Hur stort ska man bo?

Madde_padde

Trådstartare
för att skaffa katt enligt er?
funder på att skaffa en liten katt kompis men har funderat på om de kanske bli för trångt?

Sv: Hur stort ska man bo?

Katter lever mer på kubiken än på kvadraten, så man behöver inte bo så jättestort för att ha en katt eller två.

Jag förnekar dock inte att det ska bli skönt att få ha katten på 85 kvm + balkong istället för 52 kvm och ingen balkong. ;)

Det beror mycket på katten. De flesta katter lever i kubik och inte i kvadrat;) Alltså, bara du har bra klätterträd, hyllor och liknande så katterna kan springa på väggarna så kan dom klara sig på relativt små ytor.

Jag bodde i två år på 27 kvm med mina två rexar (det senaste halvåret även med en huskattunge) och det gick ingen nöd på dom. Det kräver lite mer aktivering av kattägaren men oftast är det inget problem. Dock tycker jag att det alltid är bättre med två katter så dom kan aktivera varandra, det ställer mindre krav på ägaren.

Hur stort bor du? Med tanke på din tråd på ÄU tror jag att lite fyrbent sällskap skulle göra dig gott;)

kommer bo på 33 kvadrat :smirk:
men ja vet inte har aldrig haft innekatt...och funderar lite på hur de ska gå!

hur aktiverar man en katt :eek:
skämt å sido! borde ja då alltså ha två stycken? är hemma rellativt mycke men vill samtidigt kunna vara borta ett par timmar utan att få dåligt samvete...

kommer bo på 33 kvadrat :smirk:
men ja vet inte har aldrig haft innekatt...och funderar lite på hur de ska gå!

hur aktiverar man en katt :eek:
skämt å sido! borde ja då alltså ha två stycken? är hemma rellativt mycke men vill samtidigt kunna vara borta ett par timmar utan att få dåligt samvete...

Ja jag tycker det är lättare att ha två katter. Visst kan man aktivera en katt tillräckligt om man är hemma mycket men man kan aldrig ersätta en kattkompis. Två katter tycker jag ger mycket mindre arbete och krav än en katt.

Vissa raser ( eller ja, individer)aktiverar sig ganska bra själva om man ger dom möjligheten. Mina katter har t.ex. ett stort golv-till-tak-klätterträd och en kattunnel som dom leker väldigt mycket i. Lite sugrör, halstablettpapper, tops, leksaksmöss osv så håller dom igång fint på egen hand. Vill jag leka aktivt med dom blir det typ apport, laserpekare eller fiskspö med leksak i ändan.

Har du tänkt dig raskatt eller huskatt? Vad vill du har för temprament på katten? En knäkisse som håller sig rätt lugn? En enstöring som mest är fin att titta på men bestämmer själv när det ska kelas? En hundkatt som vill sitta på din axel hela dagarna, som skriker högt om du går två steg ifrån den och som alltid är med, överallt? Vill du ha en långhårig eller korthårig katt? En katt som du måste sköta päls på eller en katt som sköter sig själv? En katt som hårar osv..
Tänk på vad du vill ha för typ av katt innan du börjar leta katt så du inte blir kär i en kattunge som egentligen inte alls passar dig.

oj då!

hmm vill ha en långhårig gärna men samtidigt en som inte hårar kan ma nfå de?
en kompis som härna sover i sängen myser lite och behöver aktiveras men endå som kanske låter mig gå på toaletten själv och vara borta en stund!
spelar inte så stor roll om de är raskatt eller inte antart dock de är lättast att hitta en raskatt osm lever upp till mina förväntningar!

Bra, då vet du vad du vill ha i alla fall:) Då får vi hoppas att någon representant för lämplig låghårsras kommer och "säljer" rasen till dig. Själv har jag som sagt korthår och med mina pojkar kan jag glömma toalettbesök i ensamhet;)

Lycka till med ditt kattletande, det finns säkert en (eller två;)) katt för dig!

Jag tycker att om man bor på 33 kvm (utan balkong?) och har två katter (vilket jag starkt rekommenderar att man skaffar sig) så bör man helst vänja dem vid sele och ta dem på promenader några dagar i veckan iaf.

Jag har två katter på 35 kvm plus inglasad balkong. Ibland får de gå ut på gården här utanför (ligger mest och jäser under häcken).

Angående ras så tänkte jag rekommendera ragdoll. Den är långhårig, stor, självsäker, kelig, lugn, pratsam men inget plåster. Passar bra inne och är mycket vackra. Specifikt för rasen är att de är som bean bags när man lyfter dem, helt lealösa... :p Individuella skillnader finns så klart.

Mammas katt
Photo_48259_555382.JPG

Hanarna kan bli rätt stora dock, här är Elmo ett år och väger 7kg. Inte alls fet, men mycket päls.
Photo_48259_554750.jpg

Det där är den coolaste katt jag någonsin träffat! Han var 4 mån när han först mötte min helhispiga golden. Katten låg på bordet men rörde inte en fena, viftade lite på morrhåren och morrade lite lågt när hunden kom för nära bara. Hunden backade direkt. :D

Jag skulle nog också rekomendera ragdoll. Tycker jag stämmer in bra på vad du söker. Vi har just nu ett stycke ragtuss på 50kvadrat. Tanken är väl att det ska bli två, men dom är ju inte gratis direkt. Det kommer att komma ett stort golv-till-tak-klösträd, men hon har inte bott här så länge.
Hennes favoritleksak är nog nästan en tom medicinförpackning ;)

vi är 2 pers + en alldeles strax kommande bebis :love: och 2 katter på 65 kvm. tycker det funkar utmärkt. dom har balkong dom kan gå ut på i stort sett när dom vill....

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
665
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
187
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 066
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama