Hur svullet ska det vara?

G

gaah_70

Vi kastrerade en hingst för en knapp vecka sedan, och nu undrar jag hur svullet det egentligen ska bli?

Han har ingen feber. Det har droppat varje dag, först rätt mycket och blodigt, sedan allt mindre och ljusare, så det verkar som det ska.
Men han är svullen!
Svullnaden har bara blivit större och större för varje dag, och nu ser han helt deformerad ut i skapet. Som en handboll med veck, ungefär. :o

Och det är inte svullet runt själva snitten på pungen, utan framme runt "förhuden".
Han kissar dock som han ska, och rör sig inte alls ovilligt, så han verkar inte ha särskillt ont av det.

Har aldrig sett en sådan svullnad tidigare på hingstar vi kastrerat :crazy:. (Fast jag har ju faktiskt inte sett såååå himla många ...)

Sv: Hur svullet ska det vara?

Min förra unghäst vart sådär vansinnigt svullen efter kastrering, han var då hos tränare så de skötte om allt. Sa att det kunde se ut sådär, så länge han inte fick feber så var det lugnt. Mycket rörelse minskade svullnade något.

Så, det är nog ingen fara, så länge han kan kissa och röra sig skulle jag avvakta.

Sv: Hur svullet ska det vara?

Jag har nyligen låtit kastrera min unghingst och det blev helt enormt svullet. Han var feberfri en vecka, men sen började problemen. Han var så svullen att han fick skavsår på pungen för den nötte ju mot insidan av låret när han gick. Det blev väldigt svårt att röra på honom då. Han hade då fått en infektion som han knappt fick temp av. Vi har behandlat med Penicillin och Metacam. Nu har han efter 3 veckor fått hög feber och vi har bytt antibiotica och ska in på hästsjukhuset imorgon.

De kan bli så svullna där framme att de kissar med snoppen inne i kroppen, Det var inget ovanligt sa min veterinär. Men jag tyckte det såg ganska konstigt ut.
Svullnaden ska ha gått ner väsentligt efter 2 veckor.

Hälsningar: Signe

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Jag ska väl börja med att säga att jag har pratat med vår vanliga veterinär, men skulle vilja ha lite mer input om vad det kan vara...
Svar
10
· Visningar
10 285
Senast: Meibla
·
Hundhälsa Någon här som har erfarenhet? Är ju inte så många vettar som kan sånt här så får bli besök efter årsskiftet tydligen men jag kan ju...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: Lenis
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 595
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur