Hur snart kan man...

Sv: Hur snart kan man...

No1 skrev:
...transportera sto med föl?

Jag hittar det inte just nu men jag vill minnas att fölet måste vara MINST en vecka gammalt.....

mvh
Carina

Ungefar en vecka gammalt, men det beror ju pa folet. Fol som fods mycket svaga behover ibland lite extra tid for att kunna balansera sej i transporten.
Vi har ofta kor veckogamla fol till hingststationen for att stoet ska betackas pa folbrunsten. Det beror mycket pa folet, men man marker tydligt om det klarar av en transport eller inte.

Enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur; DFS 2004:10, Saknr L 5; 4 kap., 20 § Transport av dräktiga hästdjur, nötkreatur, får, getter, renar, hjortdjur och grisar får inte ske inom tre veckor före beräknad förlossning eller, vid mer än dygnslånga transporter, inom sex veckor. Transport av dräktiga tikar och katter får inte ske, utom till veterinär, inom två veckor före beräknad förlossning. Övriga djurslag får inte transporteras under dräktighetens sista femtedel. Kalvar under två veckors ålder får inte transporteras. Övriga nyfödda däggdjur får transporteras tidigast vid en veckas ålder.
Transport av moderdjur får ske, när det gäller nötkreatur tidigast tre veckor efter förlossningen och, när det gäller övriga djurslag, tidigast en vecka efter förlossningen.

Hela transportföreskriften finns här.

Hlsn Helena

Sv: Lite OT

ojdå... vår tik följde med oss till jobbet varje dag när hon väntade valpar... fast hon hade nog inte gillat att vara ensam hemma hela dagarna i två veckor...

dimmansstuteri skrev:
Enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur; DFS 2004:10, Saknr L 5; 4 kap., 20 § Transport av dräktiga hästdjur, nötkreatur, får, getter, renar, hjortdjur och grisar får inte ske inom tre veckor före beräknad förlossning eller, vid mer än dygnslånga transporter, inom sex veckor. Transport av dräktiga tikar och katter får inte ske, utom till veterinär, inom två veckor före beräknad förlossning. Övriga djurslag får inte transporteras under dräktighetens sista femtedel. Kalvar under två veckors ålder får inte transporteras. Övriga nyfödda däggdjur får transporteras tidigast vid en veckas ålder.
Transport av moderdjur får ske, när det gäller nötkreatur tidigast tre veckor efter förlossningen och, när det gäller övriga djurslag, tidigast en vecka efter förlossningen.

Hela transportföreskriften finns här.

Hlsn Helena

Det var detta jag inte hittade i all hast :D

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag åkte första gången när fölet var 1 dag :smirk: dock var det på liv och död då fölet var mkt dåligt :crazy:

Antar att det är undantag :)
Han låg framtill där man har hö och stoet stod så still så=)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
697
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka