Hur tillförlitligt är ultraljud?

jennan

Trådstartare
Hej!

Har länge funderat på hur tillförlitligt ultraljud är, speciellt när jag suttit och kollat genom alla lappar om UL. Veterinärerna skriver helt olika också ju.
Exempel:

Ul sto 1 25 dygn
ul sto 2 ca 32 dygn
ul sto 3 25-30 dygn
ul sto 4 30-40 dygn
ul sto 5 ca 25 dygn

Mit ena sto visar alla tecken på att fölet är på g:

ljuvrarna rejält fyllda av mjölk (stenhårda tyvärr, får nog kolla detta)
mjuk vid sidan av svansroten på båda sidor
fölet ligger med ryggen ner i buken på henne, syns inget på sidorna.
fiser rätt ofta
trycker häcken mot boxväggen
lyfter svansen ibland när man trycker på de mjuka ställena, kan även ta den åt sidan

Om man ska kolla ul så stämmer ej detta alls, 28 juli 25 dygn ca. Handbetäckt 29, 30 och eventuellt 2 juli.

Jag har iaf tagit in henne fall i fall för jag är inte lugn alls.

Hur har era ultraljud varit? Och vad ska man egentligen gå efter när de säger CA 25 dygn tex, ÄR det allt mellan 20 och 30 eller 22 och 28 eller vad?

Jenny

Sv: Hur tillförlitligt är ultraljud?

Nu har du skrivit lite svamligt, an jag antar att du menar om man kan avgöra hur gammalt fostret är på ultraljudet.
Svaret är ja. upp till 42 dygn kan man veta så när som på dagen när befrukningen skett.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 072
Senast: EmblaAsk
·
Avel Nu behöver jag lite peppning och solskenshistorier! Var och ultraljudade mitt femåriga sto idag, 90 dygn. När hon UL- ades på 60 dygn...
Svar
9
· Visningar
2 148
Senast: Ann
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30