Hur ställa in stycke på Mac?

Idas

Trådstartare
Jag har en MacBook där jag laddat ner officepaketet. Varje gång jag öppnar ett nytt dokument så är "stycke" inställt på 0, och när man trycker enter hoppar alltså raden ner precis under, som när man håller in shift och trycker enter i vanliga fall. Jag har hittat var i Word jag ställer in detta, men det gäller bara under en liten tid, så nästa gång jag startar programmet är det nollställt igen.

Detta händer även här på buke och på andra ställen, jag måste liksom trycka enter två gånger för att hoppa ner tillräckligt. Vet någon var i datorn man ställer in detta permanent?

Jag har en MacBook där jag laddat ner officepaketet. Varje gång jag öppnar ett nytt dokument så är "stycke" inställt på 0, och när man trycker enter hoppar alltså raden ner precis under, som när man håller in shift och trycker enter i vanliga fall. Jag har hittat var i Word jag ställer in detta, men det gäller bara under en liten tid, så nästa gång jag startar programmet är det nollställt igen.

Detta händer även här på buke och på andra ställen, jag måste liksom trycka enter två gånger för att hoppa ner tillräckligt. Vet någon var i datorn man ställer in detta permanent?

Vill du ha mellanrum mellan nya stycken vid "enter" så får du skapa en formatmall för det som du använder dig av, alternativt permanent ändra den befintliga formatmallen.

Att man får trycka enter två gånger när man ska ha ett nytt stycke på webbsidor (som buke) och liknande är ju standard. Jag har aldrig varit med om något annat faktiskt. Men jag är mest van vid pc.

Skriver du blogginlägg och liknande (t.ex. i wordpress), så får du automatiskt in luft mellan styckena men det beror inte på någon inställning i datorn utan det är WYSIWYG-editorn som skapar det.

Standard för blankrad är två tryckningar på Enter. Första byter rad, andra skapar en blankrad.

Som andra säger, vill du ändra mer permanent är det formatmall i Word som gäller, men jag har aldrig varit med om att man föredrar detta sätt.

Som andra säger, vill du ändra mer permanent är det formatmall i Word som gäller, men jag har aldrig varit med om att man föredrar detta sätt.
Det har jag :)

Fast då har jag haft flera formatmallar som jag växlat mellan. En Normal med ursprungsinställningarna (som jag sällan använt) men sedan flera andra för olika behov.

Fast då har det gällt mer professionellt skrivande, inte privat.

Liknande trådar

IT & mobiler Hur får jag Word att sluta hoppa ner två steg när jag trycker på enter? Jag fattar ju att programmet inte vill att jag byter rad mitt i...
Svar
5
· Visningar
2 277
Senast: Marty
·
IT & mobiler Hoppas det är någon Mackunnig här inne som vill hjälpa mig. Jag skaffade en MacBook Pro för ca 1 år sedan. Har varit supernöjd och...
Svar
2
· Visningar
1 168
IT & mobiler Jag har sedan några månader tillbaka en Macbook. Novis som jag är på Mac har jag provat mig fram och lärt mig under tiden. Något som jag...
Svar
9
· Visningar
3 144
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka