Har du haft din häst länge? Min valack är mycket skvättig och tittig och har stuckit x antal gånger. Det blir bättre och bättre ju längre vi lever tillsammans. Det är nu 4 år. Vi litar mer och mer på varandra för varje dag som går och jag har lärt mig att känna av och läsa när han tror sig möta en sabeltandadtiger, en hästätande scooter eller en mördarälg och kan "mota olle i grind" innan han blir så stressad och nervös att det händer. Jag sjunger för honom och pratar med honom redan i det allra första "titt skedet", smeker lite på halsen och sätter honom lite extra i arbete.
Hur jag fick stopp på honom när han stack? Försökte styra in i ett träd, en vägg eller vad som dök upp i vägen. Drog omväxlande i tyglarna istället för bara i båda. Prata med honom. Vissla, sjung en trudelutt. Ett tag kan det vara värt att betsla upp (Det är knappt man vågar säga de orden här, alla kommer nu troligen att skrika "det sitter inte i munnen". Nej det är helt riktigt. Men en skenande häst är inte så hälsosam varken för sig själv eller för ryttaren. Och oftast så stannar hästen fortare med ett skarpare bett i munnen. Sweeps kommentarer att man inte ska rida i högre gångart än man behärskar eller på ställen man inte kontrollerar hästen tänker jag inte ens besvära mig att kommentera mer än att konstatera att hästar är levande varelser som förhoppningsvis har kvar en egen vilja och en egen instinkt.).
Kan du analysera fram när var hur hästen sticker? Det är skillnad på att sticka av rädsla och för att man är pigg menar jag.