Hur tar man bort en fästing?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Pippi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 562
P

Pippi

Hur tar man bort en fästing? Det skall väl vridas, är det medsols eller motsols?

Jag hat tatt bort den nu. Den skall inte vridas alls, utan bara dras.Om jag fick ut allt det vet jag inte, tyckte också att bakkroppen gick sönder, vilket inte skulle vara bra. Kattrackan ville inte sitta still med huvet så jag kunde koncentrera mig!

Jasså, du vrider? Jag läste på "internet" att det skulle dras?

det sägs så mkt olika, en vet jag pratade med sa man skulle hälla whiskey först medans i en artikel stod det man ska absolut inte använda något före då fästingen kan spotta ut sitt gift. Det stod dock att de ska vridas i en hundtidning nyligen... fast det var en artikel om en fästingplockare, jag använder en stor pincett jag fick med i mitt "förstahjälpen för hund och katt-kit från agria"

Jag har en fästingplockare som ser ut som en penna med en liten plastsnara på. Den fäster jag runt fästingen, vrider själva snaran litegrann så den fäster ordentligt och sen drar jag rakt ut bara. Lätt som en plätt.

Bor i fästingtätt område (sthlm) och är själv vaccinerad.
Förr i tiden (några år sedan ;)) när det inte fanns lika mkt fästingar i lika stor utspridning i Sverige så sas det att man skulle vrida på fästingen.

Nu har man dock kommit fram till att det är när man vrider som de kan kräkas ut giftet. Det låter ganska logiskt i mina öron. :)

Alltså - Dra rakt ut, utan massa whiskey eller konstigheter på fästingen :D

Liknande trådar

Övr. Katt Vår ena hona har varit borta i 5 dagar, idag kom hon äntligen hem igen. Hon var väldigt väldigt hungrig och törstig, verkligen kastade...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 128
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10