Thehitchhiker
Trådstartare
Hur tar ni hand om era läderridstövlar? Har ett bar Clifton från CRW, som jag putsar av efter varje ridpass, samt har stövelbockar till dem. Ofta brukar jag använda lädertvål och ibland balsam. Vad använder ni?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är också extremt dålig på att putsa av ridskorna...Hur jag tar hand om dem? Dåligt. Försöker förvara i en stövelväska och har sånnadär uppblåsbara grejer inuti (som tappar luften hälften av tiden). Putsar med vanlig sadeltvål sporadiskt. Tror aldrig jag smörjt dem..
Använder inte stövlarna så frekvent heller men kan inte påstå att jag tar bättre hand om mina skor+chaps. Är väl skorna som får lite läderfett ibland.
Vad gör skokrämen?På mina billigare och äldre stövlar använder jag sadeltvål. På mina nya och lite dyrare stövlar endast skokräm.
Använder aldrig balsam på stövlar. Möjligen lite olja om de blivit väldigt uttorkade av ngn anledning.
Tydligen ska man egentligen bara använda skokräm på ridstövlar, inte vanlig tvål. Rengör och vårdar och är bättre anpassat till den typ av läder som ridstövlar görs i.Vad gör skokrämen?
Alldeles för dåligt...Hur tar ni hand om era läderridstövlar? Har ett bar Clifton från CRW, som jag putsar av efter varje ridpass, samt har stövelbockar till dem. Ofta brukar jag använda lädertvål och ibland balsam. Vad använder ni?
20 år?! Inte dåligt!Alldeles för dåligt...
Men jag har sadeltvål ibland och ibland använder jag läderfett.
De har ändå överlevt ganska länge 20+ år och reparerats med läderlappar på insidan av vaden. Jag har ett par nyare också (8 år?) som får samma behandling, dock är de gamla mycket bättre
Ja jättebra! de är superduper! (och är fot 37 o skaft 38 för jag har breda vader.)20 år?! Inte dåligt!
Om man vill kunna putsa stövlarna blanka är det skokräm som gäller - och inget annat. Man får dock vara lite försiktig med skokräm på insidan av skaftet, det kan bli väldigt gnissligt. Om det bara är lädervård och inte glans man är ute efter kan man använda andra typer av läderprodukter.Vad gör skokrämen?
Gissar att det gäller om man har stövlar som har ett ytmaterial som är menat att vara blankt tex svarta ridstövlar med den lite hårdare ickeporösa ytan.Om man vill kunna putsa stövlarna blanka är det skokräm som gäller - och inget annat. Man får dock vara lite försiktig med skokräm på insidan av skaftet, det kan bli väldigt gnissligt. Om det bara är lädervård och inte glans man är ute efter kan man använda andra typer av läderprodukter.
Ja precis!Gissar att det gäller om man har stövlar som har ett ytmaterial som är menat att vara blankt tex svarta ridstövlar med den lite hårdare ickeporösa ytan.