Hur svårt ungefär kan det här vara?

R

Real_Life

Tänk er en dressyrbana. Man rider i höger varv, och fattar galopp vid K. Vid E vänder man upp mot B, men vid X lägger man en 20-metersvolt åt höger. När man har ridit klart volten bryter man av till trav, travar några steg och fattar galopp igen, men den här gången vänster galopp och en 20-metersvolt åt vänster (övergångarna sker alltså alldeles vid X). Efter den volten fortsätter man ut till B, svänger vänster och börjar trava igen vid M.
Skulle det gå att rida så, och hur svårt är det?
På en ridskolehäst. Ingen superstjärna men han är lydig.

Sv: Hur svårt ungefär kan det här vara?

Det går nog. Du får väl prova! :idea:

M.

Går och går, går gör det väl men volterna blir konstiga (banan är 20 meter bred och X är mitt på, men jag tror jag förstår hur du har tänkt). :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det blir mer som en stor 8-volt. För att göra volterna mer tydliga kan man göra 15m-volter, om det går. Eller 18m ;)

M.

Ah, nu får jag en betydligt enklare och trevligare bild utan spiralformade volter. :o ;) :bow:

Jag skulle gärna göra något mindre volter men det ska vara 20-metersvolt...
Finns det några fler, inte supersvåra, sätt att byta galopp på några travsteg? Snett igenom är uttjatat ;)

I LB:2 el LB:3KOmmer man i höger galopp på spåret. Vid E bänder man över banan, bryter av till trav före X och fattar vänster galopp efter några/något travsteg. Sen går man ut i vänster varv vid B. Det blir ju ungefär som din väg men utan volter. Man följer bara spåret istället.

M.

varför inte göra enkelt byte istället?

galopp - skritt 3-4 steg - galopp

Liten snabbfråga... Är det typ en kür du ska göra? Kommer 20-metervolterna att betygsättas med andra ord? Är det en 60- eller 40-metersbana?

Mvh Cissi

Ja, det är kür (eller ja, ungefär iallafall). Ridhuset är 40 meter.

Raeman, det får nog bli så som du skrev. Volterna kan jag ju ha innan och efter istället.

Sitter och funderar lite...
Om hästen gör galopp-trav-galopp bra och du vill göra det mot domaren:

AF Vänster arbetsgalopp
FE Arbetsgalopp, trav när du passerar medellinjen
E Volt 20 m i höger galopp
EM Arbetsgalopp, trav när du passerar medellinjen
MC Vänster arbetsgalopp
CF Mellangalopp (antingen vänster, eller trav CG och höger mellangalopp, fortsätt i så fall i höger arbetsgalopp till K)
FA Arbetstrav
AK Höger arbetsgalopp
KB Arbetsgalopp, trav över medellinjen
B Volt 20 m i vänster arbetsgalopp
BH Arbetsgalopp, trav över medellinjen
HC Höger arbetsgalopp
CK Mellangalopp enligt ovan

Bara lite idéer, är trött och kom precis hem, jag kan ha rört till det...

Mvh Cissi

Tack!!
Det där låter ju jättefint (om jag bara kan få pållen att göra det ;) )

Du kan ju me rida på stora A volten tex och sen vid X gör du ett byte och rider över till andra volten i andra varvet. ..

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar