hur stor hingst vågar man titta på?

Nominous

Trådstartare
om amn har ett sto som är 153 hög men inte så jättenätt. hur pass stor hingst vågar man betäcka med om man inte vill chansa för komplikationer?

Sv: hur stor hingst vågar man titta på?

Beror ju på om hon ska betäckas naturligt eller semineras. Ska hon semineras kan du välja hur stor hingst du vill. Fölets tillväxt (storlek)anpassas efter stoets livmoder. Ska stoet däremot betäckas naturligt ska man vara lite mera försiktig. Men jag skulle vilja säga att skaderisken till största del beror på hur duktig hingsthållaren är, än på storleken på hingsten.

jahaa.. så det är inga porblem att betäcka henne med en hingst på 170 om man ser på fölets tillväxt? alltså komplikationer vid fölning osv. det som kan skada är om det är naturlig betäckning att hingsten är för stor och ger direkta skador på stoet?

jag ska seminera. vill inte betäcka naturligt :)

Då så. Då är det bara att välja och vraka bland alla hingstar du drömmer om! Nej du behöver inte vara rädd för ökad risk för förlossningsproblem. Högst frekvens på sådana trauman har shetlandsponny (stora skallar) och mycket långbenta föl som pga det lättare får felläge. Lycka till! Utveckla gärna vad du funderar på att betäcka med och vad för sto du har!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 632
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31