Hur tidigt avvänja?

Nordstjernan

Trådstartare
Högaktuell fråga nu framöver...
Har fått en tänkbar köpare på mitt föl, som föddes 2 april, och jag börjar planera för när man kan tänka sig sända fölet på transport till den nya ägaren.

En tanke var att börja med att ha fölet och mamman i var sin box nattetid vid 5,5 månaders ålder, för att släppa ihop dem dagtid, och låta det vara så till fölets avresa vid 6 månaders ålder.

Har kikat igenom trådar här på Buke i frågan och jag ser att en del säljer först vid 7-8 månaders ålder. Vad säger vetenskapen/expertisen, någon som har koll på när det är möjligt? Är 6 månader för tidigt att dela på föl och sto för gott?
Vad är bäst för fölet?
Stoet rids ej men är inte jättemammig längre (fölet är nu 4 månader).

Orsaken är enkel, vi har platsbrist.:nailbiting:
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Svårt att generalisera antar jag, men kände en häst som avvandes vid 6 månaders ålder och han led av svår separationsångest. Kunde inte ridas ut på själv, var extremt ranglåg, snäll men väldigt ängslig och rädd. :(
Jag hade inte tagit den risken..
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Skrevs om en undersökning i Ridsport för några år sen där man drog slutsatsen att föl inte till fullo kan tillgodogöra sig foder innan åtta månaders ålder utan behöver mjölk och kan få problem med magen.
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Skrevs om en undersökning i Ridsport för några år sen där man drog slutsatsen att föl inte till fullo kan tillgodogöra sig foder innan åtta månaders ålder utan behöver mjölk och kan få problem med magen.

Känns ju bra med något vetenskapligt bakom varför man oftast avvänjer runt 8 månader :)
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Svårt att generalisera antar jag, men kände en häst som avvandes vid 6 månaders ålder och han led av svår separationsångest. Kunde inte ridas ut på själv, var extremt ranglåg, snäll men väldigt ängslig och rädd. :(
Jag hade inte tagit den risken..

Min åring avvandes väldigt hastigt som prick 6 månader då vi fick nödslakta mamman. Hon är den mest trygga och självsäkra (på ett bra sätt) unghäst jag stött på. Hon är otroligt vuxen i sitt sätt. Går ifrån flocken utan problem och står uppbunden själv i stallet.

Däremot så satte vi ihop henne med andra avelston som tidigare haft föl som kunde uppfostra henne.

Sedan så fick hon fölfoder med mjölkprotein eftersom att dom behöver mjölk längre än till 6 månader.
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Då kanske det var det som fattades för hästen jag kände, han blev liksom helt avvand och skulle vara "vuxen" direkt, om du förstår vad jag menar. Ingen att hänga i svansen eller få lära sig hur världen fungerar av..
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Jag har avvant hundratals hästar när de senast är 6 månader, och nån spearationsångest har de då inte haft.
Däremot, jag avvänjer genom att alla föl och mammor går i "rätt vinterhage", de har creepfeeding.
Sen tar jag bort nån mamma i veckan, och fölen går kvar med de andra. Jag tycker mig ha märkt att miljöombyte tar betydligt hårdare på fölen än att morsan går upp i rök.
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Personligen hade jag påbörjat avvänjningen genom att skilja sto och föl åt nattetid from när du hade tänkt om de tycker det är okej, och skickat iväg fölet som tidigast runt 9-10 månader.
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Jag gissar att det inte är katastrof att avvänja så tidigt. Har just nu sett flera på en amerikans sida som jag följer där avvänjning vid 4 månader verkar vara mera standard... Det tycker jag inte är ok eller rekommenderbart, men bevisligen blir det hästar av dem med. Och mina egna vill jag ha kvar längre hos stoet.
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Det är ett föl i mitt stall som kommer bli tvungen att vänjas av tidigt, p.g.a. att mamman blev så skadad under slutet av dräktigheten att hon helt enkelt måste tas bort det första fölet klarar sig själv. Ägaren har rådfrågat veterinär, som i det här fallet (med hänsyn taget till stoets hälsa, hur det aktuella fölet faktiskt är och att det finns ett föl till i samma ålder som h*n kommer ha mycket utbyte av samt att det stoet redan nu i princip har tagit på sig mammarollen för båda fölen) att det borde gå att avvänja fölet redan vid fyra månader. Förmodligen inget som rekommenderas i "normala" fall, i just det här fallet handlar det mesta om stoet av förklarliga skäl, men om det här fölet kan vänjas av vid fyra månader borde ett annat kunna vänjas av vid sex.
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

När jag hade föl första gången, för 20 år sedan, så var den vanligaste rekommendationen att man kunde vänja av fölen vid 4-6 månaders ålder. Det är vad som står i den upplagan av "Att bli med föl". Så mina första föl är avvanda vid den åldern - det blev hästar av dem också.
De senaste 10 åren har jag vant av hingstfölen senast vid 6 månaders ålder (för att inte riskera några oönskade dräktigheter) medan stofölen oftast fått gå kvar i flocken.
Jag håller dock med CK om att fölen tar avvänjningen bättre om det är mamman som försvinner än om man skickar iväg fölet någonstans.
Nu har du ju inget större val i det fallet, så jag skulle rekommendera dig att vänja in fölet på mjölkbaserade fölpellets (t.ex D&B foal creep pellets) så att den äter bra av dem innan den flyttar och kan fortsätta med dem även hos nya ägaren.
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Det är ett föl i mitt stall som kommer bli tvungen att vänjas av tidigt, p.g.a. att mamman blev så skadad under slutet av dräktigheten att hon helt enkelt måste tas bort det första fölet klarar sig själv. Ägaren har rådfrågat veterinär, som i det här fallet (med hänsyn taget till stoets hälsa, hur det aktuella fölet faktiskt är och att det finns ett föl till i samma ålder som h*n kommer ha mycket utbyte av samt att det stoet redan nu i princip har tagit på sig mammarollen för båda fölen) att det borde gå att avvänja fölet redan vid fyra månader. Förmodligen inget som rekommenderas i "normala" fall, i just det här fallet handlar det mesta om stoet av förklarliga skäl, men om det här fölet kan vänjas av vid fyra månader borde ett annat kunna vänjas av vid sex.
Det är ju inget idealiskt läge, men självklart fungerar det. När det nu finns ett till sto som kan agera mamma så är ju den rollen klar i alla fall. Sen handlar det om att säkra näringstillförseln på ett bra sätt, så små föl klarar sig inte särskilt bra på "vuxenfoder".

Jag fick göra blixtavvänjning av ett föl vid 3½ månad då hans mamma var tvungen att opereras. Det gick också bra, eftersom han var trygg i sin flock. De dagar han fick Krafft groov tappade han i hull, men så fort han fick mjölkbaserade pellets (tog ett tag innan leverantören fick hem dem) lade han på sig igen.
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

När det gäller avvänjnng och ålder på föl, så om det inte är veterinärmedicinska skäl som gör att man måste sära på sto och föl tidigare, så gäller följande enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning, DFS 2007:6
Avvänjning av föl
5 § Föl ska avvänjas på ett sätt som tar hänsyn till deras psykiska och fysiska
hälsa.
Allmänna råd till 2 kap. 5 §
Följande metoder utgör exempel på när fölets psykiska och fysiska
hälsa kan anses vara tillgodosedd vid avvänjning:
1. Naturlig avvänjning – fölet går med stoet till dess stoet inte längre
tillåter diande. Detta sker vanligen då fölet är 8-10 månader gammalt om
stoet är dräktigt.
2. Successiv avvänjning – fölet avvänjs under några veckors tid genom
att del av dygnet vistas i utrymme omedelbart intill stoets utrymme med
möjlighet till fysisk kontakt men inte till diande alternativt vistas i utrymme
tillsammans med fölgrupp. Resterande del av dygnet går fölet
tillsammans med stoet. Denna typ av avvänjning kan påbörjas tidigast vid
5 månaders ålder.
3. Avvänjning med hjälp av fölgrupp – fölet går direkt från stoet till en
invand (för fölet tidigare känd) fölgrupp. Denna typ av avvänjning kan
tidigast påbörjas när det yngsta fölet är 5 månader.
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

våra föl har börjat gå själva när dom e 5,5 mån på natten sen gått med mamma på dagen..sen när dom e 6 mån har dom blivit sålda å flyttat.. å inte ett enda av fölen har varit några problem med. alla har från dag ett själva i boxen vatt lugna men vi hanterar våra föl mkt så dom är vana att komma in ensamna å bli borstade mm när mamma e kvar i hagen..
 
Sv: Hur tidigt avvänja?

Tack för alla svar! Har en plan B om det inte känns bra, då bygger vi en ligghall och låter 2 av mina andra ston (dräktiga) stå ute dygnet runt på lösdrift under 1-2 månader.
Ska ta mig en ordentlig funderare för det viktigaste är ju att det blir bra för det lilla fölet jag ska sälja!
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 609
Senast: ameo
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp