart mindre av den övriga träningen när jag rider regelbundet.

Mitt mål med träningen är att jag skall bli kvitt mina ryggproblem och slippa ständiga besök hos massör/kiropraktor och att jag ska kunna sitta på golvet med raka ben och nå tårna:laugh:

Så, hur tränar ni och vad har ni för mål med träningen?
Är så himla nyfiken:bump:
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Hej, Ullis ;)

Jag styrketränar 5 dagar i veckan utöver ridningen. På somrarna är jag ute och springer också, men det pallar jag inte i kylan.
Mitt mål är att bli så stark som möjligt, mycket pga att jag har dålig rygg+en dålig arm som mår sååå mycket bättre av riktigt hård träning :) (och så mår man bättre i själen som en bonus!)
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Hej Liza!

Eller hur! Känns så skönt i kroppen efteråt!
Och det skadar aldrig att känna sig duktig;)
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Ridningen är en del av min träning, sen har jag egen gård med allt vad det innebär. Övrig tid är jag på jobbet...aktivt jobb både fysiskt och psykiskt. Skulle jag träna utöver det jag gör idag skulle jag inte hinna sova. ;)
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

tränar på gym (löpning/cross trainer + styrka) 3 dgr i veckan.
för att få det att gå ihop tidsmässigt blir det 2 vardagspass i veckan och då innan jobb (är då på gymmet kl.06).

har dåligt nack/axel/skulderparti efter en avramling och behöver träna mig jämnstark över hela kroppen.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag har väldiga problem med att få ihop så mycket träning som jag skulle vilja ha. :p

Styrketräning (inkl crosstrainer eller rodd) 1 gång i veckan (lördagar) och löpning 1 gång i veckan (söndagar) är väl det som jag minst vill hinna med. Sen försöker jag springa en eller två kvällar till i veckan, men det är svårare att få tid till.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Även jag är en ryttare med ryggproblem. Men bemästrar det med träning.
Idag kör jag löpning 3 dgr/vecka. 2dgr/vecka kör jag pilates/styrketräning. Sen cyklar jag så fort vädret tillåter.

Pilates kombinerat med styrketräning är det som hjälpt mig mest med ryggproblemen, smidighet och styrka.

/B
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag har vart på väg och prova på pilates och yoga flera gånger man har alltid kommit nått i vägen!
Tränar du pilates på gym eller någon annan stans?
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag brukar cykla till jobbet, alla dagar på sommaren och någon enstaka på vintern. Tur och retur blir det 2.5 mil. Två gympass hinner jag klämma in och då tränar jag både kondition och styrka. Gillar att träna hårt! Lägger ofta in övningar med pilatesbollen för att träna balans och stabilitet. Jag önskar att det fanns tid för grupp-pass för att träna koordination och rörlighet. Känner att det blivit sämre i ridningen sista månderna då jag inte hunnit träna det avsuttet.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag tycker ridningen ger så mycket mer om jag är vältränad o balanserad.
Det blir långpromenader med hunden, löpning både barfota o med skor kuperat, pilates/yoga/styrketräning där jag använder kroppen, medicinbollar och vikter för att stärka core och resten av kroppen på ett balanserat sätt, tycker det är den absolut bästa, mest hållbara o mest användbara styrkan efter att ha tränat det mesta (bollsporter, kampsport, yoga, tung styrketräning etc)under alla år. Plus att jag kan träna överallt o inte behöver gå till ett gym.
Jag har varit med i en del olyckor och behöver därför träna regelbundet o stretcha/tänja för att behålla rörlighet och få mindre värk.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Normalt så rider jag ju ganska mycket per dag. Och jag arbetar ett par hästar vid hand per dag. Jag springer också mellan lektioner, hästar, stallar etc lite för motionens skull.
Jag springer också och leker med mina hästar.
Det ger en del träning.
Jag rör mig en hel del alltså.
Har också hundar som ska rastas och boxar att mocka och hästmat att släpa runt.:P

Gör man problemlösningar med hästar som sticker tex får man ju anända kroppen ganska bra också i form av styrka. Annars kan det vara lugnare pass där man mer ska vara uthållig och vandra i skogen i timmar.

Utöver det försöker jag sommartid löpträna offroad, gärna backigt också. Och simma sommartid.

Jag styrketränar också en del med en sjukgymnast/kiropraktor då jag orkar och hinner. Vi har lite projekt ihop kring ryttares hälsa/styrka/svagheter/rörlighet/stelhet etc. Jag är försökskaninen till alla tester och övningar. :P

Jag tycker dock jag borde styrketräna mer. Jag är för dålig på det. Men det är svårt när man jobbar med häst och att röra sig att orka med mer sen. :P
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

*kl

Jag hade en ambition att styrketräna 1 gng/vecka, därför hade jag även medryttare. Men nu har jag varit snorig och nysig i flera månader och tappat motivationen så tyvärr har det inte blvit av så mkt.
Nu när min häst är på utbildning rider jag andras hästar en eller tre dagar i veckan och däreutöver går jag promenader samt har ett fysiskt jobb. När min häst är hemma och jag inte har hjälp av medryttare så orkar och hinner jag inte så mkt mer än jobb och häst. Man vill ju även ha lite tid för sin partner, som tyvärr inte är intresserad av träning så jag kan inte förena nytta och nöje där.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag kör pilates i Floda, googla på det så hittar du.

/B
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Förutom ridningen så cyklar jag till jobbet som är 7km enkel resa.
Sen stavgår jag och simmar ibland.

Mer orkar jag inte med eftersom jag jobbar heltid i fabrik och där är mycket stående och gående.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Tränar styrketräning 3 ggr i veckan (nåja försöker.. Varit sjuk nu av o till senaste två månaderna så då har det varit glest med träningspass), tävlar i styrkelyft och lite i strong(wo)man så jag är så illa tvungen att försöka upprätthålla styrkan (och gärna bli starkare också för den delen).

Vet inte hur det påverkar ridningen men negativt är ju att jag är ganska stel i vissa lägen (och tyvärr tung också), positivt är att jag har en annan kroppsmedvetenhet än tidigare och även tillämpar mina egna träningskunskaper på att bygga upp pållen.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag är inte jätte duktig på att träna regelbundet. Vissa perioder tränar jag inte alls och vissa perioder ca 4-5 dagar i veckan.

Under vår, sommar & höst springer jag dock minst en dag i veckan.
Sedan brukar jag träna på gym, mag+rygg övningar (har också problem med ryggen till och från) och ren styrka; "pumpa muskler" (;
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Just nu tränar jag inget alls - aldrig gjort egentligen. Bara ridning. Men ska ev börja gymma (löpband cykel och styrkeövningar) ca 4 dagar i veckan. Om inte gym ska jag försöka komma igång att cykla 30 min varje morgon hemma och göra några enklare styrkeövningar. Sen till sommaren börja cykla till stallet (3.5 km mkt uppför på ditvägen) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Tränar zumba för smidighet och koordination och boxercies för styrka och kondition. Ja då förutom att jag går med hundarna några kilometer om dagen ute i terrängen, gör att stalljobb till 16 hästar och jobbar heltid med ett ganska fysiskt krävande jobb.
 
Sv: Hur tränar ni utöver ridningen?

Jag tränar yoga. Nu har jag inte gått sedan vi flyttade och ska ta upp igen, det ger väldigt mycket tycker jag. Speciellt för mig som är ganska osmidig;)
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 245
Senast: pews1972
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 175
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 246
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Hej! Jag vet inte alls om den här tråden ligger rätt men jag vill gärna ha seriösa svar i frågan, försökt beskriva allt i detalj. För...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 897
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp