Hur stor kommer vårat ungponnysto att bli?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lizzi Eres
  • Startdatum Startdatum
L

Lizzi Eres

Vi har ett ponnysto som föddes slutet av september - 08. Så hon är ju i dagsläget ca 2 år! Detta sto är nu ca 113cm/mkh. Nu undrar jag hur mycket till man kan räkna med att hon växer höjdmässigt?

Sv: Hur stor kommer vårat ungponnysto att bli?

Har haft flera unghästar, det där är jättesvårt att lista ut, de har växt allt mellan 1 cm- 15 cm. Har hört att man kan mäta benen(frambenen) från armbågen ner till kotan+armbågen hela vägen ner så ska man få fram ett vuxenmått har aldrig testat själv.

Sv: Hur stor kommer vårat ungponnysto att bli?

Man får titta på föräldrarna, härstamningen för att se vad som ligger bakom. Sen beror det ju på vilka gener som slår igenom, från mammans håll eller pappans håll. Man kan aldrig vara säker, en del växer tidigt andra sent.
Är hon mycket högre bak? Då växer hon nog lite till, är hon jämn så kan hon växa lite till fast lite långsammare.
Har haft de som växt 1.5 cm från de dom var 3 år tills 7 år.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka