Hur tight sitter era hjälmar?

Fibusen

Trådstartare
Jag hade en smindre storlek först än vad jag har nu,vilket resulterade i skallebank efter varje ridtur,köpte en annan modell som jag tyckte satt mycket bättre,men gick också upp en storlek. Nu är jag orolig att den vart för stor...

Man ska ju kunna böja sig frammåt utan att hjälmen ramlar av trots att den är uppknäppt,min sitter fast några sekunder,sen börjar den lätta och glida av. Den är ganska ny också så den kommer kanske töja ut sig ännu mer...

Är det skandal som det är i dag? Skyddas man sämmre/bättre av att lägga i så den blir lite mindre? (Sett att det finns ilägg på ridsportaffären) Eller bör jag köpa en helt ny hjälm? Jag har vääääldigt lätt att få huvudvärk om något sitter hårt på huvudet,men man vill ju så klart vara skyddad...

Sv: Hur tight sitter era hjälmar?

Man ska ju kunna böja sig frammåt utan att hjälmen ramlar av trots att den är uppknäppt,min sitter fast några sekunder,sen börjar den lätta och glida av. Den är ganska ny också så den kommer kanske töja ut sig ännu mer...

Så sitter min hjälm också. Den sitter stadigt när den är knäppt; flyttar/halkar inte på huvudet eller så.
Jag har en gång i mitt liv köpt en hjälm som satt fast på huvudet, med resultatet att jag hade fruktansvärt ont i huvudet efter varje ridtur. Det kändes som att det bultade innanför skallbenet, från tinningarna och runt huvudet :crazy:. Aldrig mer.

jag jobbar i ridsportaffär och jag har fått lära mig att en hjälm ska sitta såpass att ögonbrynen rör sig när man vickar med hjälmen. DOCK! John Whitaker och Charles Owen, eller andra liknade supervadderade hjälmar ska sitta lite tightare då de töjer sig rätt rejält. Så de ska ha ett jämnt tryck över huvudet som inte är obehagligt!

Jag föredrar hjälmar som man kan justera bak i nacken. Då kan du justera storleken efter hur stort ditt huvud känns just idag, och jag skulle aldrig tolerera vare sig en hjälm som satt så jag fick huvudvärk eller en som ramlar fram efter några sekunder om jag t.ex. har hjälmen på när jag kratsar hovar eller knyter skor eller någonting annat. Ett huvud har ju dessutom "olika storlek" beroende på vilken frisyr du har, knut, fläta, inbakad fläta osv. Så nästa gång tycker jag du ska köpa en som är justerbar där bak! :)

Mina sitter superlöst (känns inte speciellt säkert). Får ont som tusan i huvudet om det trycker det allra minsta.

ibland hjälper det inte med en hjälm som går att reglera bak. Jag lånade en i stallets lamicell hjälm, red en sväng på 1timme och efter halva vägen övervägde jag att hoppa av och leda hem så ont i skallen gjorde det och inte hjälpte det att lossa inställningen utan det var bara fel hjälm till mitt huvud. Har nu en uvex som åxå är ställbar och passar mitt huvud:)

jag hade en hjälm ett tag som var mer rund än mitt huvud som är lite äggformat (sett uppifrån) så den satt jätte tajt bak och fram men hade glipor på sidan över öronen. Klarade inte rida i den mer än en timme innan jag fick ont i huvudet. nu har jag back on tracks om man kan justera som man vill både back i nacken och med olika inlägg i hjälmen. super bra!

Köpte faktist en sån hjälm igår,den är UNDERBAR! Nu slipper jag fundera längre! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka