Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Fia

Trådstartare
Hästmänniskor är ute i ur och skur för att ta hand om sina fina fyrbenta, men det är sällan man faktiskt får berätta hur duktig man är. Bekräftelse är viktigt :D Så skryt med er! Vad gör ni riktigt bra? Vad blir ni stolta över när någon kommer och hälsar på i stallet? Är det den skinande pälsen? De fantastiska hagarna? Friskvården? Och finns det något ni önskar var ännu lite bättre?

GO! :p
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är äckligt stolt över hur mjuka och blanka mina hästar är. Speciellt min rugguggla till ponny som har mer päls än en isbjörn i januari. Han är mjuk och len och känns som han är dränkt i pälsglans fast han inte är det.
Fuxen är också mjuk och blänker så fint, och börjar se riktigt jäkla snygg ut i kroppen. Synd att det inte syns under täcket bara. Man vill ju att grannarna ska kunna beundra mina snygga hästar!
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Okej, ska jag vara lite ödmjuk med kanske.
Jag önskar vi hade träd i hagen. Träd och backar.
Men välkommen till västgötaslätten, j*kla blåshål..
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är stolt över att mina hästar alltid vill umgås med mig. Att dom alltid kommer i hagen oavsett vad. Inga mutor, stor hage osv. Dom är dessutom väldigt arbetsvilliga glada sociala och nöjda.

Jag är stolt över att dom är fina och trevliga individer, även min egen uppfödning som jag dessutom ridit in själv. Jösses då :p
Och att min 22 åring bara blir bättre med åren.

Sen finns det såklart mycket som hade kunnat vara ännu bättre men jag strävar alltid efter kunskap och att hästarna ska ha det så bra som möjligt.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är rätt stolt över att jag har mina hästar själv på en välfungerande lösdrift där jag sköter allting helt själv dag ut och dag in utan uppehåll och löser allt själv ;)

Också ruskigt stolt och klappar mig själv på axeln för alla framsteg jag gjort med min stora :love:, hur trevlig och harmonisk hon blivit från att ha varit en helt livsfarlig rabiat sak....

Att dom alltid kommer i hagen och vill umgås med mig när jag kommer :love:

Att hästen jag räddade för ett år sen är en pigg och frisk snart 3-åring och kommer galopperandes varje gång jag ropar på henne :love:

Jag är för tillfället mindre stolt över att två av mina har blivit feta :cautious: men åtgärder är tagna så nu ska kilona bort :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag har tur, bor också på slätten men precis vid vår gård så är det ett berg och en del skog, så mina hästar har både skog, berg och ängar i sin hage men från andra hållet å gården så blåser det ständigt!

Jag är stolt över att mitt gamla halvblod (27 år) går på lösdrift och är så pigg och fräsch! Hon busar i hagen, rullar sig ständigt och är (under leran) riktigt blank och fin i pälsen. Är fin i hullet, något bukig bara då hon är gammal fölmärr. Så fort en veterinär eller hovslagare kommer ut kommenterar de att hon är så otroligt fin och att de inte kan tro att hon är så gammal! Första gången brukar de till och med bli väldigt förvånade när jag berättar hennes ålder, en veterinär sa VA!?!! och hakan ramla ner till knäna. Hihi! :love:

Sen är jag stolt över att de kommer så fort jag ropar, hagen är på 2 ha men båda två (mor och dotter) kommer i full galopp när de hört mig ropa. Sötnosar!
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är stolt över att jag rider varierat och rider ut mycket med båda hästarna trots att jag rider ensam i mörker och ibland mindre roligt väder, f n minst tre uterittsdagar i veckan varav en på i alla fall en och en halv timme. En markarbete/hoppning och en dressyr.

Jag är också stolt över att jag har jämförelsevis stora hagar för hästarna att rasta sig i året om och att jag försöker sköta betesvallarna med att plöja och så om kontinuerligt så det blir fräscha beten och inte bara en massa ogräs. Och att jag har två hästkompisar som jämt går tillsammans så att inte de behöver gå en och en i hagarna.

Hade man fått önska kunde det ju ha varit "roligare" hagar men egentligen verkar hästarna mest roade av att gå och umgås med grannarnas hästar på avstånd så det kanske inte är så dumt ändå.

Jag borde dock ha högre takhöjd i boxarna (inte alldeles lätt att fixa tyvärr) samt kommer att grusa upp större ytor i vinterhagarna för att förbättra nuvarande status av lokala lerhålor.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Vi har sån tur att närmsta grannen har både kuperat och skog :meh: Orättvist! Fast hon är förlåten, vi får använda hennes ridbana.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Delvis kl
Roligt med så många duktiga hästägare!

Tänkte att jag också skulle skryta lite:
Jag är otroligt stolt över min häst som trots att den inte blivit riden på ett år (pga hudförändringar) är i sitt livs form. Tömkörs varje dag och är väldigt fin i pälsen. Vill ha honom i tävlingskondition året runt liksom :p

Dessutom går han på lösdrift och lever ett riktigt hästliv med kompisar och grovfoder tillgängligt dygnet runt. Får massage dagligen och försöker att hålla mig så uppdaterad det går på hästvård samt hålla mig själv i form för att inte stjälpa honom på något sätt.

Hade önskar bättre ridvägar, framförallt backar att klättra i och skog närmre stallet. För stora hagar kan man aldrig få heller, likaså lösdrift :D Och ett splitternytt solarium till stallet för att få musklerna varma och mjuka står också på önskelistan ;)
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är riktigt stolt över att mina små ponnyer inte är två tjockisar, de flesta små shettisar jag träffat/sett på bild är jätte tjocka. Men så tittar jag på mina och de ser riktigt fina ut både i hull och muskler.

Är även stolt över att jag hinner motionera ponnyerna såpass mycket som jag gör. Och att ponnyerna får mat ofta, har fin päls, bra hovar, är glada och pigga, snälla och trevliga. Och framför allt att jag hittat två ponnyer som kommer så bra överens och blivit bästa kompisar.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är stolt och glad över att min vilsna lilla stressponny efter ett år hos mig har landat och är så sjukt mycket mer harmonisk och tillitsfull. Jag är stolt över att han vågar släppa in mig nära och kan njuta av en stunds kliande under hakan :heart
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är stolt över att jag rider ut min häst flera dagar i veckan,trots att jag är jätterädd:o Tror stenhårt på att varierat underlag är viktigt för hållbarheten och vill därför inte rida i ridhuset för ofta.Sedan tror jag också att för varje gång jag rider ut så blir jag lite tryggare,SKA galoppera på stranden utan klump i magen!!
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Det tycker jag ABSOLUT att du ska vara stolt över, inte minst om det känns läskigt! :up: :bow: Vi stänger generellt in våra hästar så mycket och så långa perioder i små boxar och små platta hagar, så det är väldigt sorgligt om ridningen sedan också bara skulle bestå i att sitta och fara runt runt runt med max 60 meter rakt fram åt gången på ett tillrättalagt platt underlag.

Och det ÄR så gott för ens egen själ också att rida längs med havet... För några kvällar sedan skrittade jag i skenet av bara min pannlampa och då och då månen som bröt fram bakom molnen och speglade sig i havsytan. Inte en varelse syntes eller hördes ute. Det fanns bara ljudet av hästen som skrittar målmedvetet framåt i ganska tung sand, och vågorna som rullar in alldeles intill. Alldeles magiskt, om du skulle vilja prova något sådant. Fast det är inte fel att galoppera där i dagsljus heller! :)
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Kul att tänka i de här banorna för en gångs skull!:) Man har jämt så mycket dåligt samvete för allt möjligt ...

Men jag är stolt över att mina hästar är lätthanterliga, lugna och tillitsfulla, och att jag ofta får höra just det av folk som besöker dem. Naturligtvis är de individer, och några av dem har mer nerv medan andra är filbunkslugna av naturen. Men ändå är de väldigt lätthanterliga överlag.

Och de tillhör en ras som anses hispiga och stirriga, jag har nämligen arabhästar.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är stolt över att jag fått det här öket(som han verkligen såg ut som),
539797_10151565679510479_786221847_n.jpg


Att bli såhär fin på drygt 1 år alldeles själv med bara massa massa kärlek och massa mat, och att den underbara ridhäst han är idag är min förtjänst och ingen annans eftersom han var ohanterad och oinriden när jag fick honom :D

485569_10151639624455479_645468897_n.jpg




Samtidigt som jag är väldigt väldigt över att vara matte till världens bästa(enligt mig ;)) häst.. att han låter mig vara det :love:
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Det jag är mest stolt över på mina är att man inte kan se vem som är ridhäst eller sällskapshäst alla 3 är lika väl vårdade:D.

Även stolt över att mina hästar vågar vissa vad dom tycker och vågar busa då dom inte är kuvade värken fysiskt eller psykiskt, men finns säkert dom som har betydligt mer uppfostrade hästar än vad jag har men jag nöjer mej med att man inte får bita, sparka eller springa/gå över folk eller andra hästar när man blir hanterad.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Här är jag stolt över att ha räddat en ladugårdsbyggnad och där fixat ett ljust stall med två boxar och uppvärmd sadelkammare.

Hagarna är stora men får ta den lilla på sommaren eftersom båda är lättfödda och valacken har fångkänslighet. Däremot är vinterhagen över 2 ha. Alla hagar är kuperade och det finns träd i dom. Vinterhagen är i anslutning till en minihage och där finns ett stort vindskydd där hö hängs ut i finmaskiga hönät. Självklart finns där också en termobar. Minihagen är tänkt som en sjukhage i övrigt. Jag behöver ju inte vindskydd av lagliga skäl utan har valt att ha ett ifall det blir tråkväder och jag är på jobbet, kan inte åka ifrån hur som helst. Framförallt om jag har en skadad häst så får den skydd. Hästar som är i de övriga hagarna har ju träd som skydd.

Rider så mycket jag hinner för jobbtiderna. Kan ta en häst på släp så då får båda jobba. Bor i mycket kuperat område så även en enkel skrittrunda blir till rejäl träning...måste klättra på alla slingor jag har tillgång till. Jag har inga större prestationskrav på mig eller hästarna så varje ridträning är samtidigt en rekreation. Det jag är mest noga med är att hästarna ska arbeta i ändamålsenlig form, aldrig flamsa iväg. Flams kan sluta helgalet i de här markerna så det gäller att vara lyhörd och uppmärksam och det gäller både för hästarna och mig som ryttare.

...så det var lite som jag är nöjd och stolt med...;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 747
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 441
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 675
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp