Hur sover jag?!

Swat

Trådstartare
Hmmm.... Så sakta närmar sej datumet då det är tänkt att storken skall besöka oss. Men...fram tills dess skulle jag behöva råd och tips på hur fasen jag skall kunna sova?!

Börjar bli enormt tröttsamt att sova 4-5 timmar/natt pga att hela min kropp vägrar komma till ro i ryggläge!

Är av födsel och ohejdad vana en sån' som alltid sover på mage och gör så även nu när jag väl lyckas slumra till... Vilket i sin tur resulterat i att jag tryckt loss fem revben från sina "fästen" vid ryggraden vid två tillfällen :grin:

Tycker att jag testat "allt" dvs legat på rygg, på ena sidan, på andra sidan, haft en kudde mellan knäna och en vid magen som stöd, bäddat ner mej i soffan halvsittande osv.
Soffan är det enda som fungerat ibland...men min önskan är ju att kunna sova i alla fall några nätter till i min egen säng!

Tips och råd någon!?

/Swat

Sv: Hur sover jag?!

Jag sov typ på mage hela min senaste graviditet. Låg i någon form av framstupat sidoläge men mer på mage. Störtskönt :D
Kuddar som stöd blir jag galen på. Jag bökade in mig i makens täcke så låg vi sked och han hade sitt ben mellan mina knän istället ;)

Ja just någon form av framstupa sidoläge är ju det läge som jag hamnar i när/om jag väl lyckas somna :D

Problemet är ju bara att mina revben tycker att just den positionen är lite väl påfrestande.

/Swat

Har ni varsin madrass i sängen så det blir en skarv i mitten? Den är ju alltid obekväm och hamnar man där i när man sover så har man ont i flera veckor, men den är jättebra att lägga magen i :D

Jaha... Då har jag precis kommit på den första och enda (?) nackdelen med att ha en enda tjock bäddmadrass över hela sängen!! ;)

Lutar åt att det blir soffan i natt i alla fall...

Eller möjligtvis kan jag hänga magen "ut över sängkanten" och kräva att mannen håller om mej så jag inte trillar ner :D

/Swat

Jag har en gravidkudde, den är som en långsmal saccosäck som man kan gosa till lite hur som helst, ligger gärna i framstupa sidoläge med den som stöd eller halvt på rygg med kudden bakom ryggen. Nu är jag iofs bara lite mer än halvvägs gången men har två där inne så det är lite jobbigt redan nu :crazy:

Förra graviditeten sov jag halvsittande på soffan sista nätterna, eller sov kanske är synd att säga slumrade snarare. Hoppas du får sova lite.

Eftersom du verkar ligga rätt bra i soffan tycker jag att du ska se till att få stöd för ryggen även i sängen. Många tipsar om en liten kudde för magen, men många gömmer stödet för ryggen (så att man liksom inte rullar tillbaka). Ligger jag på sidan utan ryggstöd får jag liksom spänna mig på något vis för att inte hamna i ryggläge och det blir jobbigt i längden. Med stöd även där ligger jag mycket mer avslappnat.

Jag hade en kudde bakom ryggen, en under magen och en en eller två mellan benen. Och ett gäng under huvudet.
Soffan tyckte jag var bättre, där kunde jag få till en sluttning så det avlastade lite, dessutom hade vi loftsäng (HATAHATAHATA) som jag inte kunde klättra upp i sista två veckorna.

Jag såg en bild på en massagebänk för gravida där de hade skurit ur hål för mage och tuttar...
Kanske en tjock skumgummimadrass och en bra sax kunde vara nåt?
:D

hade samma problem som du när jag var höggravid, men jag tog en trave med stolsdynor och la i sängen, sedan lät jag magen trilla utanför dem, ner på den vanliga madrassenpå så set kunde jag ligga framåtsupad på sidan uutan att det klämde på magen.

själv kunde jag inte palla upp med kuddar de hamnade alla på golvet eller på min sambo, men en kompis hade amningskudden som stöd för magen.

även om du inte sover så långa studer så försök vila dig lite.

Tack för alla svar!

Kommer testa extra dynor i sängen och varva det med "sova på soffan"-alternativet.

Att klippa sönder en skumgummi madrass lät lockande...men med bara några veckor kvar så tror jag att jag avvaktar ;)

/Swat

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp mig, bukeakuten. Om jag sover på rygg, ens bara en kvart, så fuckar min ländrygg ur. Jag vaknar av smärtan, och den är...
Svar
16
· Visningar
3 290
Senast: Whirlie
·
Gravid - 1år Min lille är nu strax över 7 månader och fram tills nu så har jag gladeligen accepterat det faktum att han verkligen INTE vill vila/sova...
Svar
14
· Visningar
2 207
Senast: Abova
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka