hur täcka?

vinkelina

Trådstartare
känner mig förvirrad och rådlös hur jag skall täcka min häst. Detta år har hon tydligen blivit extra känslig i ryggen (åldern kanske?) och jag har ingen aning om hur jag skall täcka henne

Tidigare år har hon fått börja gå otäckad när utetemp rört sig runt -5 grader utan nederbörd/blåst trots att hon varit helklippt

Men inte i år. Har testat att låta henne sova naken och regntäcke dagtid (fleecefodrat) efter tre dagar märkte man tydliga spänningar i ryggen så var bara att slänga på ett fleecetäcke nattetid=hästen mjuk igen

Dock har hon jättevarmt dagtid i stället med dubbla täcken och är oftast svettig vid intag. vi har runt +6-7 på dagarna nu. Har testat att slänga på ett ofodrat regntäcke men ingen skillnad

Ingår bara att de lägger på täcke på morgonen så kan inte ta bort stalltäckent, vilket vore det ultimata. Har ej möjlighet att själv åka ut och ta bort på morgonen heller

Testat nu att låta henne sova naken i natt, så håll tummarna. Hon är klippt i oktober, men började fälla i början på januari när nästa klippning skulle ske så hon är rätt lurvig.

tips och tankar tack

Sv: hur täcka?

Precis min tanke. Jag har gjort så i alla år och mina hästar har varit nöjda. Vi glömmer lätt bort att en häst klarar ganska stora variationer i temp utan att må dåligt :)

Tycker inte de andas tillräckligt bra för att bäras dygnet runt plus att hon är en täckesmarrodör i boxen. Går i snitt 2-3 täcken/ vinter då hon har sönder dem nattetid

Det är väl bara att välja.
Stel häst - hela täcken eller mjuk häst - trasiga täcken :) Jag vet vad jag hade valt iaf..
Om hon är en täckesmarodör bara i boxen så borde rimligtvis ett utetäcke hålla längre än vad ett fleecetäcke gör, så i längden borde det bli mer ekonomiskt att ha utetäcket på även inne :)

Jag skulle byta ut det fleecefodrade mot ett 100g med bra andasfunktion och använda det dygnet runt. Tycker fleecetäcken andas mycket sämre.

Plus att de suger åt sig hår och ofta sitter illa i bogen. Obekvämt för hästen, som då vill klä av sig.

Ja. Men det kan förstås variera beroende på hur tjock fleece man jämför med, och om det som är 100 g är nytt eller tvättat.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 514
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 479
Senast: Scata
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 418
Senast: Ninis
·
Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min...
2
Svar
24
· Visningar
2 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka