Hur tidigt kan man kastrera?

taccotad

Trådstartare
Har en hankatt som är född i slutet av maj. Jag vill att han kastreras så fort det bara går. När är det dags?
/Taccotad

Sv: Hur tidigt kan man kastrera?

japp som Houdinie säger, när de är ett halvår. :smirk:

okej, då har jag lite bätte koll på läget! För kastrering ska det bli, men självklart inte för tidigt!

Min vet kastrerar så fort kulorna kommit ner, dvs från ca 12 veckor. Det finns inga säkra bevis för vilken kastreringstid som är bäst, bara olika teorier. I andra länder kasterar man ofta katter som säljs till sällskap innan leverans.
De flesta veterinärer har 6 mån som regel, viss tom 1 år (vilket är illa, för då har en utegående katt ofte redan hunnit bli förälder...)

Då kanske jag ska fråga min veterinär när han brukar kastrera. Ska ändå dit snart med både hunden och katten...

Det är bara det att det är enklare ju äldre katten är. Är inte jättelätt när testiklarna är pyttesmå, men det är klart det går!

Pratade idag med veterinären. Han tyckte vi skulle vänta till katten är runt 9-10 månader. Men om katten börjar te x skvätta inomhus och annat sånt, så skulle vi höra av oss så skulle han kastrera omgående.
Detta är en katt som tyvärr togs tidigt från sin mamma. Var bara 6.5 veckor gammal. Vi ville vänta men ägarna skulle göra sig av med ungarna direkt, annars hotade dom med att dränka kattungarna. Han är väldigt busig, tuff och orädd. Nästan lite väl "gåpåig" ibland. Antagligen lugnar han väl sig när han blir äldre, men jag är rädd att han kan ha tagit skada av att blivit av med mamman så tidigt. Han är född i slutet av maj så han är ju inte så himla gammal än.

Sassy skrev:
Min vet kastrerar så fort kulorna kommit ner, dvs från ca 12 veckor. Det finns inga säkra bevis för vilken kastreringstid som är bäst, bara olika teorier. I andra länder kasterar man ofta katter som säljs till sällskap innan leverans.
De flesta veterinärer har 6 mån som regel, viss tom 1 år (vilket är illa, för då har en utegående katt ofte redan hunnit bli förälder...)

Vilken ålder är det på honkatter? *vill också kastrera så fort som möjligt*

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
468
Senast: Lejd
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka