Hur tidigt kan stoet släppa korsbanden?

Cornelia

Trådstartare
Har ett femårigt sto som är förstagångsdräktig, beräknad fölning i början av maj. Det var en massa strul innan hon kunde konstateras dräktig och en frisk, sprattlig fölunge hittades i hennes mage.

Nu verkar hon ha släppt korsbanden redan, inte helt men de är absolut slappare än för bara några dagar sedan. Illavarslande? Hur tidigt har ni varit med om att korsbanden släppt?

Sv: Hur tidigt kan stoet släppa korsbanden?

På mitt halvblodssto som fölade för första gången i år var bäckenbanden typ slappa nästan direkt.. och jag frågade veterinär om detta och de sa att vissa ston har slappare än andra och det ska då tydligen märkas tidigare! Men jag bad de kolla för säkerhets skull och de kunde inte hitta några som helt konstigheter och hon gick igenom sin dräktighet utan några större missöden och ut kom en välskapt unge ca 2 veckor över tiden!

Ett av mina ston släpper lite, synligt, men inte så det är alldeles mjukt som innan fölning, efter ca 2-3 veckor in i dräktigheten.

Väldigt bra, då jag varit ganska säker på om hon tagit sig eller ej vid 16-18 dygnskollen:p

Mamma mia, så virrig jag är ....! Jo, jag vet att det heter bäckenband, vet inte hur jag fick ihop det ...

I alla fall skönt att höra att fler har varit med om att "korsbanden" har släppt tidigt!!:p

Liknande trådar

Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 962
Senast: Bri
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·
Avel Strax får jag hem ett nytt sto som är dräktigt och funderar över hur jag ska göra med hagarna... Försökte igår använda plaststolpar...
Svar
3
· Visningar
1 151
Senast: Dingelass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka