hur stretchar ni era hästar??

R

Reginn

jag skulle vilja veta lite hur ni stretchar era hästar. skulle va kul med lite bilder om någon tar kort när man stretchar:rofl:

Sv: hur stretchar ni era hästar??

Tyvärr kan jag inte komma med några bilder men jag ska förklara så gott jag kan.

Frambenen stretchar man ju framåt. Rakt ben, dra längs marken och höj det sedan tills det tar stopp eller att hästen säger till. Rakt ben hela tiden.

Bakbenet stretchar man också framåt, inunder magen. Ta tag om karled med den ena handen och ovanför hasen med den andra. Dra sedan benet framåt längs marken. Den ska inte upp i luften utan bara framåt.

Jag vet inte omd u fattar så mycket men men...

/jenny

jo jag fattar själv stretchar jag så att jag tar frambenen framåt och bakbenen framåt men ochå bakåt lite så hon får sträcka på sej. och ska börja lite smått med att ta frambenet bakåt och stretcha halsen samtidigt . asså om jag har höger fram om man står framför asså. så ''böjer'' jag halsen åt höger med så det alltså sträcker halsen och benet typ om ni fattar:rofl:

Jag brukar även stretcha frambenen genom att hålla under knät och lyfta uppåt
(stretcha bogar, "överben") och så brukar jag säga
"Sånna här lyft skall du ha i tölten Draumur!" :angel:

"Sånna här lyft skall du ha i tölten Draumur!" :angel:[/QUOTE]

Jo, det brukar dottern också försöka övertyga hästen om när hon strechar - än har det inte gått hem. :cool:

KL.

Jag brukar inte stretcha mina hästar eftersom jag själv inte vet exakt hur jag ska göra för att det ska bli rätt.
Vill inte göra fel helt enkelt.

jag stretchar halsen väldigt mycket just nu. Kör med "kyssa stigbygeln" och även från marken att han ska böjja huvudet lika långt bakåt åt båda hållen.
Sen även så långt han kommer mellan frambenen.
Rätar ut ryggen genom att dra honom lätt i svansen (det ser grymt ut :o)

och ibland när han verklar lite stel så strechar jag frambenen genom att lyfta dom rakt fram i 20 sec,
sen rakt upp mot magen i 20 sec.
Bakbenen så djupt under sig han kan,
sen rakt bak i 20 sec
och sist rakt upp mot flanken i 20 sec.

sen försöker jag med massage en gång/vecka

Jag stretchar framben, rakt fram och bakben, där hoven ska vara vid frambenets knäskål i utsträkt läge...men om hästen är stel får man sträva dit gradvis. Sedan brukar jag hålla en morot eller en godis ungefär vid övre delen av flanken som hästen får ta så att han får sträcka ut halsen, sedan lika dant mellan frambenen/under magen, för att sträcka ut ryggen för att sedan byta sida och till sist ta mellan frambenen igen. Jag kan varmt rekomendera boken "Friskare häst med punktmassage, stretching och psykisk träning" av Cris Olson. Där i finns det bra bilder på hur man stretchar.

Jag brukar först lyfta upp benet och hålla det bakom framknäet i typ 8 sekunder. Sedan sträcker jag fram frambenet och håller under kotan.
Bakbenen stretchar jag rakt ut.
Jag stretchar honom varje gång jag rider eller tömkör så att han inte ska bli stel.
Det är väldigt viktigt nu när han sätts igång.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 348
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII