Hur tävlar man..

Melli

Trådstartare
i horsemanship och showmanship. Är det med repgrimma och rep eller till och med lösa pållar? Hmm..när jag ändå frågar kan jag nog slänga in en fråga om hur de andra grenarna går till oxå. Har börjat rida lite western med mina pållar och dom svarar jättefint på det. Inte utan att man blir lite sugen... :d

/Magdalena

Hej!
Undrade först lite om du skojade, bestämde mig sedan för att du nog menade allvar.
Det allra enklaste är att du skaffar dig till exempel WRAS regelbok där kan du läsa om alla grenarna. Några lösa hästar har jag inte sett till ännu i showmanship... men däremot vackra silvergrimmor och välskrudade damer ( och en och annan herre iofs) men som sagt det allra bästa är att du läser regelboken så hittar du en förklaring om alla grenarna. Kan nog tänka mig att du till och med kan hitta bra förklaringar på WRAS hemsida. Det finns en himla massa westerngrenar......
C

hej Magdalena
Man använder aldrig repgrimma och rep när man tävlar i western. ;)
Western Horsemanship är en ridgren som är uppdelad i 2 moment. Först rider man ett kort mönster som man får på tävlingsplatsen. Det brukar bestå i ett antal koner som man rider emellan i anivet tempo, låter kanske inte så svårt, men det är det! Man ska kanske fatta galopp från stillastående och ta typ 2-3 språng så ska man stanna vid nästa kon och göra det på exakt rätt ställe för att inte få poängavdrag. Det är i denna gren ryttarens ridskicklighet man främst bedömer- du ska rida på så små och osynliga hjälper att de inte syns för att få bästa poäng. Man fäster också stor vikt vid korrekt sits.
När alla ridit igenom det första mönstret så kommer nästa del i denna gren som består av pleasure. Sedan lägger man ihop poängen för att kora en segrare.
Showmanship at halter är däremot en gren då du visar upp hästen för hand. Man skall helst ha en riktig haltergrimma i läder med silverutsmyckningar och till detta en ledlina i läder, som brukar ha en liten kedjedel i änden som du fäster i grimman med.
I denna gren bedöms din förmåga att visa upp hästen på ett så fördelaktigt sätt som möjligt.
Man kan med fördel putsa hästen riktigt fin! kanske ha i lite glitter i hårremmen rentutav, svarta hovarna och göra fantasifulla flätningar av manen etc...
Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till min klubb WWR( Wermland western riders) som har sitt säte i Arvika!
Lycka till och välkommen in i westerngänget! :)

Tack så mycket för era bra svar. Kanske lite knasiga frågor, men man vet ju aldrig :) just börjat med detta som sagt... Finns det några nybörjarkurser runt omkring i arvika i nuläget? Var kan man läsa vad som händer i området?

vi har ju haft ett antal komma-igång-kurser i länet nyligen, jag vet inte om det är fler på gång i Arvika just... Jag ska ha ett par runt Karlstad den närmaste månaden men det är väl lite för långt att åka kanske?
Du kan kolla på www.western.nu och sedan klicka på klubbar och därefter på wermland western riders så kommer du till WWRs hemsida! Där kan du få mycket information och även kontakta klubben om du vill!
www.wras.nu är länken till det centarla westernförbundet, där finns alla westerngrenar beskrivna på ett kortfattat och bra sätt.
och du-det finns inga knasiga frågor! Alla har vi börjat någon gång.... :smirk:
du kan även kika in på min hemsida om du vill länk här nedanför...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama