Hur stort är det ?

Sv: Hur stort är det ?

Pixel = bildpunkt.

hur många kB en bild på 80x80 pixlar blir beror på flera saker, bl.a. kontrasten. En bild med mycket kontraster i blir mer kB än en bild som är 'jämnljus'.
 
Sv: Hur stort är det ?

Pixel är de små "prickarna" som databilden byggs upp av. Nån annan kanske vet angående storleken.
 
Sv: Hur stort är det ?

En pixel = en bildpunkt. Min avatar är 80 x 80 och består av 80 x 80 pixlar = 6400 pixlar. Storleken beror på filtyp, antal färger och kompression bl a. Min avatar är 9,48 KB men kan nog med lite modifikationer bli både tolv och sex kilobyte.
 
Sv: Hur stort är det ?

Som många andra sagt beror det på massor, bl.a hur mycket du komprimerar och hur många färger (t.ex. 16bit) du har.Man tar bara pixel*pixel*antal färgbitar för att få fram hur många bit filen tar. Tex 80*80*16=102400bit. Omvandlat i byte 102400/8=12800
Omvandlat i kilobyte = 12,8kB.

Hoppas jag inte skrivit nåt fel. Det där gäller en helt okomprimerad bild. Spara ner den i jpg eller nåt annat format som komprimerar så minskar bilden drastiskt.

(De kan bli störe och om de innehåller massa information om lager och sånt också, t.ex. photoshops filer).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Inatt dog min telefon. Den låg på ett bord som den alltid gör nattetid men i morse tändes inte skärmen. Det blir bara lite olikfärgade...
2
Svar
29
· Visningar
1 740
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Vi ska såklart kolla med bolagen, men mitt går inte att nå idag. Både jag och maken har inkomstförsäkring och har därför känt oss ganska...
Svar
13
· Visningar
942
Hemmet Född på 80-talet och därmed uppväxt på 90-talet så var det ju såklart Ajax med citrondoft som skulle användas och detta har jag fortsatt...
Svar
19
· Visningar
1 118
Senast: movi
·
Hemmet Har försökt mig på att rita en bild av vårt sovrum (obs att fönster- och dörrplacering är ungefärliga). Det är alltså ett pyttesovrum på...
Svar
16
· Visningar
727
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp