Hur stark effekt kan Butta ha egentligen??

Sv: Hur stark effekt kan Butta ha egentligen??

Ja usch det här har gett mig en ordentlig tankeställare. Å lite avundsjuka ;) Varför finns inte smärtstillande för människor som ger lika bra effekt? ;) :D Min nacke hade behövt lite butta ibland....

Nu har jag iaf avbokat veterinärtiden idag och bokat tid till kliniken istället. Veterinären är bra och vettig, men en privatpraktiserande vet som åker ut har ju bara inte samma möjligheter som en klinik att verkligen kolla upp det med ultraljud osv. Så nu blir damen tyvärr tvungen att åka drygt 30 mil enkel tur ner till kliniken.... :crazy: Inte roligt, men vad gör man? Jag vill göra allt jag kan för henne.

Så sant så..:bow:

Lycka till, jag kommer dit och pussar på henne, och kramar på dig :love:

Detta fixar sig! :)

Jag med flera har ridit hästar som stått på smärtstillande.
I mitt fall en spatthäst, som var helt ohalt när hon stod på butta, så fort det togs bort var hon halt igen (mer eller mindre, hon tränades för att inte stelna, samt för att få ordning på spatten...orkar dock inte med någon lång utläggning om hur här ;) ), även en häst med gammal sårskada som inte vågade använda sitt ben - smärtstillande för att våga ta i och göra det benet starkt igen.

Man måste se till vilken skada det handlar om, vissa Behöver smärtstillande för att få bort det/förebygga etc. Men naturligtvis ska man inte ge det 'bara för att'. Jag tycker det används SM lite för ofta ibland, och sätts ibland in för fort - men vad ska vi som hästägare göra. Vi är inte veterinärer... :)

Till TS; ja, butta kan ta bort hemska smärtor. Men Vet man vad det är för fel - då ser jag inget fel i att ge det.

I detta fall litade Veronican på veterinären, vilket hon i mina ögon gjorde helt rätt i.

Smärta är kroppens sätt att skydda en skada. Lite smärta kan vara bra, då förstår hästen att den måste ta det lugnt..
:bow:

MEN. Ibland måste man sätta in smärtstillande ibland..ändå ;).

Nej jag tycker inte att hon har gjort något fel.. :) Det är ju inte sånt som normala människor går runt och funderar över. :p
Däremot att vet. var lite kort-tänkt....

Jag anser inte att all använding av smärtställande är fel, men att man ska vara otroligt försiktig med det, och tänka igenom noga hur det påverkar kroppen. För det kan även dölja nya skador som uppstår under tiden hästen käkar butta, som man då missar. Och som kanske blir värre pga hästen egt skulle behövt vila, men eftersom den verkar frisk så rider man på som vanligt.

Eftersom veterinärer inte verkar tänka igenom detta, så får vi stackars hästägare försöka tänka lite vi också. ;) Trots att man Borde kunne lita på vet...

Har samma erfarenhet från läkare - jaja, här har du några piller och så får du se om du blir bättre. :p

Jag förstår hur du menar. Farligt om smärtstillande maskerar något det inte ska maskera så att säga. Men det kan ju vara en god hjälp också. I detta fallet med en sund veterinär som tror mycket på friskvård, antar jag att han (och jag) såg detta som en vanlig spark på mjukskada som inte gett mer än en lårkaka, för hon vart faktiskt lite bättre den dagen han såg henne, några dagar efter skadan skedde.
Då skulle hon få smärtstillande för att slippa ont givetvis, för att hjälpa lårkakan läka fortare och anledningen till att jag sedan skulle fortsätta med butta så länge som 2 månader var mer pga den gamla muskelskadan. Hon sträckte en innermuskel på andra bakbenet i slutet på sommaren och var innan sparken på väg igång, men var lite stel och rädd att ta i med det benet, tills hon var uppvärmd ordentligt. Buttan var tänkt att hjälpa henne lösgöra sig själv, så fungerar min kropp också. Får jag ont i muskler kan smärtstillande stoppa en fortsatt ond cirkel av stelhet som ger fler muskler spänningar osv, man lurar hjärnan och kan få kroppen att hjälpa sig själv. Vet inte om jag förklarar förståeligt, men jag kan relatera till detta i min egen kropp.

Sedan KAN det ju nu visat sig att skadan inte alls var en lårkaka bara, eller har nåt uppstått under tiden med butta, eller rentav efter det tog slut, vad vet jag, egentligen? Det enda jag tycket veterinären kunde gjort annorlunda var kanske att upplysa mig lite mer om hur starkt butta kan verka egentligen, var första gången jag gav det och hade ingen aning faktiskt. Eller så sa han det men jag missade det? :o Hur allt egentligen ligger till får kliniken avgöra på torsdag.

Jag tycker dock inte det var helt fel tänkt, hon behövde verkligen få komma igång en gång för alla, efter många trista olyckshändelse-skador efter varandra. Nov förra året -staketstolpe med spetsen rakt in i rumpan, en månad att få läkt helt. Jan, busade i hagen när en ny häst kom, var blixhalt och hon halkade och sträckte till ena framknäet. Behandling och ca 2 månaders konvalescens. Sattes igång lugnt, gick mkt lugnt över sommaren, slutet på sommaren halkar hon i blöta gräset på betet och sträcker sig, får en rejäl bristning, blödning i en muskel högt upp på insidan av ena bakbenet. Slutet på sept -sparken och resten vet du ju. :crazy: Hon hade börjat tröttna på alla skrittigångsättningar men när hon fick butta levde hästen upp igen! Var en fröjd att se! Det lyste om hela henne och hon busade med mig som i unga dar.
Det var värt ett försök.

Nu får vi se vad de säger på torsdag, jag biter redan på naglarna.
Avskyr sån här väntan :(
Är så rädd att det blivit nån permanent skada nu, vi har varit skonade från sådana, trots alla gånger hon varit skadad, vi har nästan bara haft jäkla otursskador :p men nu är jag orolig! Mest för att jag vet hur hårt hon gått sista månaden, å tänk om hon varit skadad hela tiden.... Dock kan jag tillägga, det är nog ingen hård träning i ordets sanna betydelse ;) men iaf gått entimmes-dressyrpass 2-3 ggr i veckan och löshoppat (max 30 min, inte högt alls) en gång i veckan, däremellan vilodagar eller skritt eller tömkörning. Hon var så jäkla lycklig första gången hon fick löshoppa, brallade som en tok så att hon var slut innan hon knappt börjat hoppa :eek:

Jo visst ska man vara försiktig med starka preparat.
Är ännu chockad att ett preparat KAN ha så stor effekt -OM det nu är så fallet varit. Fan, knappt ens morfintabletter har så bra effekt på mig.....

Varför fortsätta att ge smärtstillande om ni trodde att hästen var frisk??? :confused:

malu

Har du läst alla mina inlägg?
Jag kan förklara ändå.
Så det inte blir nåt missförstånd.

Hästen var inte frisk när butta sattes in.
Då hade hon en svullnad stor som en fotboll på rumpan, troligen en rejäl lårkaka och haltade på båda bak, men mest höger, sparken var på höger sida. Vet sa att svullnaden skulle minska ordentligt på några dagar. Att hästen sedan fortsatte få butta i 2 månader var ett försök att hjälpa en 18-årig häst som haft mkt otursskador att trivas i sin kropp igen. Hon var stel efter en tråkig muskelskada och jag behövde lite hjälp att få henne att gymnastisera igång sin kropp igen. Hon har även fått behandling av fysioterapeut, vilket hon får regelbundet. Det var veterinären mycket positiv till.
Sista tiden har hästen gått kanonbra! Jag slutade med buttan en onsdag, på fredagen red jag nästan en timme dressyr och hon var superfin, mjuk och arbetsvillig i allra högsta grad. Lördagen löshoppades hon, sedan vila 2 dgr pga enorm tandvärk hos mig, dagen efter var hon jättehalt vid utsläppet.

Vi VET inte om hon varit skadad hela tiden, men det ska utredas ordentligt. Jag är fortfarande lite lite tveksam till att butta kan maskera en sån ordentlig hälta så effektfullt, men veterinärerna säger åt mig att det är troligt. Jag visste inte det innan. Tyvärr.
Men hon behövde hjälp att komma igång rätt med sin kropp igen, detta var en god tanke, dock funkade det inte, tror jag?
Vet bara att hon var grymt lycklig på smärtstillande, hon har fått andra smärtstillande förr men aldrig reagerat som en stor stark unghäst på nyttfödd.
I vilket fall som helst var det en fröjd att se henne i dressyren denna tid, hon visade att det finns mer kapacitet i henne än jag trott. Å ja, det skulle hon säkert kunna visa även utan droger.

Ja jag kanske ska testa butta på mig själv, det enda som händer när jag får smärtställande är att jag får ont i magen.... :p

Hoppas att det går bra på kliniken!! Man blir ju lite extra orolig när dom är såpass gammla.....

Det är ju olika hur man ser på detta med smärtställande. Många tycker det är okej för en gammal lite knackig häst att få det så länge den lever.. I England får man tävla hästar som går på djävulsklo (man får väl inte det här nu?) och ingen verkar tycka att det är något konstigt med det, dom är bara glada att hästen inte är stel.

Senast ändrad:

hehe ja jag blir lite frestad själv, men är rädd det skulle däcka mig totalt i en vecka! :p

Ja det har du rätt i, svårt vad som är rätt och fel och vad som är "lagom" med smärtstillande... Men härligast är väl om hästen kan må bra utan liksom. Hon brukar må som en prinsessa efter sina behandlingar av fysioterapeuten, lösgjord som jello :p nästan! Men det här hade ännu mer fantastiskt effekt. Bytte bett också, trodde det hade med saken å göra också, bättre avslappning. Jag fattar ärligt talat noll... Vill inte riktigt acceptera att hon skulle varit skadad hela tiden, så jag hoppas kliniken motbevisar min magkänsla att detta är hälta kvar sedan skadan, för fan vad min magkänsla gör mig orolig :(
Ja, som du säger, man blir ju lite extra orolig när de har några år på nacken. Hon är visserligen inte "gammal" i sinnet eller kroppen, eller iaf inte varit innan i somras (nu vet jag ju inte vad som är äkta :crazy: ) men efter så här mkt otursskador börjar jag nästan ge upp... Kanske är meningen vi ska ta föl istället? Hur kan man fortsätta tro på "meningen" och "ödet" när sån jäkla onödig skit drabbar henne hela tiden? Hon avskyr att vila. Hon står tappert ut, står snällt stilla i sjukhagen, men glöden i ögonen avtar. Aptiten också. Finns inget bättre i hela världen än hennes nöjda, lyckliga blick när man ställer ut henne i uteboxen efter ett ridpass :love:

Tack!!

KL.
OBS Butta är inte i första hand smärtstillande(som tex morfin o andra opiater) utan inflammationshämmande vilket innebär att den även har en läkande effekt genom att bryta inflammationscirkeln.
När man tog bort butta på folk för en massa år sen gjorde man det trots att man visste att det kunde vara svårt att ersätta med andra NSAID vid tex vissa reumatiska tillstånd anledningen till att det ändå togs bort var en hög frekvens allvarliga biverkningar.
Jag har själv med gott resultat ridit igång en häst på butta ngt som dock kräver att man har bra koll på läget.
PL

KL.
OBS Butta är inte i första hand smärtstillande(som tex morfin o andra opiater) utan inflammationshämmande vilket innebär att den även har en läkande effekt genom att bryta inflammationscirkeln.
När man tog bort butta på folk för en massa år sen gjorde man det trots att man visste att det kunde vara svårt att ersätta med andra NSAID vid tex vissa reumatiska tillstånd anledningen till att det ändå togs bort var en hög frekvens allvarliga biverkningar.
Jag har själv med gott resultat ridit igång en häst på butta ngt som dock kräver att man har bra koll på läget.
PL

:bow:
Men kan då anledningen att min hästs svullna bak "blommat upp" vara att hon behövt butta längre? Kan det verkligen ta längre än 2 månader att läka en sparkskada av typen "lårkaka"? Hon har inte feber, men är varm och stenhård i mitten av svullnaden, ömmar lite där det är som hårdast.

Så sant så..:bow:

Lycka till, jag kommer dit och pussar på henne, och kramar på dig :love:

Detta fixar sig! :)

Tack vännen, jättesnällt!
Vi har ju varit hos vet många gånger innan men nu är det svårt att hålla en otäck magkänsla borta. Men jag haaar ju nojjat i onödan förr ;) Håll tummarna.

Svårt att säga. En liten spekulation är att det kanske inte var rätt läge att dämpa inflammationen som trots allt har en funktion när det gäller att reparera skadan.
Men visst har jag använt NSAID vid liknande skador men då bara under den mest akuta perioden.
PL

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 740
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter