Hur tidigt?

Ickapeltz

Trådstartare
Hur tidigt kan man göra sin kattunge till utekatt? Jag har en på 14 veckor som har bott här i lite mer än en vecka. Där hon föddes fick hon vara ute med sin mamma och sina syskon. Jag har en äldre katt också som är utekatt. Hur ska jag göra? När kan jag släppa henne och hur länge ska jag gå med henne i sele? Tacksam för alla svar...

Sv: Hur tidigt?

Ingen okastrerad katt bör gå lös. Om 2 veckor kan din hona vara könsmogen (jo, honor kan bli könsmogna så tidigt) vilket innebär att hon kan få sin första kull när hon är bara 6 månader gammal.

Vänta därför med att släppa henne lös tills hon är kastrerad. Har du tänkt ta en kull på henne senare... håll henne inne tills hon är tillräckligt stor för att bli mamma.

Våra två som är... hm... runt 12 veckor har varit ute sedan de var kanske 8. Dvs, altandörren har varit öppen och de har smugit ut på altanen och lite så :p. Nu går de ut och in som de vill.

Men hur tidigt kan man kastrera dem då? Hon ska inte ha några ungar men jag vill att hon ska kunna komma ut så tidigt som möjligt.

Men hur tidigt kan man kastrera dem då? Hon ska inte ha några ungar men jag vill att hon ska kunna komma ut så tidigt som möjligt.

Fråga din veterinär hur tidigt han/hon vill kastrera. En del veterinärer kastrerar idag redan från 12 veckors ålder.

Släpp dom inte för tidigt bara. Min egna katt släppte jag ganska tidigt (minns inte riktigt när), och hon blev överkörd :cry:
Okej, det kanske inte var bara därför, men hon var nog inte tillräckligt van vid bilar och så.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama