Hur tänker hon?

eldione

Trådstartare
Vet en tjej som har flera islandshästar. En av dom är överviktig och hon får bara ett kilo hö om dagen fast hon samtidigt får kraftfoder (vet ej hur mycket men några liter av något iaf)
En annan är väldigt mager och spinkig, denna häst får mat en gång om dagen, då en murarhink(20liter) fylld med mat. Vissterligen ett par liter lucern(strå) och betfor men även 1½ liter soja, och flera liter av annat foder. Alltså soja väger ju väldigt mycket, nästan nåt hg per dl(?).
Tydligen har hon problem med att den senare hästen svettas jättemycket under nätterna.... :crazy:

Alltså man kan väl inte hålla på å hetsbanta/mata upp hästar såhär? :eek: Hur tänker man då?

Sv: Hur tänker hon?

vilken IDIOT!!! vill hon döda hästarn eller??? man ska inte ge mer än 100 g/100 kg kroppsvikt av soja! det är farligt för dom i större mängder!

tipsa henne att ringa kraffts foderrådgivning iallafall! det är bättre än om du kommer och säger "såhär ska du göra!" för en del har jättesvårt att ta råd från privatpersoner..

eldione skrev:
Vet en tjej som har flera islandshästar. En av dom är överviktig och hon får bara ett kilo hö om dagen fast hon samtidigt får kraftfoder (vet ej hur mycket men några liter av något iaf)
En annan är väldigt mager och spinkig, denna häst får mat en gång om dagen, då en murarhink(20liter) fylld med mat. Vissterligen ett par liter lucern(strå) och betfor men även 1½ liter soja, och flera liter av annat foder. Alltså soja väger ju väldigt mycket, nästan nåt hg per dl(?).
Tydligen har hon problem med att den senare hästen svettas jättemycket under nätterna.... :crazy:

Alltså man kan väl inte hålla på å hetsbanta/mata upp hästar såhär? :eek: Hur tänker man då?

Men kära nån, nu är vi ju där igen... När ska folk lära sig att grovfodret är själva grunden till all hästfodring. Utanpå det kommer kraftfoder och andra tillskott.
Jag säger som någon redan har sagt här...- Okunskap är hästens värsta fiende!
För att tillfredställa tuggbehovet och få magen att fungera behöver en islandshäst så här års ca 5-7 kg grovfoder per dag.
Hälsa henne det!
Banta är vanskligt såhär års i kylan, man får börja med att räkna ut en riktig foderstat och ha minimum med kraftfoder, så att hästens näringsbehov ändå tillgodoses. Sedan är det bara ut och motionera!

Det som denna "kompis" håller på med är, rent ut sagt, djurplågeri!!! Ett sätt när det inte hjälper att prata med henne är att anmäla till djurskyddet i kommunen. Tufft? Ja, men ibland måste man sätta ner foten...
//marti

Ring o anmäl o be dem komma o se över hästarna............

Det här är alltid lika tråkigt, dumhet, okunnighet.

Men fy, är det ingen som har sagt åt henne å gett henne en fakta bok i handen å sagt så här ska det vara för hästens behov?

Det där är total okunskap å så där stor okunskap borde inte få ha häst, ring till djurskydförbundet om människan inte lystnar till vad du säger.

men hur länge har hon gjort så?? Jag fattar inte hur vissa kan ha hästar..
Grovfoder är ju deras naturliga bas mat !! Kraftfoder gör inte nån nytta för deras mage precis, det går rakt igenom nästan..

Anmäl!! En häst ska ha minst 1,2-2 kg grovfoder / 100kg beroende på hur vått grovfodret är!

För att svara på rubriken, så tänker hon inte alls...

Vilken idioti :mad:

Hästar behöver mycket grovfoder för att magen och tarm ska fungera! Inte en massa kraftfoder.

Oj, skrämmande...funkar dessa hästar överhuvudtaget...det kan de ju inte göra...HEMSKT.
kan du inte på ngt sätt prata med personen i fråga?
Detta är djurplågeri, och som de andra skriver tycker jag att du ska anmäla om du inte kan prata med henne och hjälpa henne med att lära sig detta med foder.
Usch vad ledsen man blir av att höra sånt här, pytontrist.

Har du frågat henne hur hon tänker, och varifrån hon fått sin kunskap ifrån? (Det hjälper ju knappast att svartmåla henne på ett forum, för inte får hästarna det bättre av detta?).

Ur djurskyddshänseende finns ju rekommendationer om minimigiva av grovfoder t ex. Och som Balderum skrivit, det går att anmäla.

Jag träffar henne sällan, hon har haft hästar i hela sitt liv.
Iaf har en annan tjej tagit reda på info och sagt till henne så nu har hon minskat all mat till den magra! Sojan gav hon tydligen bara 2 dl av nu och den andra maten mindre än tidigare iaf.

eldione skrev:
Jag träffar henne sällan, hon har haft hästar i hela sitt liv.
Iaf har en annan tjej tagit reda på info och sagt till henne så nu har hon minskat all mat till den magra! Sojan gav hon tydligen bara 2 dl av nu och den andra maten mindre än tidigare iaf.

Men var har du då isåfall fått uppgifterna ifrån, som du skriver om här?

Hennes kompis som även är min kompis, så ja ryktesvägen. Eller hon har själv sagt till mig att hon ger en murarhink full men inte exakt vad den innehöll utan det sa en annan.

fast jag har lärt mig EN sak iallafall....

LITA ALDRIG PÅ RYKTEN!!!
rykten skapar bara osämja och missförstånd.
bättre att få se saker med egna ögon än andras.:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross