Hur stor andel av hästarna har hästpass?

Verlin

Trådstartare
Det är lag på att alla hästar ska vara registrerade och inneha hästpass.

Hur vanligt är det att det faktiskt efterföljs? Jag vet några som inte ordnat med pass åt sina gamla hästar för att de ändå inte ska ut och tävla något?

När jag försökt att hitta mina gamla ponnyer så har jag totalt misslyckats, förutom de som var renrasiga och fanns i stamböcker hos rasförbundet. Bara på en korsningsponny har jag kunnat hitta ett registreringsnummer hos blå basen. De som jag inte hittar något på är de då döda? En korsning fjording/newforest/connemara född 98 borde ju inte lämnat in ännu kan man tycka.
 
Det är vanligt fortfarande att hästar inte har pass. Bara att kolla hästnet, brukar alltid vara några som säljs utan pass och sen som du säger äldre hästar som inte är ute och tävlar.
 
Finns ibland unghästar också som saknar pass.

Men ja, sen kan man undra hur folk tänker eller ens vågar. Innehavet av passlös häst som ska ha ett räknas som olaglig. Eller ja hästen begår ju inte brott men hästhållaren håller hästen olagligt

(jag vet en som fått böta ganska fint för sina passlösa.."som ju bara går hemma på gården")
 
@sassiball Jag kan inte förstå varför man inte ordnar pass till en häst som ska säljas. Det borde öka chansen att få den såld.

@Dandylinn Unghästar kan jag också reagera på, vet några vänner som betäckt sitt SWB reggade sto med gröna papper och fått ett föl efter en godkänd hingst med licens det gällande betäckningsåret. Men tvåårsfölet saknar fortfarande pass...

Vet ni något sätt man kan få reda på information om en häst/ponny som inte är registrerad. Till exempel ett övervuxet shetlandssto som vi köpte av en "hästhandlare" våren 97, hon var då ca 5 år. Alltså borde hon vara född -92. Mer än det vet jag bara att hon hette Sara och var skimmelskäck. Vi sålde henne hösten 97, inte registrerad och utan hästpass (jag vet inte om det var vanligt att korsningar och avkommor till icke godkända hingstar registrerades på den tiden?) Hur kan man få veta något om denna ponny och alla andra med samma bakgrund?
 
@sassiball Det här verkar vara anledningen att ha Facebook, vilket jag inte har. Får väl skaffa det någon dag när jag blir för nyfiken hur det gått i livet för mina forna hästar! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp