Hur toppar ni formen? Spin-off på diskussionen om vila eller ej

_Zvea_

Trådstartare
Som rubriken säger!

Diskussionen om hästen vila eller icke vila under vintermånaderna tyckte jag var intressant. Jag insåg att jag inte har nån långsiktig formplan på min häst, utan kör på med som mest månadstänk om hur träningen ska läggas upp. Det vore superintressant hur ni tänker med att toppa formen inför nästa tävlingstermin! :banana:

Vad ska ni göra i vinter? Har ni några månadscheman? Vad är planen för våren? Släpper ni hästarna på sommarbete? Satsar ni mer på vårterminen än höstterminen för tävlingar?

Sv: Hur toppar ni formen? Spin-off på diskussionen om vila eller ej

Min ponny hade fång för några år sedan, så sommarbete är inget alternativ och därför låter jag honom att gå ner i varv ett par veckor under vintern. Vilar dock två veckor under sommaren då jag är bortrest, samt att han får ta det lugnare ett par veckor. Under vintern får han får aldrig vila helt, utan går var tredje, var fjärde dag ett par veckor. En sådan period har han haft nu under två veckors tid och nu håller jag på att sätta igång honom igen.

Nu är det tänkt att han ska gå en mer intensiv träningsperiod några veckor och när kylan är som värst får han en till viloperiod, men ska försöka ha honom igång så mycket som möjligt i vinter. På den senaste tiden har jag introducerat mycket nya rörelser och därför lägger jag in längre perioder med lättare arbete för att ge honom möjlighet att smälta de nya rörelsena, både fysiskt och psykiskt.

Vårterminen börjar redan i början av februari för vår del om vädret tillåter och tanken är då att vi ska debutera LA:2 på regional nivå om allt går som det ska :)
Han brukar alltid perstera bättre i slutet av terminen då han är så tittig och behöver ett par starter för att känna sig trygg.

Sv: Hur toppar ni formen? Spin-off på diskussionen om vila eller ej

Min häst fastande i staketet och skadade ett bakben i september så han blev stående i nästan två månader. Nu är han friskförklarad och vi ska sätta igång igen. Planeringen ligger prefekt med att första tävlingen nästa år går i mars och vi är beräknade att vara uppe i full kondition igen vid den tidpunkten.
Därför blir det ingen mer vila det här året eftersom han redan har haft en. Han går på bete på sommaren dygnet runt i en flock men han ställs inte av utan tävlas och tränas även under sommaren. Brukar normalt få vila under november/december då sista tävlingen för året är i oktober. Vill inte lägga vilan för nära nästa tävlinssesong utan lägger den hellre efter slutet på förra.
Våran största tävling under året går mitt i sommaren, första helgen i Juli. Det är ett tredagarsmeeting så vi sattsar alltid på att vara som bäst i formen tills dess.
Annars är höstsesongen den tiden då mästerskapen går, så som DM och NM som vi brukar sattsa på.

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 138
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka