Hur tar man jand om sin senskadade häst?

alazzi

Trådstartare
Särskilt foder? Speciell omvårdnad i form av kylning, linimentering eller något annat som kanske kan hjälpa? Har givetivs skydd runt om nu sen han fick sin skada, skydd hade ifos inte hjälpt mot skadan eftersom han fick den efter en fastrullning (?) i boxen. Men nu slarvar jag inte längre med skydd.

Var i min lokala hästbutik idag och det fanns ju en hel del i form av både fodertillskott och kylleror osv.

Sv: Hur tar man jand om sin senskadade häst?

Hej!

Rekommenderar verkligen B o T! :)
Svullnaden på min hästs senskada gick ner enormt efter ca 1-2veckor me B o T. Svullnade först å blev ännu värre men efter ett tag gick det ner å blev mkt bättre än det va tidigare. Har prövat magneter också men fick inte lika bra resultat men dem är också väldigt populära.
Annars e ju kylning att rekommendera efter motion. Jag kylde oftast ca 20-30min eftyer motion, kunde göra det annars också ibland även fast det sägs att det inte har nån större effekt efter akutstadiet. Tyckte också att det gav bra resultat när jag satte på kyllera å plastade om, å lindade över.

Bra me foder e väl också viktigt. Det kan va ansträngande för kroppen att läka en ordentlig skada. Nu menar jag inte att jag tycker man ska ge massa havre men bra med grovfoder. Själv gav jag hästen kraft rehab som e framtaget för hästar under konvalecens + 10kg hö å 4kg horse hage. Det funkade på min, ser mkt bra trots låååång konvalecens.

Vad är det för senskada hästen har?

Lycka till!

Glömde en sak :)
Ger också msm tillskott till han, ingen aning om det gett resultat eller inte.

Tack för svaret!

Veterinären tyckte att skadan på min häst inte var så allvarlig så jag har gott hopp om att det här ska gå vägen. Men man vet ju aldrig. Senan var ca 3 mm tjockare än normalt enligt veterinären.

Har aldrig haft en senskadad häst i samma stall så jag har ingen tidigare egen erfarenhet av senskador.

Jaha men va skönt! Det klart det kommer att fixa sig då :)

Min fick en 80% blödning i ytliga böjsenan å blev bra dock med en kronisk liten förtjockning, å efter det (hann inte ens börja igångsättning) så fick han efter att ha lekt rövare i hagen me polarna en till kraftig blödning i förstärkningsbandet samma ben! Ska in å ultraljuda igen om tre veckor så får vi se hur det ser ut. Bra ska han bli iallafall, det har jag gett mig tusan på :D
Plus att herrn 24bast :D

Så oroa dig inte, din kuse blir nog bra!

Oj! En 24-åring, inte dåligt. Hur behandlar du?

Jag fick ordination att motionera hästen kontrollerat 2x20 minuter dagligen. Smärtlindring med Metacam i en vecka samt DSMO dagligen på den skadade senan.

Återbesök efter 6 veckor.

Min har fått gått i vanlig hage hela tiden med undantag lite i nov å hela dec pga av lerhagar, då fick han gå i sjukhage. När snön kom fick han gå me polarna i stora hagen igen, det va kanon för svullnaden, minskade rejält när han var i hagen med massa kall snö runt benen. Då var han inte lindad vid utevistelse utan bara i boxen på nätterna så cirkulationen skulle hållas igång.
Har promenerat 1-2gånger dagligen i 20-30min ökade på något efter 1månad.
Han har inte blivit behandlad alls, inte ens smärtstillande i början. Första veckan var han kraftigt halt, minskade sen rejält å va efter ca 1månad praktiskt taget ohalt hela tiden även i trav. Kunde markera lite på böjt spår vid longering.

Nu vid andra skadan gick han i sjukhage två veckor med finadyne 10dar. Fick gå i stor hage efter finadyne kuren, jag fick egentligen ha honom i stor hage innan men finadynet hjälpte så pass ordentligt mot smärtan så jag ville inte riskera å släppa ut han när han inte kände hur pass ont han egentligen hade. Han tyckte det var skit eftersom han mådde ju som en prins :D
Har också behandlat med laser/ljusbehandling dagligen en period på 10dar.

Vad är DMSO behandling för nåt?

När min häst blev sparkad på ena bakbenet och därmed fick en senskada så behandlade vi henne med chockbehandling eller sk. stötvågsbehandling 1 gång var 5:e vecka. Varvade med BoT paddar och skrittmotion på rakt spår.

Hon blev helt återställd och på ultraljudet vid sista behandlingen så syntes det inte ens att senan vart skadad!
Allt som allt så tog det ca 3 månader för henne att bli frisk.

Nu är hästen ultraljudad igen och det är fortfarande lite svullet kring senan. Jag får nu försiktigt öka upp skrittmotionen till max 45 minuter. Får börja trava, max 5 meter per dag.

Sen måste jag nog kolla igen med veterinären om hur jag ska fortsätta. Veterinären tyckte att vi antagligen inte behövde ultraljuda senan igen,
eftersom det är så lite svullnad kvar.

Jag har arbetat med travare under några år och då haft flera stycken hästar med senskador av varierande slag. De råd som jag kan komma med är att:
Alltid kyla efter arbete t.ex. med kyllera eller liniment
Stallbandage på nätterna under lång tid för ökad blodcirkulation (Jag försöker alltid linda mina)
Skritt på hårt underlag (asfalt är idealiskt)
Behandling med ultraljud påskyndar också läkning men kan vara svårt om man inte får tag i nån equiterapeut eller liknande som håller på med det.

Jag har alltid tagit det lite lugnare med dem ett bra tag än att påskynda något, det har man ändå igen i längden. Och de flesta av dem har faktiskt tävlat med bra resultat igen.

Är nu lite sent ute, men kyla massor i början med kallvatten eller kylpaddar( räcker inte med kemikalier), zinkaband o skrittmotion på asfalt.

Lycka till.

Om hästen blir alldeles pigg av kraftfodret men ändå behöver lite så kan jag rekommendera Krafft rehab.Fick tipset av min veterinär då min häst (som stod på box av en annan skada) blev så jättepigg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 661
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka