Hur stärka en "carpalledshäst"?

tott

Trådstartare
Håller på och sätter ingång min häst som borde vara frisk efter en carpalledsinflammation (behandlad med cortison i slutet av april). Har tömkört en del, men har nu börjat rida lite smått. Jag har tänkt att inte göra så mycket "krumelurer" på ett tag ännu, men hmm...hur kan jag stärka hästen för att undvika återfall?

Jag brukar alltid skritta minst 10 min före och efter ett ridpass.
 
Sv: Hur stärka en "carpalledshäst"?

Carpus är ju framknäet, så jag skulle tro att hästen gått för tungt på sina framben. Var noga med formen på hästen och inte rida honom framtung.
Lättare sagt än gjort i många fall :angel:
Om han är friskförklarad skulle jag nog börja lite smått med öppnor och slutor - det hjälper ju hästen att sätta in bakbenen under sig.

Det är vad jag skulle gjort men det finns säkert fler med jättebra tips och råd! :bump:
 
Sv: Hur stärka en "carpalledshäst"?

Tack!!

Någon mer som har tips på bra övningar?
 
Sv: Hur stärka en "carpalledshäst"?

När min förra häst hade knäproblem fick jag tipset att klättra så mycket som möjligt, MEN inte sitta på hästen i nerförsbackar!! Helst skulle han inte gå nerför alls, men det gick liksom inte att köra transporten längst upp i backen varje gång... Och uppför skulle han ju.

Öppna och sluta är jättebra övningar, för de sliter inte på framknäna om hästen går i rätt form. Men börja koncentrera dig på att hästen jobbar i en bra form och belastar bakbenen innan du trixar alltför mycket!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Mitt sto har sedan Agu-19 haft problem med återkommande låsningar och röngades i ryggen UA okt-19, efter det behandlades hon av ET...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 565
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp