Hur stor hoppbana??

H

Havregryn

vilka minimum mått finns det på en hoppbana, då tänker jag på lokal nivå. Vilka mått måste banan minst ha?

Sv: Hur stor hoppbana??

vilka minimum mått finns det på en hoppbana, då tänker jag på lokal nivå. Vilka mått måste banan minst ha?

för tävling är det väl 20*40 som är vanligast.. om den är mindre är det svårt att bygga.
men när jag var liten tävla vi i lador på 11*30....:eek:

för tävling är det väl 20*40 som är vanligast.. om den är mindre är det svårt att bygga.
men när jag var liten tävla vi i lador på 11*30....:eek:

20X40 är väl inte så vanligt. Har aldrig varit på en tävling eller läst en propp där banan haft dom måtten.
Minsta jag har tävlat på är nog 50*24 men då var det regionalt.
Vet inte om det finns ngt minimum mått, men tror inte det finns så många klubbar med banor mindre än 20*40, de allra flesta har nog större.

Det finns nog inget minimummått, men det är mest populärast att ha måtten 20x60 eller helst större! Är nog många som hoppar över att komma om banan bara är 20x40, jag tycker det är för litet, tom på min ponny :)

Det minsta är väl 20*40 men då brukar det vara lokalt och ett begränsat antal starter. iaf på de få som jag har sett att det var 20*40.

ja 20*40 var under LÅÅÅNG tid standar måtten på svenska ridhus, så nog finns det sådana tävlingar än i dag!
Tycker personligen det är roligare ju mindre ridhus/ banorna är , för det visar bara att man har en välriden häst...

Nästa tävling jag kommer tävla, är på en bana som är46x22 m. Sist jag tävlade där tyckte jag det var litet, så jag skulle inte vilja tävla på mindre.

60x20 är de minsta jag tävlat i på lokalt. Skulle nog inte äns drömma om att tävlai i ett 20x40 :angel:

20x80 ridhus är ju bara :love: :love:

det där är lite roiligt, förr var de fleata ridhus 20 * 40 o det var nationella tävlingar på de måtten o det gick bra. Nu är alla så bortskämda :p

Ja!
Skulle någon klubb ha nationella tävlingar i 20*40 så skulle ju typ ingen anmäla sig! Fasen man tränar väl i mindre ridhus oftast? iaf jag

personligen skulle jag inte ha problem med 15*20... har en välriden häst...

fast hör och hämpa de finns tydligen inte några minimum mått. Ringde till förbundet idag, fanns inga minimun mått.. knasigt!

Jag var på en lokal tävling hos en ponnyförening en gång. Hade en jättehäst på 170+ och framhoppningen kan ha varit MAX 25 meter lång och 15 meter bred. Tänk er 3 hinder och 3 storhästar där inne! Sen var själv banan kanske 20*40m, men det var en utebana så det är ju pyttelitet! Kan tillägga att de under de senaste 2 åren inte haft en enda storhästtävling :smirk: Framridningen skedde i en väldigtojämn gräs/ler-hage (inget ekipage hade broddar) så det var inte direkt bra... Men själva tävlingen var trevlig, roliga hinder och så! Men jag skulle nog inte åka tillbaka dit igen. Ingen uppstallning hade de heller..

trodde jag också, helt sjukt att de inte finns de. Men å andra sidan har väl dem som ordnar tävlingarna lite vett i skallen och inte lägger dem på en mini bana.. För ingen skulle väl ändå komma till de tävlingarna öndå..

Ridklubben jag är med i har tävlingar på 20*40 bana, men då bara för ponny om det är lokalt, och upp till LC. Klubbtävling har vi haft upp till 1,10 för häst, men då får man inte ha så många hinder, max 6!

Liknande trådar

Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
619
Senast: tara
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 235
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V