Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är nöjd över att ha två normalviktiga islandshästar varav den ena såg ut så här när jag köpte henne:
548389_10151619013614612_241306029_n.jpg


Gammal bild, men numera typ:
252352_10150262017344612_4724124_n.jpg
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

*Jag är stolt över att jag sköter allt med mina hästar själv. Har stall hemma på gården där mina två islandshästar bor.
*Jag är stolt över att jag gjort allt själv med min ridhäst, då jag köpte honom som 1 åring hingst och nu är en trevlig ridhäst som kommer bli en fin tävlingshäst.
*Jag är stolt över att jag klarar rida regelbundet 4-5 dagar i veckan trots heltidsjobb, en dotter på 1,5 år, flera djur på gården och en man som också vill ha egentid till sina intressen.
*Jag är stolt över att kunna erbjuda mina hästar lång utevistelse (har inget vindskydd i hagen än) varje dag. Ungefär 6.00-22.00.
*Jag är stolt över att jag och min man tar eget hö till mina hästar.
*Jag är stolt över att alltid haft (och har fortfarande) lugna, trevliga och lätthanterliga hästar oavsett ålder och kön.
*Jag är stolt över att jag rider ut och tränar trots mörker på höst- och vinterkvällarna. Har ingen ridbana eller ridhus.

Som någon annan sa så kändes det skönt att tänka på det här viset för en gång skull :) Är en del jag är stolt över faktiskt! Blir glad av att läsa detta :)
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Hästmänniskor är ute i ur och skur för att ta hand om sina fina fyrbenta, men det är sällan man faktiskt får berätta hur duktig man är. Bekräftelse är viktigt :D Så skryt med er! Vad gör ni riktigt bra? Vad blir ni stolta över när någon kommer och hälsar på i stallet? Är det den skinande pälsen? De fantastiska hagarna? Friskvården? Och finns det något ni önskar var ännu lite bättre?

GO! :p
Jag ha r tänkt i liknade banor på sistone. Var med släpet och skulle köpa en pall spån. Ut på lastgårdskajen kom en butiksdam som inte körde truck. Hon ville hjälpa mig med pallen men jag tackade vänligt men bestämt nej tack, En generation i taget osv. Så jag lyfte över hela kalaset själv, tackade och for. Innan jag äkte sa hom nåt i stil med att "Ni hästtjejer alltså Ni konkar drar ochsläpar.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Men det här var ju bara början på mitt inlägg...konstigt. Det jag skulle komma fram till att det är fint att tänka på det positiva, det man är stolt över ibland och inte bara känna skuld över allt man inte gör perfekt. Vi kämpar på, de flesta av oss, så gott vi kan. Jag försöker vara stolt över allt arbete jag lägger ner och försöker vara snäll mot mig själv när jag upplever att jag misslyckas. Det jag känner störst glädje över är att mina hästar är lugna, lätthanterliga, de verkar nöjda med livet. Min lista på vad som kan förbättras är stressande lång och det är en kamp att acceptera att man får ta ett steg i taget och att försöka känna stolthet och glädje över det man faktiskt lyckas med. Vi behöver klappa oss själva varandra i ryggen lite oftare.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Hästmänniskor är ute i ur och skur för att ta hand om sina fina fyrbenta, men det är sällan man faktiskt får berätta hur duktig man är. Bekräftelse är viktigt :D Så skryt med er! Vad gör ni riktigt bra? Vad blir ni stolta över när någon kommer och hälsar på i stallet? Är det den skinande pälsen? De fantastiska hagarna? Friskvården? Och finns det något ni önskar var ännu lite bättre?

GO! :p

Vilken bra tråd :D

Jag är stolt över min hästhållning säger jag utan att skämmas! Jag har valt läge på min gård efter hur bra det kunde bli för hästar. Dvs areal, markbeskaffenhet etc. Jag kan ge mina hästar bra förutsättningar. Jag behöver aldrig tveka på om t ex kontakta veterinär, jag har ekonomiska förutsättningar.

Jag får höra av veterinärer och tränare att mina hästar är fina och välhållna. Lite extra smickrande är det att det händer att folk vänder sig till mig och vill att jag ska ta mig an deras hästar :D

Jag är också stolt över att jag ALDRIG på mer än 25 års hästägande haft en häst med någon ledinflammation eller liknande. Visst har mina hästar haft skador men det har varit i hagen (sår), hovböld.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag funderade aldrig över hur stört mycket tid vi faktiskt lägger ner på våra hästar innan jag flyttade ihop med min pojkvän. Han blev helt paff över vad hästägandet innebär.
Men jag kan väl säga att jag är stolt över att jag verkligen gör allt jag kan, alltid, för att min häst ska må så bra som det bara är möjligt, i alla situationer (men det gör nog de allra flesta hästägare, även om det finns undantag).
Jag är också ganska stolt över att min häst, som för några år sedan blev utdömd av veterinärer och rekommenderades avlivning för en ganska allvarlig skada efter en olycka nu, efter ÅR av rehabilitering, är 100% återställd och bättre än någonsin. Veterinären är väldigt förvånad, men väldigt glad. Jag är stolt över att jag inte gav upp på honom, och orkade ge honom tiden och energin han behövde för att komma igen.

Jag skulle dock önska att jag kunde ge honom en hagkompis, men det funkar ALDIRG. Tredje världskriget, varje gång, och varje gång blir han eller den andra hästen skadad, så nu skyr de andra hästägarna min bebis som pesten, och jag förstår dem. Lustigt nog är det inga problem på uteritter, i stallet eller med hästar i angränsande hagar. Han är lustig.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

KL.

Jättebra tråd och kul att läsa om hur bra era hästar har det! :)

Jag är stolt över:
- Att mina hästar är välvårdade både mentalt och fysiskt, 26,5 och 2,5 år gamla.
- Att jag gör allt för deras välmående, oavsett hur "jobbigt" det är eller vad det kostar, de är alltid prio 1.
- Att min 2,5åring är en av de mest lätthanterliga hästarna i stallet, helt okomplicerad tack vare allt arbete vi gör tillsammans.
- Att jag rider in honom själv och han är superduktig, allt i hans takt.
- Att jag alltid spenderar kvalitetstid på backen med båda två varje dag, no stress, no fuss. :)
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Hästmänniskor är ute i ur och skur för att ta hand om sina fina fyrbenta, men det är sällan man faktiskt får berätta hur duktig man är.

GO! :p

Jag brukar hävda att jag är lat. Sen blev jag påmind av mitt hästeri av en god vän och insåg att jag inte alls är lat, däremot kanske lite trött efter massa timmar i stallet.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är stolt över att våra hästar har stora hagar att vandra i. Det är backigt på en del och där rinner det friskt vatten året om.
Sen har dom ett utestall med tjocka stenmurar och ett tjockt lager med halm alltid o en slickesten därinne också.
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är stolt över att vi har miljötränat min häst så mycket att det har gått att köra henne i totalt mörker med cykellampor på vagnen under oktober och novemberkvällarna, fastän hon är nybakad körhäst.
Jag är också stolt över att hon levererar i alla väder. Även kraftig blåst. Jag är även stolt över att jag själv sitter där på vagnen och fryser när vädret är som värst...

Sen är jag lite stolt över mig själv att jag lagar/syr ihop mina gamla handskar så att de håller även denna vinter, i stället för att köpa nya:-)
 
Sv: Hur stolta är ni över ert hästhållande?

Jag är så stolt över mina unghästar, de är fantastiska båda två och de följer mig vart jag än går i hagen som i skogen löst. Jag är stolt över våran fantastiska kontakt till varandra och jag är stolt över hur mycket jag lärt mig och dem på samma gång det senaste året bara. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 747
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 441
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 675
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp