Hur tänks det egentligen ute i stallen om sadlar..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Loppfrö
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 065
L

Loppfrö

Jag är ganska nyfiken av mig men skulle vilja höra hur ni tänker när ni provar sadlar och hur ni väljer att lösa ev problem.

ex. en sadel ligger lite illa då tunneln är något för smal.
1 skulle ni genast leta efter en ny sadel.
2 eller skulle ni gå till någon sadelmakare som kan vidga tunneln och göra så att den sadeln passar den hästen?

ex2 bomvidden är ok men den är hårt stoppad fram och ger viss bakåtvikt.
skulleni köpa en ny eller uppsöka en sadelmakare igen för att se om det ev kunde åtgärdas?

man kan ju göra en del för att få sadeln att passa hästen såtillvida bommen är rätt för hästen till att börja med.

sadlar är ju ganska dyra saker och det är ju av största vikt att dom passar hästen, även ryttaren

men är lite nyfiken på hur ni skulle tänka.... i ovan nämnda situationer..=)

Sv: Hur tänks det egentligen ute i stallen om sadlar..

är det bara saker som kan åtgärdas av sadelmakare genom omstoppning skulle jag välja det.. dvs förutsatt att sadeln kommer att ligga 100% efter det..

är det däremot dags för en ny sadeln pga repor, dålig sits och annat som gör sadeln obekväm och omodern så skulle jag köpa en ny..

Man kan inte bara vidga tunneln på en sadel...
Om tunneln är lite för smal bara och hästen inte störs av det skulle jag fortsätta rida i den, skulle den vara för smal och hästen skulle störas av den (eler vid provridning i en sadel med bredare tunnel och hästen går bättre) skulle jag utan tvekan köpa en ny.

Vid ex 2 hade jag abra stoppat om sadeln.

skulle du våga dig på att låta en sadelmakare vidga tunneln på sadeln..?

jodå man kan vidga en tunnel det är ganska lätt dessutom om man har vissa kunskaper om hur man bygger sadel=)

Mycket märkligt att inte fler vet om detta och låter detta göras på deras gamla sadlar...

Hur går det till då?

man ändrar på bossan minskar av den så den breddar tunneln...

bak tar man bara å gör nya hål för tråden en bit innaför de gamla hålen

oftast är många sadlar trånga bak och det räcker med att bara vidga den där....

klart dock att hanterar man bossor måste man vara väl medveten om vad man gör för det kan hända en hel del om man så bara missar et par mm
förövrigt stämmer det att många inte ens känner till att man KAN ändra sånt här
=)

det viktiga är att se till att det inte blir försmal anläggnings yta det är nästan värre än trång tunnel .. bossorna blir ju kvar på samma ställe man tar bort material på innsidan.... men oftas behöver man inte ta så mycket för att det skall bli bättre...

men man får aldrig glömma att det hästen säger är det som gäller.. säger hästen jag trivs så är det så.... man kan tycka den inte borde för det eller det men ,,,i det fallet har hästen rätt=)

det beror lite på hur smal det är i mitten och hur bred anläggningsytan är.... men ca 1-2 cm utan större problem ... fast skulel det behövas mer än nog den bossan inte korrekt ifrån början

det händer ju att t.o.m dyrare märken har oliksidiga bossor eller att dom är ojämt sydda så man får en sned sadel....

det däremot är svårare att korrigera....

Hur mkt skulle det kosta på ett ungefär att vidga tunneln?
Man kan alltså endast göra detta på ullstopapde bossor och inte latexpaneler förmodar jag?

all syntet stoppning och ull samt även tagel går alltid att ändra lite på.

Det som inte går att ändra är alla permanent stoppade, luft å latex

det är nog lite olika hur mycket det kostar det brukar ingå i själva omstoppningen så jag har svårt att ge ett pris på det hela .

eftersom jag aldrig bara vidgat tunneln så har jag ingen aning om vad det skulle kunna kosta då det är lämpligt att stoppa om ialf bak då så inte vinklarna blir fel för hästryggen, bossan kan *vrida* sig lite efter men det korrigerar man enkelt när man stoppar om den

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 710
Senast: Oknytt
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 750
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning I söndags var jag med om en ridolycka som kunde ha slutat med 2 avlidna men som tur var gjorde det inte det. Hästen räddade våra liv och...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka