Hur tillfredsställa tuggbehov?

A

AuntArctica

Hemma hos mig går för närvarande en islandshäst och en minishetlands-ponny på lösdrift. Just nu får de bara hö eftersom ingen av dem arbetas speciellt mycket. Båda är FETA och skulle verkligen må bra av att gå ner några kilo. Jag skulle tippa på att min islandshäst behöver runt 6-7 kilo hö om dagen och att minishettisen behöver 3-4 kilo. Detta är givetvis en minimigiva, blir det kallare får de såklart mer att äta. Jag försöker sprida ut givan 3-4 ggr om dagen men när det är så lite så känns det närmast löjligt. Och det stora problemet är att de äter upp höet fort och sedan inte har något att tugga på i flera timmar till nästa gång de får mat. Förra året hade vi fri tillgång på halm men jag tycker min islandshäst blev fet av det. Visserligen finns det ju olika sorters halm man kan ge. Har ni några andra tips om hur man kan tillfredsställa just tuggbehovet?
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Har du några värden på ditt hö? Om de är felaktig kvot(för låg!) mellan Mj och Smrp så får hästen proteinbrist och all energi kommer att lägga sig som fett. Att skicka iväg höet på analys kostar ca 500 kr hos Analycen! Det är väl värt pengarna!!

Fast du kanske redan har analyserat de?
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Kruxet med att hästen sväller och ser fet ut, kan bero på ren proteinbrist. Så har du kollat vad ditt grovfoder verkligen innehåller, och fodrat efter behovet. Att fodra 6-7 kg per dag kan visserligen täcka intaget för TS, men räcker värdena för Mj samt smrp och kvoten ligger på minst 6.
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

om hästen bara äter och äter och äter och inte blir speciellt tjock då? (normalhull) Handlar om unghingstar på lösdrift. Trodde de skulle svälla upp som flodhästar men inte.
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Nej, jag har inte analyserat mitt hö. Det är dock inte det han har blivit fet av utan av sommarbetet :smirk: Jag har en väldigt lättfödd häst. Har inte märkt nån större skillnad på honom sedan jag började fodra med hö, verkar inte som att han går varken upp eller ner i vikt.
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Nej, jag har inte analyserat mitt hö.
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

. Har inte märkt nån större skillnad på honom sedan jag började fodra med hö, verkar inte som att han går varken upp eller ner i vikt.

Nej och det är precis det som är hemligheten med kvoten, är den för låg i förhållande Mj och smrp så förblir hästen fet.
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Unghingstar har i regel en helt annan förbränning än den vuxna hästen, ridvalack eller många ston. Var glad att pållen håller ett normalhull, så är det inte för min lilla kille han behöver massor med mera mat förutom fri tillgång av ett bra grovfoder.

Ibland kan det bli precis tvärtom också, det är när kvoten går upp för högt. Då kräver kroppen massor av energi för att förbränna, och på så sätt förblir hästen smal istället. Men detta sliter hårt på kroppen, och man bör därför se till att kvoten ligger på en rimlig nivå även för en unghäst. Här talar vi visserligen om betydligt högre kvot än 6.
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Okej, tack ändå. Du har inget tips på foder man kan ge endast för att tillfredsställa tuggbehovet då?
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Halm, men då bör man som sagt ha sett över hur kvoten är i övrigt annars lär hästen inte bli mindre på ett bra tag. När sen så sker, talar vi om undernäring och det är INTE positivt.
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

å tack så mycket för svaret! Det är inte mina hästar utan inackorderade unghingstar, och jag är väldigt mån om de som står här och blir lite orolig när de inte blir smällfeta av allt de hinkar i sig!

Drt skulle vara normalvärde på höt enligt analysen sa han som vi köpte det av
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

lägger till - de är väldigt pigga och glada och får inte mycket utöver höet. Alla är i normalhull utom min valack som varit i hårdträning men nu ska få sin vintervila för att lägga på sig lite
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Hästar utan bukmuskulatur ser fetare ut än de egentligen är, varför inte motionera dem mer?

Kan vara mkt näring i höet för dina hästar så man kan ju byta ut lite mot halm, det brukar många göra men jag vet inte vad du ska göra om de blir smällfeta av det oxå.

Mitt sto får ca 5 kg hö/dag då vi tränar intensivt då hon annars går upp i vikt å har större risk att bli klumpig å skada sig + att det inte är kul att visa upp sig på tävlingar med en fet häst :eek:

Eftersom dina hästar inte heller får kraftfoder är det väl det jag kommer att tänka på.
Bäst är att analysera höet å räkna ut en ordentlig foderstat.
Din häst är troligtvis ganska lättfödd som de flesta islänningar å shettisar brukar vara.
Man räknar med minst 1 kg ts/100kg häst
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Hästar utan bukmuskulatur ser fetare ut än de egentligen är, varför inte motionera dem mer?

Så behöver det inte alls vara, för även ridna hästar kan se likadana ut och då beror det helt enkelt på felfodring i de flesta fall.
En oriden häst behöver inte alls se allt fö bukig ut, det beror helt och hållet på vad de får i sig.

Det är således inte bara TS som är viktig, utan även intaget av Mj samt smrp är viktig. Som kronan på verket är förhållandet mellan Mj och smrp ännu viktigare, det är här som det avgörs vilken form på kroppen hästen får både som riden eller oriden.

För mycket Mj och lite smrp, dvs en låg kvot ger oavkortat en fet och rund häst. Även om intaget av Mj är lågt och smrp ännu lägre, så får man fortfarande en rund och bukig häst.

Vi direkt undernäring blir hästen bukig och tunn vid revbenen, den tappar också för det mesta hela ryggen. Det är här vi ser alla runda islänningar med takåsar till rygg. :angel:
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Tillfredställ tuggbehov med grenar av gran och asp etc.
har de verkligen ingenting att pilla med på lösdriften? En sån kass lösdrift.
 
Sv: Hur tillfredsställa tuggbehov?

Just nu har de gräs att tugga på, har ingen snö här. Jag försöker ju förbättra situationen för dem, det är därför jag frågar. Skulle helst ha fri tillgång till någon sorts foder men vet bara inte vad som är mest lämpligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
832
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
843
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp