Hur suger hovarna åt sig vatten?

L

lolzz

Tjenare. Har en liten fråga här.
Nu är det ju högsommar med väldigt torra marker.
Min häst har haft väldigt fina hovar förut. Men dom har nu på sista tiden fått några små sprickor här och där. Jag ska börja ge henne Kiselgur nu.

Men jag har oxå tänkt fråga min hovslagare om vi ska sätta på henne sulor. Flap sulor. På grund av att hennes sula har lite svårt att ta i backen.
Men han är inte för sulor så mycket.

Men min fråga är då, är det smart att sätta sulor på en häst med torra å spruckna hovar under denna torra period? Jag ska ju börja ge henne kiselgur.

Och en sista fråga, tar hovarna bara upp vatten med sulan å strålen? Eller med hovväggarna oxå?

tack för snaaaabba svar!!! ;)

Sv: Hur suger hovarna åt sig vatten?

Jag är ju ingen hovis.. men jag skulle tippa att hovarna tar upp vatten överallt, precis som våra naglar. Det är ju bara horn, dvs ett organiskt material.
Ur den synvinkeln tror jag inte att sulor gör varken till eller från.

På grund av att hennes sula har lite svårt att ta i backen.

Vad menar du med det ?

HELA sulan tar ju inte i backen när en häst går. Endast den del av sulan som ingår i bärranden utsätts för tryck från underlag medans övriga delar av sulan mer har en stödjande funktion för vägg/underliggande vävnader.

Vattenhallten är högst i strålhornet och lägst i väggen. Det är rörhornet som innehåller vatten villket sugs upp från omgivningen men även via blodet genom papillerna i läderhuden.

Adrenochrome;
Jag menade att inte strålen tog riktigt i marken.. :angel: skrev fel.

okej, bra att veta! :) så tror du att det skulle vara negativt att sätta sulor på henne?
Vet du vad en flapsula är föresten?

skuggi; Tack för svar! :D :D det är typ samma uppfattning som jag har.

jag har lässt att de tar up mest vatten undeifrån genom sulan. Har man då sulor blir det svårare för hästen att ta upp vattnet, det har jag märkt på min häst som har sulor fram sedan typ 4-5 månader och hans hornkvalitet är mkt sämre hovaran är tårrare och spriker mer än bakhovarna.

jag har lässt att de tar up mest vatten undeifrån genom sulan. Har man då sulor blir det svårare för hästen att ta upp vattnet, det har jag märkt på min häst som har sulor fram sedan typ 4-5 månader och hans hornkvalitet är mkt sämre hovaran är tårrare och spriker mer än bakhovarna.

Okejokej! ja... då är det nog ingen smart idé´kanske att sätta sulor på min polle.. Men vad tror du om flapsulor? Genom dem kan ju hästen få det lättare att få upp vatten i hoven?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 867
Senast: ameo
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 892
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka