Hur stor skillnad på 110 och 120?

Nausea

Trådstartare
Hej hej. Jag har lite beslutsångest. Jag vill debutera 120 nu på sollentuna den 5 okt. Var väldigt säker när jag anmälde mig men nu så kommer ju alla tankar :angel:
Så frågan är, hur stor skillnad är det på 110 och 120?
/Nausea

Sv: Hur stor skillnad på 110 och 120?

Tja, 10 cm! ;)

Nej, skämt och sido! Jag förstår dina funderingar då jag själv satt (nja, sitter) där för ett tag sen.
Den största skillnaden, tyckte jag, är att det ställs betydligt större krav på galoppen och ridningen mellan hindren. 1,20 kräver en bättre galopp (då inte nödvändigvis fortare!) än i 1,10 samt att i 1,20 behöver du rida hästen mellan hindren mer än i 1,10. 1,10 kan du ta dig runt med lite sämre ridning och ändå få ett ok resultat.

Sen kan du hitta 3-komb i 1,20 som inte finns i 1,10.

Sist men inte minst beror skillanden på vad du har för häst och hur nära "kapacitetstaket" du befinner dig när du rider 1,20 samt hur färdig du är mentalt för hinderhöjden.

//Alice

Det där klarar du fint! :D

Om du känner dig säker i 1,10 hoppning borde 1,20 inte vara så mycket värre!

:idea:

Tänk inte på att det är 1,20!

Beror ju också på banmästaren och hindren.. Men håller tummarna för att di / ni får hoppa en "snäll" 1,20!

Lycka till, det går säkert jätte bra!
:D

Det är större skillnad på 110 och 120, än vad det är på 100 och 110.
o ännu större skillnad från 120 till 130.

Men vad säger din tränare? Tycker den att ni är redo o har ni gjort några nollor i 110 så är det ju bara att starta.
120 kräver lite mer ridning mellan hindren o lite mer tryck i galoppen.

Jag tyckte det var större skillnad mellan 1,00 och 1,10. Har man klarat flere 1,10 så är det inte så svårt med 1,20, upplever jag. Men om man hoppat 1,00 banor så var det nog pirrigt att hoppa 1,10. Min åsikt...

Håller med kaffikakk: Känner du sig säker i 110 så är det dags att prova 120!
Tyckte inte det var så stor skillnad mot 110 (regional). Ha mer power i galoppen och rid mer för att få till en schysst runda så kommer det att gå superb! Lycka Till :)

Tycker att det var större skillnad att gå från 1m till 1,10 än 1,10 till 1,20 och då var jag väl förberedd båda gångerna men 1,20 låg ju längre fram i livet och självklart red jag ju bättre då..

Efter min 1,20 debut konstaterade jag bara att det var ungefär som att rida 1,10, bara lite längre i luften.

Huvudsaken är ju att du känner dig säker, att du har tagit reda på en bra banhoppningsgalopp som är befäst hos dig, alltså att du har koll på rytm och tempo. Då spelar 10 cm hit eller dit ingen roll, tänk det är bara en cola burk högre..

Åh vad glad jag blir av alla possitiva svar :)
Okey själv tyckte jag inte att det var så stor skillnad på 1m och 110 förutom att hästen hoppade bättre :)

Efter den här 120 så blir det två lokala igen. sen är det en regional igen (som har från 1m och uppåt) Så jag har ju inte pressen på mig ifall den här 120 inte skulle bli den bästa.
Tempot har vi nog koll på. Kan vara lite jobbigt ibland bara när hon blir så stark och snabb :angel: det är då vi har fått nått pet.. Men det bli bättre och senaste gångerna har det inte hänt alls.
/Nausea

Okey. Blir det mer teckniska banor i 120?
Vi går stadigt i 110 tycker jag allt. Ibland har man ju oturen att någon bom ramlar, men man lär sig. Nu de senaste tävlingarna har det gått så bra som det kan gå (i stort sett) därav att jag blev så peppad att tävla 120.
Jag har faktiskt inte pratat med min tränare om det.. :crazy: men därimot med dom runt om. Jag är rädd över att han ska be mig vänta. men jag tycker det är så bra läge att debutera då det blir två lätta tävlingar efteråt.

Okey. Galoppen är iaf inga problem sålänge jag lyckas hålla den.
Tävlingen är ju innomhus, 20x60, då får man väl inte plats med 3-kombination?
Och jag satt och fundera på ifall jag har hoppat en hel bana på 120, och det har jag nog inte rakt av, utan mest hoppat blandat. typ 1m-110 bana med enstaka högre hinder från 120 till 135.
Hur förberädda var ni? Jag vet ju att hästen kan iaf.

Jodå på den ytan får man gott och väl plats med en 3-komb. om man vill det. Beror helt på vad banbyggaren har hittat på.

Nu har jag ingen aning om hur du och din häst är som ekipage...
men generellt tycker jag att det är bra om man på träning har hoppat banor på minst samma höjd och med liknande tekniska svårigheter som på tävling, eller helst lite högre (mest för ens egen skull)
och givetvis att man är väl befäst i klassen under sas på tävling, i ditt fall 110. det ska kännas enkelt innan man ger sig på nästa höjd.

Okey. Galoppen är iaf inga problem sålänge jag lyckas hålla den.
Och jag satt och fundera på ifall jag har hoppat en hel bana på 120, och det har jag nog inte rakt av, utan mest hoppat blandat. typ 1m-110 bana med enstaka högre hinder från 120 till 135.
Hur förberädda var ni? Jag vet ju att hästen kan iaf.

Mitt tips, eftersom du låter lite tveksam, är att debutera ute! Eftersom hästarna, oftast, bjuder lite bättre ute har man där lite automatisk "draghjälp" med galoppen. Det är också mer utrymme att vifta på och förbereda sig för nästa hinder. Det är skillnad att hoppa inne och ute!

Men som sagt, vi har ingen aning om hur ni är som ekipage! Din tränare kan svara mycket bättre på det här än vad vi kan!

//Alice

Mitt tips, eftersom du låter lite tveksam, är att debutera ute! Eftersom hästarna, oftast, bjuder lite bättre ute har man där lite automatisk "draghjälp" med galoppen. Det är också mer utrymme att vifta på och förbereda sig för nästa hinder. Det är skillnad att hoppa inne och ute!

Så sant så sant. :bow: :bow:

Det där får mig att tänka på att dom hade 140 hoppningar i kungsbackas lillla ridhus förr i tiden. :D Förstår inte riktigt hur det gick till..

Angående att du inte frågat din tränare eftersom du är lite osäker på att h*n skulle säga nej.. hmm.. jag tycker du ska diskutera det iaf. Det borde ju vara den personen som kan bedöma er bäst..:grin:

Det där får mig att tänka på att dom hade 140 hoppningar i kungsbackas lillla ridhus förr i tiden. :D Förstår inte riktigt hur det gick till..

:

Det kan jag svara på eftersom jag var med på den tiden :idea:

Långsida snett igenom långsida , typ så såg banorna ut på den tiden inte ett relaterat avstånd så långt ögat nådde.

Jag tycker det är den största skillnaden att gå, tycker inte skillnaden direkt är så stor mellan 1.20 och 1.30

spännande, det hade jag viljat se!:D:D tävlade du själv också eller var du beskådare? Hade ju vart superkul att se lite bilder om det finns:idea::idea:

spännande, det hade jag viljat se!:D:D tävlade du själv också eller var du beskådare? Hade ju vart superkul att se lite bilder om det finns:idea::idea:

Nog för att jag är gammal men SÅ gammal är jag inte, jag red ponny på den tiden. Sedan slutade dom ha så höga klasser i det ridhuset och hade bara upp till LA och större klasser utomhus på gräsbanan.
Man får ju tänka på att 1.40 på den tiden var ju den klass som landslagsryttarna tävlade i, det kanske fanns en Svår B eller nått i Sverige på den tiden och det var väl typ på SM

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: Springer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka