Hur stor yta minst måste en katt leva i?

Misiaczek

Trådstartare
Jag undrar hur många kvadratmeter en innekatt minst måste bo i...? På ett ungefär?
Vet ju att en liten hund klarar sig i en liten lägenhet då den ju ändå får komma ut... Men katt?

Sv: Hur stor yta minst måste en katt leva i?

En katt kan du ju också ta ut.;) Jag har haft katter i en lägenhet på 48 kvm och jag tog ut dem i koppel, det gick bra. Mindre än så skulle jag dock inte vilja bo med unga katter som ändå rör på sig rätt mycket inne.

Jag tycker att våra 63kvm är på gränsen till våra två ungkatter. Då har de även en balkong, samt får gå koppelpromenader ibland. Men hur mycket man än aktiverar dem racear de ju runt med varandra också :)

Jag tycker att våra 63kvm är på gränsen till våra två ungkatter. Då har de även en balkong, samt får gå koppelpromenader ibland. Men hur mycket man än aktiverar dem racear de ju runt med varandra också :)

Håller med. Bor på 64 kvm + innätad balkong med mina två katter och skulle inte vilja ha det mindre. Innekatter måste få möjlighet att leva ut sina instinkter även om de inte får gå ut. De behöver plats att jaga (päls)möss och leka med sina byten.

Mina katter får också vara överallt i lägenheten (utom på köksbordet och diskbänken).

Jag har en raka genom hela lägenheten där det går vilt till ibland trots att det är två medelålders herrar det handlar om. Häromveckan gick nya platt-tv:n i golvet:angel:

Håller absolut med, vi har det precis likadant. Har en raka mellan balkongdörrn i vardagsrummet och sängen i sovrummet som de kommer upp 250km/h på. Den går också rakt förbi (och bakom) bla tvn och diverse växter. Har haft tur än så länge, men jag väntar bara... ;)

KL

Jag bor på ungefär 50 kvadrat med mina två katter och tycker det funkar bra. Ju större desto bättre självklart, men jag upplever ändå att mina katter har ganska gott om space att båda leka och sova (ifred) på (och jaga möss - riktiga jävla möss - men det har vad jag vet om bara inträffat en gång tack och lov).

När de är mycket uppe i varv har de en rutt de brukar springa genom lägenheten: från deras klösmöbel i ett hörn av vardagsrummet till köksstolarna i köket (så de far åt alla håll) och tillbaka igen. Ibland tar de omvägen via fönsterbrädan i vardagsrummet och då i sådan hastighet att jag bara står och håller andan. Några blommor med tillhörande hela blomkrukor kan jag väl få ha. Annars får mina katter också vara överallt i lägenheten (dock inte uppe på bänkarna i köket, på min fina tjock-TV - den knarrar så olustigt när de kravlar sig upp på den - eller akvariet) och regelbundet tar jag med dem ut i sele (när vi inte åker hem till min mamma på landet; då får de vara lösa). Sist vi var ute stod de dock bara och skrek och såg fruktansvärt hjälplösa ut. Hösten är tydligen alldeles för blöt och ruggig för deras smak.

Jag har två katter i en lägenhet på ca 31 kvm.
Den ena katten är 4 år, den andra 4 månader.
Den stora går ut i sele emellanåt, den lille är bara inne (han är rädd för världen).

Jag har ett gigantiskt klösträd som täcker en hel vägg, sida till sida och golv till tak.
Sen finns det leksaker i princip överallt, som dom leker med själva och med mig.
Båda är mycket tillgivna, glada och skötsamma katter, som trivs utmärkt i lägenheten.
Kan tillägga att storkatten levde sina första 3 år som utekatt.

Ja jag har en lägenhet på 38 kvm..1,5a med kök o balkong. Och ska ta emot en fd hemlös katt på ca 2 år, som inte tycker om att gå ut längre och trivs jättebra som innekatt enligt nuvarande ägaren. Jag sa hur stor lägenhet jag har och hon tyckte inte alls den skulle bli för liten för honom...o så ska jag oxå skaffa en väldigt stor kattställning som jag va o titta på idag :)
Jag hoppas iaf inte att han kommer känna sig för instängd...meningen med att jag erbjöd o ta hand om honom är för jag just tycker synd om honom och han har haft det rätt hårt innan så jag vill ge honom ett bättre o mer värdigt liv...o just nu delar han hem med 6 andra katter o skulle få så mycket mer uppmärksamhet här... men så därför skulle det ju gå emot mina tankar om han skulle känna sig för instängd... vill att han ska ha det bra nu..

Såhär ser han ut :) Helvit med grå svans
2010111620643635516258_sbig.jpg

Jag har en helvild kattunge på runt 200 kvm...tycker det känns för litet emellanåt... När han är kastrerad och har lugnat sig så ska han få några hundra hektar åkermark som sitt revir....

Har just nu 4 katter på 60kvm (2 egna på 1,5 + 1 år och 2 jourkattungar som väntar på att bli adopterade)
Det tycker jag är lite för litet. Funkar i och med att det är två ungar jag tar hand om, men 4 vuxna skulle jag aldrig vilja ha här inne...
För mina 2 är lägenheten alldeles utmärkt dock :)

Koppelpromenader försöker vi hinna med så ofta som möjlig, nu när det ligger snö på backen dock, då blir matte idiotförklarad om hon ens tänker tanken... ;)

KL
Jag har 60 kvm till två katter som är 10 och 5 år gamla. Femåringen är uppvuxen där även som kattunge. Utöver det har de en innätad balkong.
De verkar trivas, är väldigt aktiva när de är aktiva, de har också en raka mellan sovrummet, hall, vardagsrum, där de löper amok, ibland tar de i princip och hoppar 3-studs från sängen ut i hallen med ett avstamp, sen nästa avstamp in i mitten på vardagsrummet och sen upp i klösträdet som står längst bort i vardagsrummet mot balkongfönstret. och sen tillbaks igen, osv osv osv. De har också utebalkongen hela april t.o.m oktober oftast, då den ligger helt i lä (är en hörnbalkong indragen sådan) som ligger helt fri från vind oavsett vindläge, vilket gör att balkongdörren kan stå upphaspad på glänt större delen av året, och då gör den det, dvs de får vara därute så mycket de vill även dagtid när jag är borta osv, är även öppen hela nätterna sommartid.... De spenderar otroligt mycket tid där, allt från att sitta i sitt träd (har ett träd inne och ett ute på balkongen), och titta på rörelsen nere i trädgården eller på gatan utanför, till att ligga och sova där timmavis. När det sen blir kallt vill de dock inte gå ut, stannar i öppningen när jag öppnar på morgonen innan jobbet, och checkar av vädret, och sen ruskar de med tassen i avsmak och vänder i dörren.

de får vara i hela lägenheten givetvis, dock inte på diskbänk eller köksbord. Har dock ertappat dem jäsandes på köksbordet när jag oförhappandes vaknat och gått upp mitt i natten, räcker att man då stirrar på dem så ploppar de ned lite diskret och låtsas som det regnar.....men vanligtvis gör de aldrig det när jag ser dem. Verkar vara en outtalad förståelse - det man inte vet, mår man inte dåligt av :angel:.

Jag har en bekant som hade 4 katter på 60 kvm och fy vad de katterna vantrivdes :(. det blev för litet revir för så många katter helt enkelt.

Senast ändrad:

När jag skaffade min katt bode jag på 20 kvadrat. Inte helt optimalt men katten tyckte att det var helt okej. Bodde dock bara så i några månader innan vi flyttade hem till min mamma och pappas hus på landet där det är betydligt större. Där får hon äver gå ut och in som hon vill. Min lilla myskatt har blivit vildkatt :love:

Nu har vi hittat en ny lägenhet på 41 kvadrat med balkong. Ska bli spännande att se hur hon tycker det är att bo i lägenhet igen... Denna gången ska vi dock bo i samma stad som mamma och pappa så då kan hon få komma till huset på helgen och på sommaren och leva som en vildkatt :D

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: ameo
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
982
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka