Hur stor paddock?

nexxa

Trådstartare
Nu är det bestämt att vi ska bygga en paddock! Frågan är hur stor vi ska göra den? Vi har inte plats för någon dunder stor. Den ska användas för privat lektioner 1 gång/vecka till 4 olika ryttare.
Vad tycker ni är en bra respektive dålig storlek på en paddock?

Sv: Hur stor paddock?

Personligen tycker jag att man ska försöka att ha en som iaf är 20x40, då kan man iaf rida program på kort bana....(Om man nu är intresserad av sådant)

Fröken_Skåne skrev:
Nu är det bestämt att vi ska bygga en paddock! Frågan är hur stor vi ska göra den? Vi har inte plats för någon dunder stor. Den ska användas för privat lektioner 1 gång/vecka till 4 olika ryttare.
Vad tycker ni är en bra respektive dålig storlek på en paddock?

Håller med föregående talare...MINST 20x40 m för att Du ska ha någon nytta av den.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Håller med övriga. Vi gjorde en ridbana för ett par år sdan, och DÅ tyckte jag att en 20*40 bana gott och väl skulle räcka, men idag hade jag ju inte tackat nej till en större... :angel:
Mvh. Matten

Man har mycket att tjäna på om man gör 20 x 60...20 x 40 känns efter ett tag litet och om du nu ska ha lektioner så kanske du binder dig till att bara ha x-antalet ryttare i din grupp pga att paddocken är för liten...Men det beror ju på om ni har utrymme till en sådan..annars håller jag med de andra om 40 storleken...

minst 20x40 men helst så stor som det går.....e jättebra å ha stor ridbana om man vill ha hinder osv stående framme och samtidigt kunna rida dressyr, eller om man är flera som ska rida samtidigt

minst 20 * 40 men en 20*60 e inte fel hur mycket yta har du att göra paddock på??du kanske skall gö en 40*40 eller ngt de blir lite mer än 20*40 och varför altid standard mått?? fast inte mindre än 20*40

sasucatu skrev:
Gör en corall!! Minst 16 m i diameter om jag inte minns fel..

Nog så bra med corall men svårare att rida t.ex. dressyr och hoppning i denna....
Jag hade tänkt göra båda delar när så blir dags! Men då blir ändamålen för dem olika precis som jag avsett......

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag ska själv anlägga en paddock o har heller inte mega-mycket plats men jag har mätt o ska nog kunna klämma in en 25*50 vilket jag tycker är lagom om man ska kunna göra ngt ordentligt där, hade ju helst velat ha 60 m lång men det går ej hur mkt jag än tråcklar.
Håller med föregående talare att minimum är 20*40 men gärna så stort som möjligt men finns det inte utrymme så får man ju ta vad det går.. ;)

Jo, jag vet. Tänkte bara om hon har dåligt med plats. :idea: Det är ju iaf en slags inhängnad, om man inte vill rida på tex ett fält. Men jag rider också hellre på bana. Desto större desto bättre :)

Säger som dom andra:
MINST 20x40m.
Jag skulle försöka få in en så stor paddock som möjligt om jag hade begränsad plats.
Man växer gärna ur sin "lilla" 20x40 paddock om man börjar hoppträna eller sysslar med andra utrymmeskrävande verksamheter.

hm har faktiskt inte mätt ut än :o men sen vill man ju inte ta så mkt av marken heller..eftersom det ska räcka med bete etc..jag ska ut och mäta i morgon och se hur stort vi kan göra det..!

Ja, minst 20*40... Men det blir jobbigt det också, det är väldigt litet om man vill hoppa bana eller bara hoppa nåt enstaka hinder som är lite högre. Skulle hoppa strax över en meter och hade väl hindet i mitten av banan nånstans, blir både kort innan och efter :( jag hade inte tackat nej till en 40*60 ;)

Det är ju dyrt att anlägga bra ridunderlag, bortsett från att det är mark-krävande så man måste ju kompromissa. Men... om det rör sig om vanliga stora hästar så är nog ändå 20 x 40 minimi för att det skall gå att göra något där och det skall vara värt alla pengarna man lagt dit.

Allt för stor paddock är heller inte bara bra, ogräset växer gärna snabbt igenom och den skall underhållas men däremot om man har möjlighet att anlägga banan på sådant ställe och sådant sätt att man om behov senare uppkommer relativt enkelt kan förstora den är ju det kanon.

Min privata paddock är 24 x 40, har själv en "otränad" icke från början ridhäst, så ville ha lite extra bredd. Min paddock är verkligen inte för stor!

Lycka till och hoppas du för mycket nöje med din ridbana! Själv älskar jag verkligen min!

Jag tycker 20 x 60 m om man kan göra det. Gärna 25 x 60 i sådant fall.

20x40 är lite för litet när man ska hoppa om man är mer än ett ekipage där inne. Men det duger också. Absolut inte mindre.

20*40 är ett minimum
Försök få den iallafall 25*45 minst, så kan man även hoppa lite i den.

Min gräspaddock är 22*40 & den skall göras både längre & bredare pga det är svårt att få bra ökningar innan man sitter i staketet på andra sidan :(

Skall du träna för ett dressyrprogramm så går det att spärra av den till 20*40 när man tränar med konor eller flyttbara stängselpinnar.

Det är alltid lättare att spärra av en del av paddocken än att göra den större..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
447
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar